Szerda este beköszönt az 5775.zsinagógai esztendő-Radnóti Zoltán ismertetéséből/részlet
"Faith Asher ehhez hozzátette, hogy a sófár hangja emlékezteti Istent az emberekre; a sófár sírásra emlékeztető hangja olyan mély lelkiállapotot mutat meg, amelyet szavakkal nem lehet kifejezni.
Radnóti Zoltán kitért arra a hagyományra is, amely szerint ezen a napon kinyílik Isten előtt a három könyv, az élet, a halál és a köztesek könyve, és valamelyikbe “be vagyunk írva”. A zsidó embernek pedig tíz napja van, hogy “átimádkozza” magát az élet könyvébe, ha nem oda lett beírva. Az ünnep színe a fehér, a lelki tisztaság színe. A zsidó férfiak ilyenkor egy speciális fehér halotti ruhát, kitlit viselnek, amely abban különbözik a hétköznapi öltözettől, hogy nincs zsebe. Ez utal arra, hogy az ember ezeken a napokon tetteivel és szavaival, nem pedig vagyonával tudja magát “beírni az életbe”.
Faith Asher a kitlivel kapcsolatban azt az értelmezést emelte ki, amely szerint a zseb hiánya arra utal, hogy üres zsebbel, vagyis tiszta lappal kell indulnia az embernek a következő évben. Hozzátette, hogy a kitlit nem minden ortodox közösségben viselik.
Az ünnepen fogyasztható ételekről Radnóti Zoltán elmondta, hogy a zsidó hagyomány szerint minden olyan étel, amelynek van szimbolikus jelentése, fogyasztható. “Viccesen azt szoktam mondani, aki csúnyának tartja magát, egyen százszorszépet” – jegyezte meg. Vannak természetesen klasszikus ételek – tette hozzá –, mint az édes életet jelképező méz vagy a gránátalma, amelynek sok magja a következő év érdemeit, jó cselekedeteit szimbolizálja.
Tipikus étel a bárhesz, ami általában sós és hosszúkás kalács, újévkor azonban édes és kerek, utalva az élet körforgására. Fontos a zsíros ételek fogyasztása, hogy bőséges év legyen. Hangsúlyozta, az állatoknak a fejét és nem a farkát kell fogyasztani, hogy ők irányítsanak, ne őket irányítsák.
Faith Asher az érdekes szokások között említette az alma mézbe mártását. A zsidó misztika tanítása szerint az életben minden dolog vagy édes, vagy keserű – ismertette. A mézet viszont a “szúrós” méhek készítik. Ez a folyamat a szúrós méhtől az édes mézig szimbolizálja, hogy a keserűbb napok után édesek jönnek. Az Isten arra tanít – emelte ki –, hogy a nehézségek próbatételek, és “végül minden édes lesz”. Még a “szúrós napokon” is tudni kell, hogy Isten soha nem akar rosszat az emberiségnek – hangsúlyozta."