Ma 2008. augusztus 20. szerda, István napja van.

Friss Hírhozzászólások

Kanada sem akar Oros...
Az USA-nak sokk millió dollárjába kerülhet...
Ötvenezerrel több ma...
smileyVastagh Pál úr egy olyan személyiség aki mi...
Olajnagyhatalom lesz...
Ez elszomorító! Menekülnénk egy jobb világba ...
Felmosatják a járdát...
Apropo szemeteles. Nemrég szünetet tartottam az ...
Felmosatják a járdát...
Nem biztos, hogy jó ötlet! Mit csinál az ember ...
Ötvenezerrel több ma...
Rendes, csendes ember a Pali, ne bántsátok. A sz...
Felmosatják a járdát...
nagyon helyes, ha csak nem kisgyerek pisil az utcn..
Felmosatják a járdát...
Szerintem jo otlet, mert sajnos nem csak a reszeg ...
Felmosatják a járdát...
Szerintem nagyon helyes hogy a disznokkal akarnak ...
Ötvenezerrel több ma...
JÓ NEKI!

Hírdetés

Egy pohár bor hasznos, kettő már ártalmas PDF Nyomtatás E-mail
2008. február 25.
redvineborEgy deciliter vörösbor vagy ugyanannyi szesznek megfelelő etilalkohol értékelhetően javítja a szívműködést, ennek a kétszerese viszont már kedvezőtlen hatású a szívre és az erekre. A vizsgálatot kanadai kutatók végezték és tanulmányuk eredményei az egyik vezető élettani folyóiratban jelentek meg.  

A kanadai kutatók Dr. John S. Floras vezetésével abból indultak ki, hogy az orvosok és a média igen régóta foglalkozik a "francia paradoxon" jelenségével, ami azt jelenti, hogy Franciaországban a szív- és érrendszeri betegségek megelőzése szempontjából egyáltalán nem egészséges, sok telített zsírt tartalmazó étrend ellenére lényegesen ritkább a szívbetegségek okozta halál, mint Európa sok más országában.

Az érdekes ellentmondást sok tudós a francia vörösborok rendszeres, de mérsékelt fogyasztásával magyarázta. Az utóbbi években sok új részlet is napvilágot látott: a kedvező, szívvédő hatás elsősorban az ország déli, mediterrán részén érvényesül, ahol a több zsiradék, sajt mellett sokkal több zöldséget, gyümölcsöt is esznek és az életvitel minden szempontból kedvezőbb, mint az északi területeken.

Dr. Floras és munkacsoportja arra volt kíváncsi, hogy milyen dózis-hatás mutatható ki a borfogyasztás alkalmával, illetve azt is tudni szerették volna, hogy ez csak a vörösborban lévő, kedvező hatásúnak tartott antioxidánsok, polifenolok fogyasztásának eredménye, vagy egyszerűen a kis adag alkohol önmagában is jó az emberi szervezet számára.

A vizsgált személyek tizenhárman voltak, akik önkéntesen vállalkoztak a részvételre. Hat hölgy és hét férfi vett részt a tanulmányban. Minden résztvevő az előzetes mérések alapján egészségesnek minősült és rendszeresen, de mérsékelten fogyasztottak alkoholt korábban is.

Az önkéntesek kéthetes szünetekkel, három alkalommal kaptak 1,2 deciliter vörösbort, vagy ugyanannyi alkoholnak megfelelő szeszt, vagy vizet és különféle mérésekkel követték szívműködésük és az erek változását. A bor az ottani kereskedelemben kapható, közepes árú pinot noir volt.

A vörösborban nagy koncentrációban kimutatták a fontosnak tartott antioxidánst, a rezveratrolt, amiről korábban több, nagy vizsgálat azt állította, hogy javítja az erek működését, ugyanakkor gátolja a vérlemezkék összecsapódó készségét, ezáltal csökkenti a véralvadás bekövetkezését, ami az érkatasztrófák alapvető tényezője.

Az etilalkoholban és az ivóvízben antioxidánsok meg polifenolok nem voltak: a vizsgált személyek azon a napon saját kontrollként itták ezeket az italokat és a kutatók ugyanazon méréseket végezték el, mint a borivás után. Azt is vizsgálták, mi történik, ha az italok adagját megduplázzák.

 

A vízhez képest az egy adagnyi alkohol, akár vörösbor volt az, akár csak szesz önmagában, a pulzusszámot nem befolyásolta, ezzel szemben a megduplázott alkohol hatására a szívműködés kissé gyorsult és a szív munkája is mérhetően megnőtt. A felkar erei mindkét szeszdózis hatására hasonló mértékben tágultak. Ezzel szemben az erek táguló képességét, ami igen fontos tulajdonsága az egészséges alkalmazkodásnak, a kétszeres alkoholadag rontotta.

A szimpatikus idegrendszer műszerekkel tanulmányozott működése egy ital után nem változott, de a megduplázott bor-, vagy szeszadag fokozta az idegrendszeri stresszhatást, ami megmagyarázza a pulzusszám gyorsulását és a szív munkájának a növekedését. A kutatók külön hangsúlyozzák, hogy ezt a kedvezőtlen alkoholhatást a vörösbor előnyös hatásúnak tartott polifenoljai és antioxidánsai nem akadályozták meg.

Dr. Floras kiemelte azt is, hogy ezek az eredmények mindig egyszeri alkoholhatás mérésére vonatkoznak és így nem adnak fölvilágosítást arra, milyen hatása van a szervezetre a rendszeres borivásnak. 

"Vizsgálatunk egy ital elfogyasztására - akár bort adtunk, akár csak önmagában etilalkoholt - kedvező szív- és érhatást igazolt, viszont két- vagy több ital a szív- és érrendszer számára már stressznek számíthat. Ha ez a hatás mind több alkohol rendszeres fogyasztása miatt ismétlődik, szívvédelem helyett jelentősen fokozza a szívroham, a szélütés és a magas vérnyomás kockázatát" - mondta a kutatócsoport vezetője.

Hozzászólások (8)add comment

yulianna irta:

én azért nem fogok rászokni az alkoholra.
 
Jelentem
Nem értek egyet
Egyetértek
2008 -február 25
Szavazat: +2

nati2000 irta:

Ez jó hír a szíveseknek azért kár hogy nem 2-3dc 1dc az nem igazán élvezhető .
 
Jelentem
Nem értek egyet
Egyetértek
2008 -február 25
Szavazat: +0

Ivan irta:

Rendkívűl érdekes a kanadai kutatók megállapítása a vörösbor egyik hatásáról. ha szabad megjegyeznem, ez azonban már 30-50 éve ismert...akkor Ők hol kutattak? Szaklapokban?
 
Jelentem
Nem értek egyet
Egyetértek
2008 -február 26
Szavazat: +2

alberth irta:

Az alkoholon élvezeticikk-adó van. Súlyosan károsítja a pénztárcánkat. De ha gyógyhatása van, akkor fizethetjük a dobozdíjat meg a vizitdíjat is a kocsmában. smilies/grin.gif
 
Jelentem
Nem értek egyet
Egyetértek
2008 -február 27
Szavazat: +0

cathy222 irta:

Ezt a dolgot a borral már annyian és annyiszor felfedezték. A tokaji bor kapcsán terjedt el az a szólás, hogy a bor kismértékben orvosság, nagy mérékben méreg. Örülök, hogy végre a Kanadai kutatók is rájöttek erre. :-)
 
Jelentem
Nem értek egyet
Egyetértek
2008 -február 27
Szavazat: +1

angyalkm irta:

smilies/angry.gif smilies/grin.gif Régi nóta hogy a vörösbor gyógyszer kis mennyiségben, sajnos a magyarok nem igen ismerik a mértéket inkább nem is reklámoznám ezt!
 
Jelentem
Nem értek egyet
Egyetértek
2008 -február 27
Szavazat: -1

cathy222 irta:

Hát már hogyne ismernénk mi magyarok a mértéket! Kérdés, egy magyarnak bor ügyben mi a mérték! :-)
 
Jelentem
Nem értek egyet
Egyetértek
2008 -február 27
Szavazat: +1

tomaso59 irta:

Mifelénk ( Villányi borvidék) a vörösbort csak MÉRTÉKKEL és TARTÓZKODÁSSAL fogyasztják:
MÉRTÉK : a vödör
TARTÓZKODÁS: az asztal alatt
 
Jelentem
Nem értek egyet
Egyetértek
2008 -április 06
Szavazat: +0

Szólj hozzá Te is!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned. Nincs még fiókod? Regisztrálj most.

busy
 
< Előző   Következő >
Létrehozva 0.55950 másodperc alatt