Pészách ünnepe

A nyolcnapos ünnep (idén 2018. március 30. estétől április 7. estéig) a felszabadulás emlékét őrzi, és azt idézi, hogy Izrael gyermekei a kétszáztíz esztendős egyiptomi rabság után, több mint 3300 évvel ezelőtt tömegesen kivonultak Egyiptomból.

A kivonulás történetét – amely Mózes küldetését, a fáraó kérlelhetetlenségét, az Isten rendelte tíz csapás sorozatát, majd a zsidók menekülését Mózes második könyvének 1–15. fejezete beszéli el.
Az egyik kötelezettség, hogy otthonunkat teljesen megtisztítsuk minden kenyérmorzsától és egyéb kovászos ételtől, cháméctól. Az előírás szerint a kovászos “ne legyen látható” és “ne legyen fellelhető”: ki kell takarítani, fel kell kutatni és meg kell semmisíteni. Ez mindenre vonatkozik, ami Peszáchkor nem kóser – azaz olyasmi, ami chámécot tartalmazhat -, akkor is, ha nincs benne szemmel látható cháméc, mint a kenyérben, a száraz tésztákban, a búzalisztben stb.

Másik kötelezettség, hogy megfelelő mennyiségű, Peszáchra alkalmas kóser ételt készítsünk elő, és legyen mit ennünk az ünnep nyolc napján. Ezek közül a legfontosabb a mácá (macesz), mert ez helyettesíti a kenyeret.
Peszáchkor nem használhatjuk a rendes edényeket és evőeszközöket, mert azok chámécosak.

A széder: A nagy felkészülés után, az ünnep első két estéjén – az idén március 30-án és 31-én – kerül sor a hagyományos széderre, az ünnepi vacsorára. A széder során minden zsidónak maceszt kell ennie, lehetőleg kézzel gyúrt, “smurá” maceszt, négy pohár bort kell meginnia a megjelölt időkben, elsőként a kidusnál (lehetőleg vörösbort), keserű füvet kell ennie, el kell mondania a Hágádát, az egyiptomi kivonulás történetét.
A “hágádá” szó “elbeszélést” jelent. A Hágádá egyben a széder lebonyolításának “forgatókönyve” is és Dicsőítő zsoltárokat (Hálélt) kell mondania.

Happy Passover!

upload_2018-3-30_5-35-28.jpeg
 
A nyolcnapos ünnep (idén 2018. március 30. estétől április 7. estéig) a felszabadulás emlékét őrzi, és azt idézi, hogy Izrael gyermekei a kétszáztíz esztendős egyiptomi rabság után, több mint 3300 évvel ezelőtt tömegesen kivonultak Egyiptomból.

A kivonulás történetét – amely Mózes küldetését, a fáraó kérlelhetetlenségét, az Isten rendelte tíz csapás sorozatát, majd a zsidók menekülését Mózes második könyvének 1–15. fejezete beszéli el.
Az egyik kötelezettség, hogy otthonunkat teljesen megtisztítsuk minden kenyérmorzsától és egyéb kovászos ételtől, cháméctól. Az előírás szerint a kovászos “ne legyen látható” és “ne legyen fellelhető”: ki kell takarítani, fel kell kutatni és meg kell semmisíteni. Ez mindenre vonatkozik, ami Peszáchkor nem kóser – azaz olyasmi, ami chámécot tartalmazhat -, akkor is, ha nincs benne szemmel látható cháméc, mint a kenyérben, a száraz tésztákban, a búzalisztben stb.

Másik kötelezettség, hogy megfelelő mennyiségű, Peszáchra alkalmas kóser ételt készítsünk elő, és legyen mit ennünk az ünnep nyolc napján. Ezek közül a legfontosabb a mácá (macesz), mert ez helyettesíti a kenyeret.
Peszáchkor nem használhatjuk a rendes edényeket és evőeszközöket, mert azok chámécosak.

A széder: A nagy felkészülés után, az ünnep első két estéjén – az idén március 30-án és 31-én – kerül sor a hagyományos széderre, az ünnepi vacsorára. A széder során minden zsidónak maceszt kell ennie, lehetőleg kézzel gyúrt, “smurá” maceszt, négy pohár bort kell meginnia a megjelölt időkben, elsőként a kidusnál (lehetőleg vörösbort), keserű füvet kell ennie, el kell mondania a Hágádát, az egyiptomi kivonulás történetét.
A “hágádá” szó “elbeszélést” jelent. A Hágádá egyben a széder lebonyolításának “forgatókönyve” is és Dicsőítő zsoltárokat (Hálélt) kell mondania.

Happy Passover!

Csatolás megtekintése 1600582
*
Jó volt olvasni, megtudni olyan dolgokat, amelyekről sok embernek nincs v. eddig nem is volt tudomása.
 


Kellemes ünnepeket kivánok mindenkinek a saját traditioja szerint.
-
A passach ünnepnek ugyan semmi köze a keresztény husvéthoz de az utolso vacsora valoszinü egy szeder teller volt. :)
 
A passach ünnepnek ugyan semmi köze a keresztény husvéthoz de az utolso vacsora valoszinü egy szeder teller volt. :)

Már hogyne lenne köze, kedves Ernoe?
Szerinted miért nevezte Keresztelő János Jézust "Isten bárányának"?

Mert Jézus az a Bárány, akiről minden Páskabárány beszélt évszázadokon keresztül!!!

1 Kor. 5.7
"Tisztítsátok el azért a régi kovászt, hogy legyetek új tésztává, a minthogy kovász nélkül valók vagytok; mert hiszen a mi húsvéti bárányunk, a Krisztus, megáldoztatott érettünk."

1 Pét. 1.18
Tudván, hogy nem veszendő holmin, ezüstön vagy aranyon váltattatok meg a ti atyáitoktól örökölt hiábavaló életetekből, Hanem drága véren, mint hibátlan és szeplőtlen bárányén, a Krisztusén"

Az utolsó vacsora valóban egy széder este volt. De Jézus nem Niszán 14-én este ülte meg a tanítványaival a Páskát, hanem egy nappal korábban! Mivel azon a Pészach-on, azaz másnap, Ő, a valódi húsvéti Bárány megáldoztatott.

Jézus széder estéje ezért más volt, mint a többi. Ekkor kötötte meg tanítványaival az "új szövetséget", ami nem más volt, mint az Ószövetségi ígéretek és próféciák beteljesedése!
Jeremiás 31.31
"Ímé, eljőnek a napok, azt mondja az Úr; és új szövetséget kötök az Izráel házával és a Júda házával."
Ezért mondta Jézus:
Mát. 5.18
"Mert bizony mondom néktek, míg az ég és a föld elmúlik, a törvényből egy jóta vagy egyetlen pontocska el nem múlik, a míg minden be nem teljesedik."
A Törvényben pedig minden Jézusról szólt. Ezért mondta:
Ján. 5.46
Mert ha hinnétek Mózesnek, nékem is hinnétek; mert én rólam írt ő.
Luk. 24.27
És elkezdvén Mózestől és minden prófétáktól fogva, magyarázza vala nékik minden írásokban, a mik ő felőle megirattak.

Tudjuk, hogy a Húsvéti bárányt el kellett fogyasztani, méghozzá maradéktalanul.
Ezért mondja Jézus az utolsó vacsorán a tanítványainak:
"Vegyétek, egyétek; ez az én testem."

A bárány vérét Egyiptomban az ajtófélfára kellett kenni, mert a bárány vére mentette meg a házban lévőket a pusztítótól, és szabadította meg őket rabságból. Ezért a vérnek nem csak fizikai, hanem szellemi jelentősége is volt.
Az Újszövetségben is van a vérnek szellemi jelentősége. A Bárány Jézus vére ment meg minket a bűn miatti végleges pusztulástól, és szabadít meg a bűn rabságából. De nem az ajtófélfára kell kenni, hanem a szívünk ajtajára, bennünk kell, hogy legyen. Ezért mondta Jézus:
"Igyatok ebből mindnyájan; Mert ez az én vérem, az új szövetségnek vére, a mely sokakért kiontatik bűnöknek bocsánatára." (Mát. 26,28).

Ha a zsidók nem engedelmeskedtek volna Egyiptomban Isten parancsának, és nem ölték volna meg a bárányt, nem ették volna meg, és nem használták volna fel a vérét a megmenekülésük és a szabadulásuk érdekében, ők sem nem menekültek volna meg a pusztítótól, és nem szabadultak volna meg a rabságból!!!
Ezért mondta Jézus:
Ján. 6.53
"Bizony, bizony mondom néktek: Ha nem eszitek az ember Fiának testét és nem iszszátok az ő vérét, nincs élet bennetek. A ki eszi az én testemet és iszsza az én véremet, örök élete van annak, és én feltámasztom azt az utolsó napon. Mert az én testem bizony étel és az én vérem bizony ital. A ki eszi az én testemet és iszsza az én véremet, az én bennem lakozik és én is abban."

Jézusról beszélt az a Bárány, akit Niszán hó 10-én el kellett választani. Jézus Niszán 10-én vonult be Jeruzsálembe.
A Báránynak épnek, hímnek, és hibátlannak kellett lennie, hogy megfelelően szimbolizálhassa a hibátlan és szeplőtlen bárányt, a Krisztust.
Tilos volt a csontját megtörni! Hogy megfelelően szimbolizálhassa, hogy Jézus lábszárait nem törték meg a kereszten.
A Páskabárányt Niszán 14-én naplemente előtt kellett megölni. Jézus pontosan Niszán 14-én, naplemente előtt halt meg.

Jézus az, akiről Ábrahám beszélt, amikor azt mondta a fiának a Mória hegyén:
1 Móz. 22.8
"Az Isten majd gondoskodik az égő áldozatra való bárányról, fiam."
Ő az, akiről Ézsaiás beszélt 600 évvel korábban:
Ésa. 53.5
"És ő megsebesíttetett bűneinkért, megrontatott a mi vétkeinkért, békességünknek büntetése rajta van, és az ő sebeivel gyógyulánk meg. Mindnyájan, mint juhok eltévelyedtünk, kiki az ő útára tértünk; de az Úr mindnyájunk vétkét ő reá veté. Kínoztatott, pedig alázatos volt, és száját nem nyitotta meg, mint bárány, mely mészárszékre vitetik, és mint juh, mely megnémul az őt nyírők előtt; és száját nem nyitotta meg!"

A Pészach olyan ünnep, ami az Ószövetségben egyszerre jelentett visszaemlékezést Isten hatalmas szabadítására az egyiptomi szolgaságból, de ugyanakkor előre is mutatott az eljövendő Messiásra. És a Páska minden szimbolikus próféciája Jézusban, az Isten valódi Páskabárányában teljesedett be!
De a történet nem itt ér véget. Az Ószövetségben Dávid megprófétálja a Messiás feltámadását is:
Zsolt. 16.10
"Mert nem hagyod lelkemet a Seolban; nem engeded, hogy a te szented rothadást lásson."
Erre a próféciára utal Péter apostol Pünkösdkor, amikor azt mondja:
"(Dávid) Előre látván ezt, szólott a Krisztus feltámadásáról, hogy az ő lelke nem hagyatott a sírban, sem az ő teste rothadást nem látott. Ezt a Jézust feltámasztotta az Isten, minek mi mindnyájan tanúbizonyságai vagyunk."

Ez a Páska és a Húsvét összefüggése, és igazi jó híre!

A zsidó és a keresztény nem két külön vallás. Jézus nem egy új vallást vezetett be, nem egy másik szövetséget kötött, hanem az Ószövetséget újította meg, (az ósz-i ígéret alapján) és terjesztette ki minden emberre, miután az ószövetségi törvény és annak valamennyi prófétikus rendelete Ő benne beteljesedtek. Mert nem csak a Páskabárány beszél a Tórában Krisztusról, hanem a Szent Sátor és berendezése, a manna, a Kőszikla, a bűnbak és minden állatáldozat, az ünnepek, a kovásztalan kenyér, az első zsenge, az olaj, lényegében minden!
És aki hittel elfogadja Jézust Megváltójának, annak minderre az összefüggésre rányílik a szeme, legyen bármilyen nemzetből, kultúrából, vagy felekezetből!

 
Már hogyne lenne köze, kedves Ernoe?
Szerinted miért nevezte Keresztelő János Jézust "Isten bárányának"?

Mert Jézus az a Bárány, akiről minden Páskabárány beszélt évszázadokon keresztül!!!

1 Kor. 5.7
"Tisztítsátok el azért a régi kovászt, hogy legyetek új tésztává, a minthogy kovász nélkül valók vagytok; mert hiszen a mi húsvéti bárányunk, a Krisztus, megáldoztatott érettünk."

1 Pét. 1.18
Tudván, hogy nem veszendő holmin, ezüstön vagy aranyon váltattatok meg a ti atyáitoktól örökölt hiábavaló életetekből, Hanem drága véren, mint hibátlan és szeplőtlen bárányén, a Krisztusén"

Az utolsó vacsora valóban egy széder este volt. De Jézus nem Niszán 14-én este ülte meg a tanítványaival a Páskát, hanem egy nappal korábban! Mivel azon a Pészach-on, azaz másnap, Ő, a valódi húsvéti Bárány megáldoztatott.

Jézus széder estéje ezért más volt, mint a többi. Ekkor kötötte meg tanítványaival az "új szövetséget", ami nem más volt, mint az Ószövetségi ígéretek és próféciák beteljesedése!
Jeremiás 31.31
"Ímé, eljőnek a napok, azt mondja az Úr; és új szövetséget kötök az Izráel házával és a Júda házával."
Ezért mondta Jézus:
Mát. 5.18
"Mert bizony mondom néktek, míg az ég és a föld elmúlik, a törvényből egy jóta vagy egyetlen pontocska el nem múlik, a míg minden be nem teljesedik."
A Törvényben pedig minden Jézusról szólt. Ezért mondta:
Ján. 5.46
Mert ha hinnétek Mózesnek, nékem is hinnétek; mert én rólam írt ő.
Luk. 24.27
És elkezdvén Mózestől és minden prófétáktól fogva, magyarázza vala nékik minden írásokban, a mik ő felőle megirattak.

Tudjuk, hogy a Húsvéti bárányt el kellett fogyasztani, méghozzá maradéktalanul.
Ezért mondja Jézus az utolsó vacsorán a tanítványainak:
"Vegyétek, egyétek; ez az én testem."

A bárány vérét Egyiptomban az ajtófélfára kellett kenni, mert a bárány vére mentette meg a házban lévőket a pusztítótól, és szabadította meg őket rabságból. Ezért a vérnek nem csak fizikai, hanem szellemi jelentősége is volt.
Az Újszövetségben is van a vérnek szellemi jelentősége. A Bárány Jézus vére ment meg minket a bűn miatti végleges pusztulástól, és szabadít meg a bűn rabságából. De nem az ajtófélfára kell kenni, hanem a szívünk ajtajára, bennünk kell, hogy legyen. Ezért mondta Jézus:
"Igyatok ebből mindnyájan; Mert ez az én vérem, az új szövetségnek vére, a mely sokakért kiontatik bűnöknek bocsánatára." (Mát. 26,28).

Ha a zsidók nem engedelmeskedtek volna Egyiptomban Isten parancsának, és nem ölték volna meg a bárányt, nem ették volna meg, és nem használták volna fel a vérét a megmenekülésük és a szabadulásuk érdekében, ők sem nem menekültek volna meg a pusztítótól, és nem szabadultak volna meg a rabságból!!!
Ezért mondta Jézus:
Ján. 6.53
"Bizony, bizony mondom néktek: Ha nem eszitek az ember Fiának testét és nem iszszátok az ő vérét, nincs élet bennetek. A ki eszi az én testemet és iszsza az én véremet, örök élete van annak, és én feltámasztom azt az utolsó napon. Mert az én testem bizony étel és az én vérem bizony ital. A ki eszi az én testemet és iszsza az én véremet, az én bennem lakozik és én is abban."

Jézusról beszélt az a Bárány, akit Niszán hó 10-én el kellett választani. Jézus Niszán 10-én vonult be Jeruzsálembe.
A Báránynak épnek, hímnek, és hibátlannak kellett lennie, hogy megfelelően szimbolizálhassa a hibátlan és szeplőtlen bárányt, a Krisztust.
Tilos volt a csontját megtörni! Hogy megfelelően szimbolizálhassa, hogy Jézus lábszárait nem törték meg a kereszten.
A Páskabárányt Niszán 14-én naplemente előtt kellett megölni. Jézus pontosan Niszán 14-én, naplemente előtt halt meg.

Jézus az, akiről Ábrahám beszélt, amikor azt mondta a fiának a Mória hegyén:
1 Móz. 22.8
"Az Isten majd gondoskodik az égő áldozatra való bárányról, fiam."
Ő az, akiről Ézsaiás beszélt 600 évvel korábban:
Ésa. 53.5
"És ő megsebesíttetett bűneinkért, megrontatott a mi vétkeinkért, békességünknek büntetése rajta van, és az ő sebeivel gyógyulánk meg. Mindnyájan, mint juhok eltévelyedtünk, kiki az ő útára tértünk; de az Úr mindnyájunk vétkét ő reá veté. Kínoztatott, pedig alázatos volt, és száját nem nyitotta meg, mint bárány, mely mészárszékre vitetik, és mint juh, mely megnémul az őt nyírők előtt; és száját nem nyitotta meg!"

A Pészach olyan ünnep, ami az Ószövetségben egyszerre jelentett visszaemlékezést Isten hatalmas szabadítására az egyiptomi szolgaságból, de ugyanakkor előre is mutatott az eljövendő Messiásra. És a Páska minden szimbolikus próféciája Jézusban, az Isten valódi Páskabárányában teljesedett be!
De a történet nem itt ér véget. Az Ószövetségben Dávid megprófétálja a Messiás feltámadását is:
Zsolt. 16.10
"Mert nem hagyod lelkemet a Seolban; nem engeded, hogy a te szented rothadást lásson."
Erre a próféciára utal Péter apostol Pünkösdkor, amikor azt mondja:
"(Dávid) Előre látván ezt, szólott a Krisztus feltámadásáról, hogy az ő lelke nem hagyatott a sírban, sem az ő teste rothadást nem látott. Ezt a Jézust feltámasztotta az Isten, minek mi mindnyájan tanúbizonyságai vagyunk."

Ez a Páska és a Húsvét összefüggése, és igazi jó híre!

A zsidó és a keresztény nem két külön vallás. Jézus nem egy új vallást vezetett be, nem egy másik szövetséget kötött, hanem az Ószövetséget újította meg, (az ósz-i ígéret alapján) és terjesztette ki minden emberre, miután az ószövetségi törvény és annak valamennyi prófétikus rendelete Ő benne beteljesedtek. Mert nem csak a Páskabárány beszél a Tórában Krisztusról, hanem a Szent Sátor és berendezése, a manna, a Kőszikla, a bűnbak és minden állatáldozat, az ünnepek, a kovásztalan kenyér, az első zsenge, az olaj, lényegében minden!
És aki hittel elfogadja Jézust Megváltójának, annak minderre az összefüggésre rányílik a szeme, legyen bármilyen nemzetből, kultúrából, vagy felekezetből!



Majd a "feltámadás után megválaszolom", addig tartoztassuk meg magunkat és örüljünk a zsido traditionak, a rabszolgaság alol valo megszabadulásnak.
 
Majd a "feltámadás után megválaszolom", addig tartoztassuk meg magunkat és örüljünk a zsido traditionak, a rabszolgaság alol valo megszabadulásnak.

Én nagyon örülök annak is, de Jézus feltámadásának még jobban! :)

És rendkívüli dolognak tartom, hogy egy olyan óriási horderejű történelmi esemény, mint a zsidó nép Egyiptomból való kiszabadulása, minden egyes részletében, egy még nagyobb horderejű történelmi esemény előképe volt! Erre az összefüggésre világít rá a Biblia, és ettől természetfeletti könyv! Így kapsz magyarázatot a Pészach számos részletére. Mert enélkül honnan tudnád azt pl. hogy miért nem volt szabad a bárány csontját megtörni?
 
Utoljára módosítva:
A Pészachnak talán nincs köze Istenhez, kedves Rima?
Miért is vagyok én rossz helyen az Istenemmel, ha Ernoe-nek válaszolva elmagyarázom neki, mi köze a Pészach-nak a keresztény Húsvéthoz (amit egyébként szintén most ünneplünk?) Nem értem a problémádat. Az azért vicces, hogy ki akarod zavarni Istent a Pészachról :)
Salom!

 
Minden ünneppel bajba vagyok.Nem szeretem mert beszél
Azt mondja:Megint egy évvel öregebb lettél.
ünnepelőknek pedig dalt:
 
Utoljára módosítva:
Mások ünnepének tiszteletben tartásából megint elégtelenre vizsgázott a társaság.
A gyűlölködés és uszogatás vezéralakjainak nincs se ünnep, se hétvége itt a fórumon - fáradhatatlanok, legyen bármi is a téma, mindíg ugyanott lyukadnak ki - már kezd unalmas lenni.
Tudom, mit mond erre a vezetőség, akkor ne olvasd !

Attól függetlenül hogy milyen vallási ünnep is van és ki hogyan tartja - azért eljött a tavasz,
hajtanak a fák, a madarak toll szinezetüket váltják és csivitelnek vidáman.

A délutánt a kertben töltöttem szeretteimmel és figyeltük a télire kihelyezett madáretetőink körüli
vidám repkedést, eleség csipegetést, néha torzsalkodást.
A kutyánk a lábamnál ült és ő is élvezte a napsütést, no meg hogy a nyakát vakarásztam.

Szerencsére a természetet nem fertőzi a politika, a migrációs válság, a vallási ellentétek, stb.
Ajánlok mindenkinek egy kis elmélyedést a még maradt természeti értékeinkben - jót fog tenni a közérzetnek és a gondolkodásnak is.
 
ITT FEJEZD BE !!!!!
keress magadnak lapot ahol kivancsiak a szentfazek hitterito idiotasagodra
megemlekezni es dogmat szajkozni ket kulonbozo dolog
menj az isteneddel a francba
Rima , Rima !
Ha esetleg nemtetszik az iró személye akkor mint nekem is mondták nemkell elolvasnod , tessék tiltsad le ! De nemkell az Isten gyaláznod még , ha ö keresztény és nem a Peszahot ünnepli vagy ezt az elöirja ??? Nem hinném ?! Amugy ittt nemszokás állitolag más vallását ocsárolni , de ez nem mindenkire vonatkozik . Szégyeld magad !:(
 

Hírdetőink

kmtv.ca

kmtv.ca

Friss profil üzenetek

attila.p wrote on balacy's profile.
apróságok:
1./ Babits Mihály ts-es kell irni és nem CS-vel
2./ Bartók Péter - Apám Bartók Péter könyve - Többen ----ben fel vannak cserélve a file-ok : xxx001 a második rész és xxx002 az első.
3./ ".......falpfák" lettek "kódolva" "talpfák" helyett

de ettől még nagyon köszönöm, javítottam !
Üdv attila.p
beamix wrote on Ajuda67's profile.
Szia,bocs de csak most csatlakoztam,hogyan tudok hozzájutni a fordításaidhoz ? Főképp a Kárpátok vampirjai sorozat 36,37.reszei érdekelnek. Előre is köszönöm az útbaigazítást
Hi! Does anyone here have the easy deutsch books by Jan richter in English?
hanna322 wrote on pöttyösdoboz's profile.
Szia! Érdeklődni szeretnék, hogy az Okosodj mozogva DVD anyagát el tudnád-e küldeni? Sajnos a data linkek már nem működnek. Nagyon köszönöm előre is a segítségedet! Üdv.: hanna322
katuskatus wrote on adabigel's profile.
Szia kedves Abigél! Neked sikerült letölteni Az egészség piramisa c. könyvet? Ha igen, elküldenéd nekem? Szép napot kívánok!

Statisztikák

Témák
38,135
Üzenet
4,802,696
Tagok
615,768
Legújabb tagunk
woodstockkk
Oldal tetejére