Az indiánok és a bürokraták együtt irányítják a vadgazdálkodást

Melitta

Adminisztrátor
Fórumvezető
Rádiós
A magyar származású Paul Nadasdy a kanadai indiánok ökológiai világnézetét kutatja.

Molnár Zsolt, a Magyar Tudományos Akadémia Ökológiai Kutatóközpontjának (MTA ÖK) kutatója immár ötödik alkalommal szervezte meg az Etnoökológiai Szemináriumot. Ezúttal az ökológiai világképről, annak változásairól volt szó. A mostani előadó gróf Paul Nadasdy professzor volt, akinek édesapja 1956-ban emigrált Amerikába. Bár Paul ért magyarul, ritkán gyakorolja a nyelvet, így angolul tartotta a képzést.

A jelenleg New York államban élő politikai ökológus három egybefüggő évet és több rövidebb időszakot töltött el a Kanada nyugati részén, Yukon territóriumban élő kluane indiánokkal – az ott szerzett tapasztalatait osztotta meg hallgatóságával a Vácrátóti Botanikus Kertben lévő kastélyépületben.

A kétnapos szemináriumon az ökológia, természetvédelem és az antropológia határterületei iránt érdeklődő mintegy 50 fős hallgatóság vett részt. Nagy részük Magyarország különböző egyetemeiről és civil szervezeteitől érkezett, de a rendezvényre szerbiai magyar, szerb, horvát, román, lengyel és amerikai látogatók is érkeztek.

A képzés során a hallgatók betekintést nyerhettek az ökológiai antropológia és politikai ökológia elméletébe és módszereibe, ill. a kanadai indiánok mindennapi életébe; Nadasdy ezen túlmenően a tudás mibenlétéről, a táj megtapasztalásáról szóló ismeretelméleti megfontolásait is megosztotta a résztvevőkkel.

A kutató terepi vizsgálatait a Kluane Nemzeti Parkban végezte. Bár az elmúlt évtizedekben sokat változott az ott élő indiánok mindennapi élete, sok szempontból továbbra is a hagyományos, vadászaton alapuló életmódjukat élik. A hús továbbra is központi szerepű az étrendjükben, amit ma már modern eszközök – motoros szánok és puskák – segítségével szereznek be.

Korábbi vándorló életvitelükön változtatva most már letelepedve, falvakban laknak az egész év során, de onnan szinte ugyanazt a nagy kiterjedésű vadászterületet járják be. Bár egy nemzeti park peremterületén élnek, a kanadai kormány visszaadta nekik azt a jogot, hogy megélhetési célra szabadon vadászhatnak és halászhatnak.

Az 1960-as, 70-es évektől kezdve egy politikai mozgalom bontakozott ki az indiánok körében, melynek eredményeképp napjainkra területi autónómiát kaptak, területeik vadgazdálkodási, természetvédelmi kezelésébe ezért komoly beleszólásuk van. Az állam és a nemzeti park képviselői rendszeresen tartanak egyeztetéseket, megbeszéléseket a témában, amelyben a biológusokat, kormánytisztviselőket és indiánokat egyforma jogok illetik meg.

Ugyanakkor az európai-amerikai szellemiségben, értékrendben képzett tisztviselők és biológusok hozzáállása teljesen más alapon nyugszik, mint az indiánoké. Az előbbiek számára a vadgazdálkodás a mezőgazdaságra hasonlít – ezt az angol szakzsargonban alkalmazott szavakban is tetten lehet érni, hiszen az állatok kilövését „betakarításnak” (harvest) hívják, a „termény” (crop) kifejezést a vadállatokra is alkalmazzák, és az őslakosokkal ellentétben tulajdonként beszélnek az állatokról.

Az indiánok ugyanakkor az állatokat nem-emberi-személynek tekintik, akikkel szociális kapcsolatban állnak, és ezért egyfajta társasági kölcsönhatásként tekintenek a vadászatra. A vadászat sikerét a vadász korábbi cselekedeteinek tisztességessége, alázatossága alapozza meg – az állat tulajdonképpen felkínálja magát a tisztességes vadásznak.

A különböző hozzáállás ellenére a fehér szakértők és az indiánok meg tudnak egyezni vadgazdálkodási kérdésekben, de olyan is van, hogy a megállapodás után egy ponton felborul az egyezség. Mint a szemináriumon bemutatott példák mutatták, a háttérben gyakran az eltérő világszemlélet bújik meg. Jó példa erre, amikor a rénszarvas-populáció helyreállítása érdekében a hatóságok megegyeztek az indiánok vezetőivel a farkas-populáció egy részének kilövéséről.

Önmagában a farkasok megölése nem okozott problémát az indiánoknak (bár a farkas szent állatnak számít), de a módszerrel szemben fenntartásaikat hangoztatták: nem értettek egyet a helikopterről való vadászattal, mert azt tisztességtelennek tartották. Később a fehérek – az állatvédők tiltakozására válaszul - a farkasok sterilizálását akarták bevezetni. Ez a módszer – váratlanul - mélységes felháborodást váltott ki az indiánokban, hiszen ez a módszer megalázza a farkast, mint nem-emberi-személyt.

Paul Nadasdy kutatási több konkrét esetben mutatták ki, hogy az indiánoktól elvárt önkormányzati szabályozási technikák milyen mélyen és rossz irányba alakítják az indiánok természeti világképét, az állatokhoz és általában a természeti környezethez való viszonyukat.

Bár a szeminárium példái egy messzi kultúrából érkeztek, a hallgatóság sok hasonlóságot talált a kanadai és a magyar helyzet között. A magyarországi kormányzati, ill. európai uniós szabályozások és a hozzájuk kapcsolt bürokrácia a kanadaihoz hasonló torzulásokat okoz a hazai gazdálkodók természetfelfogásában.

Bár sok agrár-környezetgazdálkodási szabályozás célja a hazai természeti értékek fokozottabb védelme, közben olyan mentalitásokat erősítenek, amelyek éppen ellenkező irányban hatnak, csökkentik a gazdálkodók és a helyi természet közötti egészséges „együttműködést”. Paul Nadasdy olyan kutatások megkezdését javasolta, amelyek segíthetik az agrárszabályozás nem várt mellékhatásainak csökkentését.

indian3.jpg
 

Gilgames2011

Állandó Tag
Állandó Tag
Nagy kár, hogy a politikai döntések legtöbbször nem igénylik a kutatási eredményeket!

Amikor az emberek az ökológiai egyensúlyba a " tudományosságra" hivatkozva beavatkoznak mindig eszembe jut Madách Az ember tragédiája művéből az a pár mondat amit Lucifer mondott az Úrnak :"Te nagy konyhádba helyezéd embered,
S elnézed néki, hogy kontárkodik,
Kotyvaszt s magát istennek képzeli.
De hogyha elfecsérli s rontja majd
A főztet, akkor gyúlsz késő haragra.
Pedig mit vársz mást egy műkedvelőtől? -"
 

Maczkóné Fekete Boglárka

Állandó Tag
Állandó Tag
Az uniós szabályok nem a gazdálkodók természetfelfogásában tettek torzulásokat, hanem magát a gazdálkodást tették tönkre, legyen az mezőgazdaság, vagy állattartás. A magyarországi mezőgazdaság, és állatgazdaság húszmillió embert tudna etetni. Ennek ellenér döbbenet, hogy gabonát, és húst kell importálnunk.
 

Maczkóné Fekete Boglárka

Állandó Tag
Állandó Tag
Ja és a kanadai indiánok még mindig tudnak a természettel összhangban élni. Szeretettel, alázattal, hálával fordulni a föld és a természet felé. Nem mindenhatóként tönkretenni, felélni mindent. Sok mindent tanulhatnánk tőlük civilizáltak, mert bizony már az unokáink jövőjét is feléltük, és ehhez bizony nem volt jogunk.
 

Éleskés

Kormanyos
Fórumvezető
Kormányos
Az uniós szabályok nem a gazdálkodók természetfelfogásában tettek torzulásokat, hanem magát a gazdálkodást tették tönkre, legyen az mezőgazdaság, vagy állattartás. A magyarországi mezőgazdaság, és állatgazdaság húszmillió embert tudna etetni. Ennek ellenér döbbenet, hogy gabonát, és húst kell importálnunk.
Nem akarok belemászni a politikába, de l.sz. vedd figyelembe a magyar adózási rendszereket is. Ezekben az esetekben a fő cél a várható jövedelem utáni adózás és csak utána a sokadik helyen van a természeti gazdálkodás figyelembe vétele. Pl. meg van határozva az adózás (befizetés) dátuma, ami egyáltalán nem veszi figyelembe, hogy elvetették-e már a magot, vagy sem, vagy hogy épp milyen az időjárás. Így elég nehéz gazdaságosan termelni. Marad a földművelőknek a háztáji, amiből természetesen a városlakók semmit sem látnak - és sokszor a termelők sem. :(
 

Maczkóné Fekete Boglárka

Állandó Tag
Állandó Tag
Az a mondatom, hogy magát a gazdálkodást tették tönkre, pont az uniós szabályokra szólt, nem a gazdákat bántottam. Az ellehetetlenítésüket látom. Falun nőttem fel, agrár mérnők, tsz elnök az édesapám, sőt háztáji is volt. Látom ezeket a dolgokat.
Látom a változást is, ahogy leépítettek mindent. Hogyan lehet egy rendelettel a Bács megyében a "libásokat" tönkretenni, a "négy mancs" miatt. Amikor több százezer szárnyast "kivégeznek" egy gyanú miatt, ami utána nem igazolódott be. De ezekbe nem akarok jobban belemenni.
Szóval nehéz úgy tervezve termelni, hogy ott a szerződésed, hogy átveszik a termést, benne mennyiért, és amikor leadod utána közlik, hogy az ár már nem annyi, mert szerintük nem az a minőség amit elvártak, és mondjuk még fizetni sem tudnak....
Ez mehetne másképp is,és a városlakók sem a (ahogy én nevezem az olyan ételeket) "élelmiszart" (ezért elnézést, de szerintem az), hanem minőségi élelmiszert. A közétkeztetést a helyi termelőkkel lehetne megtermeltetni, és a gyerekeink egészségesen lennének élelmezve a menzán.
Mellesleg ami az én határozott véleményem, mindenkinek a szervezetének az a jó, tápláló élelmiszer ami 50-80 km-en belül terem meg. Abban azok a rezgések azok az anyagok vannak, amire az ő szervezetének szüksége van. De ez egy másfajta látásmód.
Remélem nem bántottalak meg semmivel éleskés ;)
 

spozo

Állandó Tag
Állandó Tag
ezt a látásmódot csak önzetlen döntéshozóktól várhatnánk, olyan meg nincs...
 
Oldal tetejére