Ma 2008. november 20. csütörtök, Jolán napja van.

Friss Hírhozzászólások

Aki dohányzik, ne ka...
Aki gyereket akar orokbefogadni az szivesseget ker...
Aki dohányzik, ne ka...
En dohanyzom es van gyerekem is. De soha nem gyujt...
Soros: elkerülhetetl...
Gyalázat hogy a cimboráival tönkretették, kifo...
Négy napig Magyarors...
nagyon, jo tenyleg, en is allatira orulok neki...
Aki dohányzik, ne ka...
ha valaki gyereket akar orokbefogadni akkor annyit...
A melegérzet befolyá...
Nekem kave sem kell,en igy is pozitivan itelek meg...
Megtalálták Salamon ...
Ilyen temaval mar sokszor talalkoztam.de ebben az ...
Az alkohol boldogít,...
Na persze!az alkohol boldogit... Talan ezert is te...
Négy napig Magyarors...
Hogy miket lehet hallani nem is tudtuk hogy idejn..
Aki dohányzik, ne ka...
Nehéz a döntés! Ez sem jó meg az sem jó!!

Hírdetés

Magyar szabadkőművesek: küzdünk a nacionalizmus ellen! PDF Nyomtatás E-mail
2007. április 26.
image15Több száz éve nyírja őket az egyház, pedig ők csak szebb világot szeretnének teremteni. Veres András, a Magyarországi Nagyoriens szabadkőműves páholy nagymestere mesélt a STOP-nak arról, mik a szervezet évszázados titkai, és hogyan kell elképzelni a szabadkőművességet ma.
 Hogyan lesz valakiből szabadkőműves nagymester?

- Talán a kérdés inkább úgy merül fel: hogyan lesz valaki szabadkőműves. Ritkább, hogy valaki jelentkezik; gyakoribb, hogy a szabadkőművesek megkeresik, és felajánlják, lépjen be közéjük. Azután hosszabb idő telik el, mire mesterré válhat, mert kipróbálják, hogy milyen feladatok megoldására képes. A nagymesteri tisztséget pedig csak demokratikus választás útján lehet elnyerni.

- Mit képvisel egy szabadkőműves?

- A mozgalom céljait ma is annak az emberbaráti, filozófiai hagyománynak a szellemében igyekszünk megfogalmazni, melynek szellemiségét a "Szabadság, Egyenlőség, Testvériség" hármas jelszava foglalja össze legtömörebben. Kevesen tudják, hogy a nagy francia forradalom révén elhíresült értékeket elsőként a szabadkőművesek kapcsolták össze.

- Mindez nagyon szép, de mit jelent a gyakorlatban?

- Valamikor a szabadkőművesek elsősorban az egyház befolyását akarták visszaszorítani, sokat tettek a szekularizáció, az elvilágiasodás megvalósulásáért. Szabadkőműves volt az a Wekerle Sándor is, akinek miniszterelnökségéhez fűződik a polgári házasságkötés törvénybe foglalása. A fejlődés árnyoldalaként jelentkező nagyvárosi elszegényesedést úgy próbálták enyhíteni, hogy a szervezett jótékonykodás egyik központjává váltak. A magyar szabadkőművesek nagyobb szabású tettei közé tartozik a fővárosi Vakok Intézetének alapítása és a mentőszolgálat megszervezése.

- Nem csak a szabadkőművesek jótékonykodnak.

- Így van. És nem csak ők szorgalmazták a szekularizációt. De mint egy befolyásos mozgalom részesei igen sokat tehetnek. Nem annyira az eredetiség vezeti őket, mint inkább a jó ügyek felkarolása és megvalósítása.

- Miben rejlik a mozgalom ereje? Abban, hogy a tagjai befolyásos emberek, illetve gazdagok? Vagy abban, hogy egymás között jó kapcsolatokat ápolnak?

- Nem baj, ha a szabadkőművesek között akadnak befolyásos és gazdag emberek. Vagy olyan kiváló tehetségek, mint Voltaire és Mozart, Ady és Kosztolányi, Kossuth és Churchill. De a mozgalom erejét mindenekelőtt tagjainak összetartása, a testvériség eszméjének követése jelenti. Nem elhanyagolható a tagság létszáma sem. Például francia testvérrendünk ötvenezer tagot számlál, ami önmagában elegendő ahhoz, hogy befolyásos legyen. Jól mutatja ezt, hogy most, a francia elnökválasztás előtt, több jelölt is felkereste őket, és bemutatkozott a szabadkőműveseknek.

- Miért fontos, hogy a mozgalom titkos, ha úgy tetszik: diszkrét legyen?

- Azt gondolom, hogy a diszkréció elsősorban a szabadkőművesek védelmét szolgálja, és talán a működésük hatékonyságát is. E közösséghez tartozni ugyanis nem mindig veszélytelen, a magyar történelemből nem egy elrettentő példát lehetne felhozni. A szabadkőműves mozgalom ma már korántsem olyan titokzatos, céljairól és rituális munkájáról bőséges irodalom áll rendelkezésére bármely érdeklődőnek. A testvérek sokszor ki is lépnek a nyilvánosság elé, amikor felhívják a figyelmet valamilyen társadalmi bajra és orvoslásának módjára. Más kérdés, hogy a rituális munka része az önmeghatározásnak és a közösségteremtésnek, más szóval a beavatásnak.

- De akkor miért nem ismerhetik meg a kívülállók a rituálékat? Miért nem nyilvános egy-egy szabadkőműves páholy gyűlése?

- A rituálékat könyvekből bárki megismerheti. De a páholyok munkája kizárólag a tagokra tartozik. Nem csak azért, mert - mint minden közösség életében - csak az szólhat bele az ügyek intézésébe, aki felelősséget vállal érte. Hanem azért is, mert a szabadkőművesek számára a közös munka egy belső, szellemi fejlődés alkalma és színtere. Leképezi az ember útját a világ megismerésén át önmaga megismeréséhez. A szabadkőműves szimbólumokban és metaforákban megkülönböztetett jelentősége van az építésnek, ami egyúttal önépítést is jelent.

- Ha minden nyílt titok, akkor miért lengi körül mégis ezt a társaságot egyfajta homály?

- Talán mert a szabadkőművesség ellenfelei hatásos érvnek gondolják, hogy efféle legendákat gyártsanak és terjesszenek. Mellesleg ha van mozgalom, amely érdekeltnek tartja magát a homály oszlatásában, hát az éppen a felvilágosodás eszméiben gyökerező szabadkőművesség.

- Tele van a padlás profibbnál profibb civil kezdeményezéssel. Nem járt le a
szabadkőművesség ideje az internet korában? Hogy lenne képes hatékonyan működni egy több száz éves szervezet?


- A civil kezdeményezések jól megférnek egymás mellett. Az egyik szervezet nem váltja ki a másikat. Ha már létezik egy nagy hagyománnyal rendelkező mozgalom, botorság volna elhajítani csupán azért, mert időközben újabb mozgalmak születtek. Az igazi kérdés nem ez, hanem az, hogy a szabadkőművesség tud-e válaszokat találni az új kihívásokra.

- És tud? Mi a mozgalom szerepe a mai világban?

- Én úgy gondolom, hogy meg tud újulni. Legutóbbi nemzetközi találkozónkon például Közép- és Kelet-Európa hat szabadkőműves rendje cserélt eszmét a tennivalóinkról. Elfogadtunk egy közös nyilatkozatot. Kiderült, hogy térségünkben még az olyan hagyományos szabadkőműves feladatok is új értelmet nyerhetnek, mint a szekularizáció és a szociális bajok enyhítése.
Természetesen országonként más a helyzet, de szükségesnek tartjuk szavunkat felemelni a térségünkben teret nyert nacionalizmus és populizmus ellen. A szabadkőművesek szemében különösen fontos erény, a türelem. Szerintünk ez lehet a legjobb módszer a konfliktusok kezelésére.

- Jelenleg vannak ismert politikusok a szabadkőművesek között?

- Akadnak. De nem csak rajtuk múlik a dolog.

- És ismert személyiségek?

- Természetesen.

Szerző: HPG
Hozzászólások (5)add comment

aggtrabant irta:

Nem értem, mi a baj a szabadkőművesekkel! Volta annyira hasznára a társadalmakra, mint egynémely -egyházi sziruppal leöntött- rend!
 
Jelentem
Nem értek egyet
Egyetértek
2008 -október 12
Szavazat: -1

mazsolt72 irta:

mik azok a szabadkőmüvesek?
 
Jelentem
Nem értek egyet
Egyetértek
2008 -október 13
Szavazat: +0

birokaresz irta:

Jól tudom hogy a rózsakeresztesek is szabadkőműves páholy?
 
Jelentem
Nem értek egyet
Egyetértek
2008 -november 08
Szavazat: +0

birokaresz irta:

A múltba rengeteg híres ember volt szabadkőműves tag, híres festők, szobrászok talán még politikusok is.
 
Jelentem
Nem értek egyet
Egyetértek
2008 -november 08
Szavazat: +0

dolitle irta:

AZ EGÉSZ ÁTVERÉS ÁLLANDOAN AZ KIKEZDIK AZ EGYHÁZAT A HITGYÜLI IS EZEK KÖZÉ TARTOZIK EZ AZ EGYETLEN HIVATÁSUK. CSAK AZ EGYHÁZZAL VANNAK ELFOGLALVA. ALATTOMOSAK SUNYIK EZ A TALÁLO KIFEJEZÉS RÁJUK
 
Jelentem
Nem értek egyet
Egyetértek
2008 -november 08
Szavazat: +0

Szólj hozzá Te is!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned. Nincs még fiókod? Regisztrálj most.

busy
 
< Előző   Következő >
Létrehozva 0.46182 másodperc alatt