Sziasztok!
Látom, nagyon kezd kétfelé válni a téma. PRG vs MMO ...
Én személy szerint nagyon örülök, hogy rátaláltam erre a témára, bár mostanában nem nagyon ír ide senki:
Az egész az egyik "Kaland és Kockázat" (talán ez a neve) könyvvel kezdődött, mely véletlenül került a kezembe, és teljesen magával ragadott. Jó, nem szabály szerint játszottam, mert úgy mindig hamar elhaláloztam.
Aztán mikor éppen csillapítottam tudásszomjamat, rátaláltam a Középfölde szerepjátékra. A könyvből nem értettem egy mukkot sem, de rájöttem, hogy eddig mit hagytam ki az életemből. Bevallom őszintén, MÉG nem igazán volt alkalmam kipróbálni egyik rendszert sem, de egyszer mindenképpen szeretném. Nehéz találni olyan embert, aki hasonlóan vélekedik + nem ártana egy tapasztalt mesélő sem. Mindezeket nélkülözve tehát magam vágtam neki megismerni a játékrendszereket. A Magus, Valamint a CoC-t sikerült elsajátítanom valamennyire, de gyakorlat híján mára már az is feledésbe merült. Így mással próbálom kitölteni a keletkezett űrt: fantasy könyveket olvasok. A PC-s játékok már nem igazán tudnak lekötni. Lehet, hogy visszafelé fejlődöm?
Nos, kiegészítőkkel megspékelt játékok.
Ezt legjobban a könyvolvasáshoz hasonlíthatom. Mikor elolvasol egy könyvet, az elképzeled az eseményeket. Nehéz ezt megfogalmazni. Tehát a fejedben megalkotod az adott szereplő kinézetét, stb. Tegyük fel, hogy megnézed ennek a könyvnek a megfilmesített változatát. A filmben már előre megvan alkotva a képi világ, semmilyen befolyással nem vagy rá. Lehet, hogy egy, saját magad által elképzelt árny sokkal félelmetesebb, mint a filmben bemutatott.
Szerintem ugyanez a helyzet az RPG-k világában is. Sokkal jobban beletudod magad élni a "cselekménybe", ha te magad alkotod meg annak minden részletét.
Persze vannak olyan helyzetek, amikor szükségszerű, hogy mindenki pontosan ismerje a környezetét, önmaga és társai elhelyezkedését a térben, a távolságokat.
Szerintem az olyan rendszereknél, melyekben nagy szerepet játszanak a különböző mértékek (idő, távolság, stb), pontos arányai, szükségszerűek lehetnek a karakterek környezetét és helyzetüket ábrázoló segédeszközök.
Azoknál a rendszereknél, melyeknél a távolságok, stb. elhanyagolhatók, és nem szükséges a játékosok magas fokú helyismerete,elhanyagolhatók ezek a segédeszközök.
Viszont semmi sem adja vissza azt az érzést, amikor egy ősrégi tekercs megtalálásakor valóban kézhez kapják az irat egy példányát(még ha nem is ősrégi). Gondolom, ez jelentősen megdobja a játékélményt, és a hangulatot.