A viz világnapja
Víz világnapja március 22
Viz világnapja doc-ban:
találós kérdések
mondókák,
játékok
kisérletek
varázslatok..
Játékok a vizes témákhoz
kézikönyv-
Tartalom
[FONT="]
[/FONT]
Új, haladó, legfejlettebb, csúcs?................................... 3
Tanácsok jeles napok szervezéséhez......................... 11
A Tisza élővilágának emléknapja ............................. 24
A vizes élőhelyek világnapja...................................... 38
A víz világnapja......................................................... 53
Meteorológiai világnap .............................................. 68
A Föld napja .............................................................. 83
Madarak és fák napja ................................................ 98
A biodiverzitás napja............................................... 111
Európai nemzeti parkok napja ............................... 113
Környezetvédelmi világnap .................................... 128
Az ózonpajzs világnapja......................................... 141
Takarítási világnap................................................... 154
Habitat világnap ...................................................... 160
Az állatok világnapja............................................... 175
Földünkért világnap................................................. 187
[FONT="]
A biodiverzitás napja - decemberben? 197[/FONT]
Részlet a könyvből:
Miről szóljon ez a nap?
Természetesen a vízről. Legyen élményszerű, szóljon minél több korosztályhoz, minél tágabb közösséghez. A következőkben játékos ötleteket – ötletes játékokat adunk közre. Többségükre érvényes, hogy alkalomtól vagy témától függően tetszés szerint variálhatók. Ugyanaz a forma – más névvel, tartalommal – egy másik jeles napon is szerepelhet.
Ökobingó
Idő: 20 perc
Szükséges eszközök: előre elkészített feladatlapok a résztvevők számának megfelelően
Résztvevők: 10-15 fő
Előkészítés: Egy A/4-es lapot osszunk 20 mezőre. Mindegyikbe írjunk valamilyen vízzel kapcsolatos állítást, pl.:
Jobban szeret tusolni, mint kádban fürödni; Úszott már a Tiszában/Dunában; Nyári zápor után szeret mezítláb mászkálni; Látott már szivárványt; Szokott horgászni; Ismer legalább háromféle vízi gerinctelen állatot; Tud papírcsónakot hajtogatni; Szűrt ivóvizet fogyaszt; Nem szokott dobozos üdítőt venni; Fogmosáshoz poharat használ; Ő locsolja otthon a cserepes virágokat; Tudja, mi a horgászbecsület stb.
A játék menete: Osszuk ki a lapokat a résztvevőknek, és kérjük meg őket, hogy a jelenlévők közül lehetőleg mindenkinek a neve szerepeljen valamelyik mezőben. Ugyanazt a nevet csak egyszer szabad leírni!
Továbbfejlesztés: Játszhatjuk úgy, hogy a gyerekek körbejárnak és kérdezősködnek, de úgy is, hogy tippelniük kell, vajon melyikükre igaz ez vagy az az állítás. Ez utóbbit persze csak akkor, ha egymást ismerő, összeszokott csapatról van szó. Ebben az esetben egy következő lépés lehet, hogy egyenként felolvassák, hová kinek a nevét írták, és a lapon jelölik a találatokat. Az lesz a győztes, aki a legtöbb pontot gyűjtötte.
Kőről kőre (Stepping stones)
Idő: 20 perc
Eszközök: tábla, írószer, színes korongok, táblagyurma vagy: két hosszabb zsineg, kavicsok
Résztvevők: 10-25 fő
A játék menete: Rajzoljunk fel a táblára két (többé-kevésbé párhuzamos) vonalat, ezek jelképezik a patak két partját. A játékosoknak köveket kell gyűjteniük, hogy átjuthassanak a túlsó partra. (Ötöt? Tízet? Ez megállapodás kérdése.) Létszámtól függően alakítsunk párokat vagy csapatokat. Ezek minden jó válaszért vagy megoldott feladatért kaphatnak egy „követ”. Amelyik először összegyűjt tízet, az a győztes. A korongokat táblagyurmával ragasszuk fel a „két part” közé.
Továbbfejlesztés: Ha szabadban játsszuk, két zsineggel jelöljük ki a patakot, és „valóságosan” is átlépegethetünk rajta - igazi köveken. Aszfaltos suliudvaron krétával rajzoljunk kis köröket a „patakba”! Idegennyelvi órákon is jól használhatjuk a játékot.
Állás-foglalás: jobbra vagy balra?
Idő: 20 perc
Résztvevők: 10-25 fő
A játék menete: A játékvezető középre áll, mond egy állítást, a többiek pedig aszerint, hogy egyetértenek-e vele vagy sem, tőle jobbra vagy balra sorakoznak fel. Ezután felváltva mindkét oldalon szót kérhetnek a résztvevők, de csak egy mondattal indokolhatják a döntésüket. Vitatkozniuk nem szabad! Ha azonban bármelyikük úgy érzi, hogy az ellenérvek meggyőzték, nyugodtan átsétálhat a másik oldalra…
Figyelem! Fontos! Ne mondjunk tényszerű állítást! Pl. az, hogy
Víz nélkül nem lenne élet a Földön, nem vita tárgya. De készülhetünk ehhez hasonlókkal:
Ha többet kellene fizetni a vízért, jobban spórolnának vele az emberek; a papírpelenka környezetkímélőbb, mint a textil; Az árvizeket megfelelő gátrendszerrel lehetne megelőzni; a vizek természetes körforgása korlátlan vízfogyasztást biztosít az emberiség számára; Az üvegpalackok ugyanolyan mértékben terhelik a környezetet, mint a műanyag flakonok.
Esővarázsló
Idő: 10 perc
Résztvevők: min. 10 fő
Előkészítés: Beszélgessünk a gyerekekkel a játék címéről! Honnan eredhet? Miért van szükség esőre? Mikor, kik, miért, hogyan varázsoltak? Kik voltak a varázslók? Mi volt a feladatuk? Vannak-e ma ilyenek?
A játék menete: Alakítsunk kört, a „varázsló” álljon középre. Lépjen közelebb valakihez, és mutasson neki egy mozdulatot, amit egészen addig kell majd ismételgetnie, míg más „parancsot” nem kap. A játékvezető ezután sorban odalép mindenkihez, és beszéd nélkül, szemkontaktussal „veszi rá” a mozdulat átvételére. Amikor körbeért, a kezdő játékosnak ismét mutat egy újabbat, a többiek pedig egyenként – a vezető jelzésére – utánozzák őt.
A mozdulatok a következők lehetnek: a két tenyér összedörzsölése (ez kellemes, susogó hangot ad), ujjcsettintés, taps, lábdobogás – majd ugyanezek visszafelé: lábdobogás, taps, ujjcsettintés, tenyérdörzsölés.
Továbbfejlesztés: A mozdulatok száma tetszés szerint bővíthető, azonban egy dologra ügyeljünk: a halktól a hangosabb felé haladjunk, éppen úgy, ahogy eső előtt előbb feltámad a szél, majd egyre erősebben kopog a párkányon, tetőn… végül lassan újra elcsendesül.
A bevezető beszélgetés témája természetesen életkortól függő: nagyobbak közt már szó eshet mágiáról, sámánokról/táltosokról, időjóslásról, a természeti népek hiedelemvilágáról stb.
Játék és muzsika 10 percben
Igazi vízizenével örvendeztethetjük meg hallgatóságunkat a következő recept szerint:
Végy néhány egyforma nagyságú tiszta üvegpalackot. (A Theodora ásványvizes kiváló! Nehogy sört igyál
csak az üres üvegek kedvéért!) Töltsd meg őket vízzel különböző magasságig. Keress egy egyszerű fémtárgyat (pl. egy nagyobb ollót vagy villát), amelynek a nyelével az üvegeket megütögetve különböző dallamokat játszhatsz. Ha abszolút hallásod van, bízz meg a füledben! Ha nincs, kérd énektanárod segítségét, vagy kérd el a hangoló sípját! A
Zsipp-zsupp kezdetű dalocskát már két üvegen le tudod játszani! A
Tavaszi szélhez is elég hat: G, A, H, D, E, Fisz.
Nyelvi játékok
Víz is örömestebb jár a szokott úton - szólások, közmondások......