Ros Hásáná, a zsidó időszámítás szerinti újév, az ember teremtésének évfordulója. Idén szerda este lépünk át az 5785-ös esztendőbe és veszi kezdetét a két napon át tartó őszi ünnep.
Alapvetően minden zsidó ünnep a történelem valamely jeles eseményének feleltethető meg, ez alól egyetlen kivétel van, a Ros Hásáná. Ami az újév héber nevét takarja, mely azonban szó szerinti fordításban nem „az év kezdetét”, hanem „az év fejét” jelenti. Vagyis újév napja úgy viszonyul az év többi napjához, mint a fej a többi testrészhez.
Ros Hásáná minden évben Tisri hónap első két napjára esik (idén október 2-4. közöttre), azaz a zsidók ekkor ünneplik a világ, pontosabban Ádám és Éva teremtésének évfordulóját. Most pedig lássuk, milyen szokásokat és hagyományokat tartanak be idén is az 5785. évfordulójuk megünneplésekor!
S hogy mely bűnökért nyerhetnek az arra érdemesek megbocsátást? Az egyik ilyen, amit az ember az Isten ellen követ el azzal, hogy nem tartja meg a Tóra parancsolatait. A másik bűn pedig az, amit embertársai ellen követ el. Ám az embertársai ellen elkövetett gonosz cselekedetekért csak akkor nyerhet valaki bűnbocsánatot, ha előtte közvetlenül bocsánatot kér attól, akit megbántott. Ha ezt nem teszi meg, akkor a megtérése nem lesz érvényes.
Latyák Balázs
Alapvetően minden zsidó ünnep a történelem valamely jeles eseményének feleltethető meg, ez alól egyetlen kivétel van, a Ros Hásáná. Ami az újév héber nevét takarja, mely azonban szó szerinti fordításban nem „az év kezdetét”, hanem „az év fejét” jelenti. Vagyis újév napja úgy viszonyul az év többi napjához, mint a fej a többi testrészhez.
Ros Hásáná minden évben Tisri hónap első két napjára esik (idén október 2-4. közöttre), azaz a zsidók ekkor ünneplik a világ, pontosabban Ádám és Éva teremtésének évfordulóját. Most pedig lássuk, milyen szokásokat és hagyományokat tartanak be idén is az 5785. évfordulójuk megünneplésekor!
Mégis mi a Ros Hásáná lényege?
Az első és legfontosabb, hogy a szokások megismerése előtt tisztázzuk, pontosan mit is jelent a Ros Hásáná, mi az ünnep lényege. Nos, röviden nem más, mint a megtérés, azaz a Tsuvá. Ez a zsidó bölcsek szerint két részből áll: a múltban elkövetett rossz megtagadásából, és az ünnepélyes fogadalomból, hogy a jövőben valaki jobb lesz, mint volt. Ezeknek pedig kulcsszerepe van az ember jövőjét illetően, hiszen Ros Hasanakor az égi bíróságon három nagy könyvet nyitnak meg. Az egyikbe az igazak nevét jegyzik fel, akik hosszú és jó életre számíthatnak. A másodikba azok neve kerül, akik az előbbi ellentettjeit teszik ki, míg a harmadikba a közepesek kerülnek. Utóbbi személyeket se ide, se oda nem lehet besorolni. Ezért esetükben Jom Kippurig vár az égi bíróság, és ha addig érdemesnek találtatnak arra, hogy elfogadják a megtérésüket, akkor beíratnak ők is az első könyvbe.S hogy mely bűnökért nyerhetnek az arra érdemesek megbocsátást? Az egyik ilyen, amit az ember az Isten ellen követ el azzal, hogy nem tartja meg a Tóra parancsolatait. A másik bűn pedig az, amit embertársai ellen követ el. Ám az embertársai ellen elkövetett gonosz cselekedetekért csak akkor nyerhet valaki bűnbocsánatot, ha előtte közvetlenül bocsánatot kér attól, akit megbántott. Ha ezt nem teszi meg, akkor a megtérése nem lesz érvényes.
Latyák Balázs