Azok a pesti gangok

garibaldi

Állandó Tag
Állandó Tag
Na meg ez is:
09aprvii%20199.jpg

Urban Buddha
 

garibaldi

Állandó Tag
Állandó Tag
Zsolnay épületkerámiák Budapesten

szinesvaros.jpg
iparm.jpg

<table width="100%" border="0" cellpadding="0" cellspacing="0"><tbody><tr><td>Magyar Iparművészeti Múzeum </td></tr> <tr><td> <table width="100%" border="0" cellpadding="0" cellspacing="0"> <tbody><tr><td valign="top">
Budapest, IX. Üllői út 33-37.

A millenniumi ünnepségekhez kapcsolódva Ferenc József császár avatta fel a Magyar Iparművészeti Múzeum és Iparművészeti iskola épületét, Lechner Ödön nemzeti formanyelv teremtő stíluskísérletének e sokat vitatott, hatásos példáját. Újdonság, hogy az épület egész homlokzatát színes, mázas kerámia borítja. Jelenleg csak a letisztított vagy felújított felületeken élvezhető ennek gazdag színvilága, ragyogása, amelyet Lechner tett nemes, elegáns építőanyaggá.
http://www.deldunantul.hu/zsolnay/budapest/iparm.htm
</td></tr></tbody></table></td></tr></tbody></table>
 

garibaldi

Állandó Tag
Állandó Tag
mafi.jpg

<table width="100%" border="0" cellpadding="0" cellspacing="0"><tbody><tr><td>Magyar Állami Földtani Intézet </td></tr> <tr><td> <table width="100%" border="0" cellpadding="0" cellspacing="0"> <tbody><tr><td valign="top">
Bp. XIV. Stefánia út 14.

Tervezője a modern építészet nagy hatású alakja, aki a kerámiára, mint adekvát építőanyagra, a Zsolnay gyárral való szoros együttműködéssel építőanyagukra és technológiájukra alapozva kísérelte meg a magyar nemzeti stílus megalkotását. Az épület minden részletét művészi igénnyel és gondossággal tervezte meg Lechner: az ajtótáblák lent festett, üvegeik maratott magyaros virágdíszítést kaptak. Igazi századfordulós "összművészeti alkotás", amelynek minden részletében ugyanaz a szellem munkál.
http://www.deldunantul.hu/zsolnay/budapest/mafi.htm
</td></tr></tbody></table></td></tr></tbody></table>
 

garibaldi

Állandó Tag
Állandó Tag
mucsarnok.jpg

<table width="100%" border="0" cellpadding="0" cellspacing="0"><tbody><tr><td>Műcsarnok </td></tr> <tr><td> <table width="100%" border="0" cellpadding="0" cellspacing="0"> <tbody><tr><td valign="top">
Budapest, XIV. Hősök tere, Dózsa György út 37.

A millenniumi kiállítással kapcsolatban építendő maradandó műcsarnok létesítésének gondolatát az Országos Magyar Képzőművészeti Társulat választmánya vetette fel 1893-ban. A rendelkezésre álló szerény anyagiakra, valamint a felépítés sürgető időpontjára tekintettel döntött a tervező a nyerstégla architektúra mellett, amelynek művészi részletképzését a gyorsan és azonos minőségben sokszorosítható terrakottával kívánta megoldani, kivitelét a pécsi Zsolnay Vilmos-féle keramikai gyárra bízva.
</td></tr></tbody></table></td></tr></tbody></table>
 

garibaldi

Állandó Tag
Állandó Tag
zeneakad.jpg

<table width="100%" border="0" cellpadding="0" cellspacing="0"><tbody><tr><td>Zeneakadémia </td></tr> <tr><td> <table width="100%" border="0" cellpadding="0" cellspacing="0"> <tbody><tr><td valign="top">
Budapest VI. Liszt Ferenc tér 8.

A zeneművészeti főiskola 1200 fős koncerttermével a magyar zenei élet központja. Épülete kialakításában jelentős képző- és iparművészek működtek közre. Kivételesen gazdag, érintetlen szépségű belső terében a márvány, a mozaik, freskó, ólmozott üvegablakok mellett jelentős szerepet kapott a Zsolnay Vilmos gyártotta kerámia is. Stilizációjukhoz nagyszerűen társulnak az előcsarnok falán a Zsolnay-féle eozin technikával készült kerámia díszítmények különleges színvilága, irizáló, fémes felülete.
http://www.deldunantul.hu/zsolnay/budapest/zeneakad.htm
</td></tr></tbody></table></td></tr></tbody></table>
 

garibaldi

Állandó Tag
Állandó Tag
postatak.jpg

<table width="100%" border="0" cellpadding="0" cellspacing="0"><tbody><tr><td>Postatakarékpénztár </td></tr> <tr><td> <table width="100%" border="0" cellpadding="0" cellspacing="0"> <tbody><tr><td valign="top">
Budapest, V. Hold u. 4.

Az épület mind kontúrjában, mind tagolásának, díszítésének lágy, hullámzó vonalvezetésével a korszak szecessziós művészetének szellemiségével és szimbólum kedvelésével is összhangban van. Minden részlete azonos szellemben igényesen formált (az ajtók maratott magyaros mintájú üvegezése, az egykori pénztárcsarnok ablakosztásai, berendezése) igazi összművészeti alkotássá avatja.
http://www.deldunantul.hu/zsolnay/budapest/postat.htm
</td></tr></tbody></table></td></tr></tbody></table>
 

garibaldi

Állandó Tag
Állandó Tag
bpvcs.jpg

<table width="100%" border="0" cellpadding="0" cellspacing="0"><tbody><tr><td>Budapesti Vásárcsarnok

</td></tr> <tr><td> <table width="100%" border="0" cellpadding="0" cellspacing="0"> <tbody><tr><td valign="top">
Budapest egyik kiemelkedő látnivalója a Szabadság híd pesti hídfőjénél található Vásárcsarnok, mely az ország legnagyobb ilyen rendeltetésű, műemlék jellegű épülete.
A Vásárcsarnok 1889-1896 között épült Pecz Samu tervei alapján, 1897. február 15.-én nyitották meg, majd az 1990-es évek elején eredeti állapotában teljesen újjáépítették. 1994 - a második megnyitása - óta ismét régi fényében ragyog.
</td></tr></tbody></table></td></tr></tbody></table>
 

garibaldi

Állandó Tag
Állandó Tag
allatk.jpg

<table width="100%" border="0" cellpadding="0" cellspacing="0"><tbody><tr><td>Fővárosi Állat- és Növénykert Főbejárat, elefántos ház </td></tr> <tr><td> <table width="100%" border="0" cellpadding="0" cellspacing="0"> <tbody><tr><td valign="top">
Budapest, XIV. Állatkerti körút 6/12.

A 19/20. század fordulóján az akkor csaknem fél évszázados, csődbe került magánállatkertet a főváros megvásárolta és Neuschloss Knüsli Kornél (1864-1935) irányításával korszerűsíttette. Ő tervezte a bejáratot s a vastagbőrűek házát az egzotikus állatfajok épületeinél is alkalmazott, keleti, iszlám építészethez kapcsolódva. A bejárat és a vastagbőrűek házának építészeti kialakítása sikeresen ötvözi a századforduló szecessziós stílusát a külföldi állatkertekben tanulmányozott, az iszlám építészet alapján nemzetközileg kifejlesztett épülettípusával: aminek karakterét Zsolnay Vilmos pécsi gyárában készült színes mázas pirogránit-díszítés adja.
</td></tr></tbody></table></td></tr></tbody></table>
 

garibaldi

Állandó Tag
Állandó Tag
reftemp.jpg

<table width="100%" border="0" cellpadding="0" cellspacing="0"><tbody><tr><td>Református templom </td></tr> <tr><td> <table width="100%" border="0" cellpadding="0" cellspacing="0"> <tbody><tr><td valign="top">
Budapest, VII. Városliget fasor 5-7.

A fasori református templom 1911-1913 között épült. A késő szecessziós építészet egyik hazai csúcspontja, tervezőjének, Árkay Aladárnak (1868 -1932) szintetizáló képességét mutatja, amivel a legfontosabb európai áramlatokat összegezte, sajátossá formálta. A különféle magasságú és formájú tornyok teszik karakteressé, a kisebbiken a finn építészet hatása érződik, az épület megszerkesztésében historizáló előképek is hatottak. Nyílásformái között alkalmazta a hazai szecesszió által kedvelt boglyaívet. A homlokzat elé kilépő, sok oszloppal közrefogott kapujának oromfalát hálós kiosztású Zsolnay-féle, mintás kerámiaburkolat díszíti.
http://www.deldunantul.hu/zsolnay/budapest/fasor.htm
</td></tr></tbody></table></td></tr></tbody></table>
 

garibaldi

Állandó Tag
Állandó Tag
mano.jpg

<table width="100%" border="0" cellpadding="0" cellspacing="0"><tbody><tr><td>Mai Manó fényképész műteremháza, ma Fotótörténeti Múzeum </td></tr> <tr><td> <table width="100%" border="0" cellpadding="0" cellspacing="0"> <tbody><tr><td valign="top">
Budapest, VI. Nagymező u. 20.

Kivételes épségben maradt meg a főhomlokzata és kisebb változtatásoktól eltekintve megőrződött eredeti architektúrája, eredeti alaprajzi rendszere. A falfelületeket, a homlokzatot díszítő architektonikus elemeket mázas pirogránit elemekből alakították ki, amit Zsolnay Vilmos pécsi gyára készített.
http://www.deldunantul.hu/zsolnay/budapest/maimano.htm
</td></tr></tbody></table></td></tr></tbody></table>
 

garibaldi

Állandó Tag
Állandó Tag
bportal.jpg

<table width="100%" border="0" cellpadding="0" cellspacing="0"><tbody><tr><td>Bankportál /egykor Hecht Jónás és fia nagykereskedés </td></tr> <tr><td> <table width="100%" border="0" cellpadding="0" cellspacing="0"> <tbody><tr><td valign="top">
Budapest, V. Szent István tér 14.

A Zsolnay gyár mázas csempéinek felhasználásával kialakított üzletportálok közül kiemelkedik Lajta Bélának e munkája, amely Hecht Jónás és fia boltja számára készült. Visszafogott színessége, mértéktartó díszítőmotívumai az anyag és máztechnikai szépségeket juttatják érvényre. A modern építészeti formanyelv e korai példáján a semleges színű csempével burkolt falon kékes-zöldes eozinos mázas vésett motívumokból álló pajzsba rendezett betétek választják az ablakokat.
http://www.deldunantul.hu/zsolnay/budapest/sztistvan.htm
</td></tr></tbody></table></td></tr></tbody></table>
 

garibaldi

Állandó Tag
Állandó Tag
elte.jpg

<table width="100%" border="0" cellpadding="0" cellspacing="0"><tbody><tr><td>Egykori Műegyetem, Polytechnikum, ma Eötvös Lóránd Tudományegyetem </td></tr> <tr><td> <table width="100%" border="0" cellpadding="0" cellspacing="0"> <tbody><tr><td valign="top">
Budapest, VIII. Múzeum körút 6-8.

Ybl Miklós tervezte Várkertbazár után itt nyílt alkalma Zsolnay Vilmosnak arra, hogy a nyerstégla architektúrán alkalmazható majolika és terrakotta gyártmányainak szépségét a fővárosban megmutathassa
http://www.deldunantul.hu/zsolnay/budapest/elte.htm
</td></tr></tbody></table></td></tr></tbody></table>
 

garibaldi

Állandó Tag
Állandó Tag
raktar.jpg

<table width="100%" border="0" cellpadding="0" cellspacing="0"><tbody><tr><td>A Zsolnay gyár egykori mintaraktára és árusító helye </td></tr> <tr><td> <table width="100%" border="0" cellpadding="0" cellspacing="0"> <tbody><tr><td valign="top">
Budapest V. Váci u. 39/Duna u. 1.

Zsolnay Miklósnak irodája és lakása is volt itt. A ház homlokzatára e funkciót megjelölendő három színezett pirogránit relief került. A Váci utcai oldalon egy Korongozó férfi társával, a Duna utca oldalán az emeleti traktuson Festőnő társával és a sarkon pedig a Zsolnay gyár öttornyú védjegye
http://www.deldunantul.hu/zsolnay/budapest/vaci39.htm
</td></tr></tbody></table></td></tr></tbody></table>
 

garibaldi

Állandó Tag
Állandó Tag
lakohaz.jpg

<table width="100%" border="0" cellpadding="0" cellspacing="0"><tbody><tr><td>Üzlet és lakóház </td></tr> <tr><td> <table width="100%" border="0" cellpadding="0" cellspacing="0"> <tbody><tr><td valign="top">
Budapest, V. Váci utca 15.

A korszerű üzletház tipikus tagolását mutatja: az alsó szint jellegzetesen eltérő anyagokkal és szerkezetekkel készült. A lakószintek homlokzati fehér zománcos téglaburkolata felett a koronázó attika szalagokkal tagolt mezőiben sárga alapon megjelenő, magyar hímzések és rátétes díszítés reliefben megjelenő szimmetrikus motívumai Lechner hatását tükrözik, a tölgyfa üzletportál különleges igényességgel faragott, historizáló alkotás. A portál kúszóvirágos gótikus ívezeteibe foglalt dekorációja ismétlődik meg pirogránitban az oromzaton.
http://www.deldunantul.hu/zsolnay/budapest/vaci15.htm
</td></tr></tbody></table></td></tr></tbody></table>
 

garibaldi

Állandó Tag
Állandó Tag
thonet.jpg

<table width="100%" border="0" cellpadding="0" cellspacing="0"><tbody><tr><td>A bécsi Thonet bútorgyártó cég egykori budapesti üzletháza </td></tr> <tr><td> <table width="100%" border="0" cellpadding="0" cellspacing="0"> <tbody><tr><td valign="top">
Budapest, V. Váci u. 11/a.

A csempeburkolat kék mázas alapszínén a terrakotta natúr színében hagyott indadísz finom plasztikája csupán borzolttá teszi a felületet, amely szokatlan, különleges megjelenésével, eleganciájával hívta fel magára a figyelmet. A többi részletforma, az igényes erkélyrács, valamint a bejáratok feletti, a homlokzat függőleges hangsúlyát képező tagolásnak a félemeleten háromszögű kilépő erkélyekkel történő indítása már egy formálódó, új stílus szabadságát érzékelteti. A főhomlokzat tagolásával és fölépítésével hosszú évtizedekre mintát adott a nagyvárosi üzlet- és lakóház típusára.
http://www.deldunantul.hu/zsolnay/budapest/vaci11.htm
</td></tr></tbody></table></td></tr></tbody></table>
 

garibaldi

Állandó Tag
Állandó Tag
(Ez és az utóbbi 3 épület már szerepelt, de talán más képpel/szöveggel)
penztar.jpg

<table width="100%" border="0" cellpadding="0" cellspacing="0"><tbody><tr><td>Egykori Belvárosi Takarékpénztár épülete, a "Párizsi udvar" </td></tr> <tr><td> <table width="100%" border="0" cellpadding="0" cellspacing="0"> <tbody><tr><td valign="top">
Budapest, V. Ferenciek tere 5.

Az Iparművészeti Múzeumhoz hasonló dimenziójú feladat volt a Zsolnay gyár számára e teljesen kerámia burkolatú ötemeletes, két belső udvaros sarokház felületképzésének kivitele. A homlokzat világos mázas téglaburkolatán az ablakok, párkányok, mellvédrácsok barnásvörös natúr és mázas plasztikus keretelésén túl jelentős szerep jutott a figurális szobroknak is az épület céljának és rendeltetésének vizuális megjelenítésében.
http://www.deldunantul.hu/zsolnay/budapest/ferenciek.htm
</td></tr></tbody></table></td></tr></tbody></table>
 

garibaldi

Állandó Tag
Állandó Tag
matyas.jpg

<table width="100%" border="0" cellpadding="0" cellspacing="0"><tbody><tr><td>Nagyboldogasszony (Mátyás) templom

</td></tr> <tr><td> <table width="100%" border="0" cellpadding="0" cellspacing="0"> <tbody><tr><td>
Budapest, I. Szentháromság tér

Mai formáját a 19-20. század fordulóján nyerte el, amikor az évszázadok során keletkezett hozzáépítéseket eltávolították, majd Schulek Frigyes tervei alapján neogótikus stílusban újjáépítették. Falfestményein bibliai jeleneteket, valamint a magyar történelem legfontosabb mozzanatait csodálhatjuk meg. Mázas teteje, valamint a nyugati kapu fölötti csúcsíves mezőben látható Máriát, a Magyarok Nagyasszonyát ábázoló pirogránit relief a Zsolnay gyárban készült.
http://www.deldunantul.hu/zsolnay/budapest/matyas.htm</td></tr></tbody></table></td></tr></tbody></table><!-- / message --> <!-- sig -->
 
Oldal tetejére