dreamaya
Kitiltott (BANned)
Avatárok segítik az autista gyerekeket
Egy amerikai kísérlet tanúsága szerint autista gyerekek könnyebben lépnek kapcsolatba avatárokkal (animált virtuális rajzfilmfigurákkal) játék közben, mint a többi gyerekkel.
A virtuális játszótársak hosszútávon is segíthetik őket a szociális készségek elsajátításában.
Az érzelmi számítás és a virtuális avatárok egyik neves kutatója Justine Cassell és kollégái olyan játékokra erősített szenzorokból és egy virtuális avatárból álló rendszert hoztak létre, mely együtt játszik a gyermekekkel.
Az amerikai Northwestern Egyetem professzorra abból indult ki, hogy az autista gyermekek szociális készségei kevésbé fejlettek, mint átlagos társaiké. Kevésbé tudják érzelmeiket megosztani másokkal, illetve rosszabbul is azonosítják be a többiek érzelmeit.
Ennek következtében gyakran feszültséget élnek át társas helyzetekben az autista gyerekek és keveset, vagy egyáltalán nem kommunikálnak a többiekkel.
Cassell arra volt kíváncsi mennyiben módosul ez a viselkedés animált karakterek esetében.
Rendszerükben Cassellék a virtuális játszótársat egy képernyőn jelenítik meg egy babaház mögött.
Az autista gyermek a házban lévő szenzorokkal felszerelt bábukkal és tárgyakkal játszik.
Játék közben az avatár az érzékelők adataiból ki tudja következtetni, hogy a gyerek milyen tevékenységet folytat, és a játéktér melyik területén.
Így tekintetével folyamatosan követni tudja a babaházban történteket és egy előre felvett gyerek hangján kommentálhatja is az eseményeket.
A virtuális ágens korlátozott módon ugyan, de csevegni is képes a gyermekkel.
A kísérletek tanúsága szerint az autista gyerekek szívesebben beszélgetnek az avatárokkal, mint átlagos társaikkal.
A folyamatos társalgás nagyon hamar kialakul, ami igen ritka az autistáknál hétköznapi szituációkban.
Cassell azzal magyarázza eredményeiket, hogy míg a szokásos társas helyzetekben az autistáknak komoly stresszt okoz társaik viselkedésének váratlansága, addig a számítógéppel való interakciók során kiszámítható partnerre lelnek a virtuális lényekben.
Forrás: www.agent.ai