Szenvedés
Nem csak oka, de következménye is van mindennek. Nagyon sok nehézség adódik abból, hogy bizonyos cselekedeteink következményét nem felsolgozni, hanem kikerülni akarjuk. Ez az a bizonyos szőnyeg alá söprés. Ha egy ember szenved, az azt jelenti, hogy rákényszerűlt a szembesülésre. Neki kell döntenie abban, hogy feldolgozza, vagyis tanul elöző tetteiből, vagy elodázza, tehát menekül a megoldás elöl. Ez utóbbi sohasem hoz megoldást. Nem, mert saját felelős tetteinek következménye ugyan nemcsak minket érint, de megoldását mások fel nem vállalhatják. Sokkal komolyabban vesz bennünket, mint mi önmagunkat. Nem játszik velünk. Ne fájdalomcsillapítók akarjunk lenni egymás számára, hanem olyan orvosság, mely nem a fájdalmat akarja megszüntettni, hanem a bajt orvosolni. - Jelen esetben ez úgy megy, hogy tudjunk örülni a Vele való kapcsolatunknak.
A szenvedésnek van sok összetevője. Az egyik: szenvedéssel, lelki gyötrődéssel jár annak tudomásul vétele, hogy nem szabad átlépnünk szabadságunk határait. A másik, mely tán még nagyobb szenvedést hoz magával, az, ha másoknak tudomására hozzuk, hogy véget ér szabadságuk ott, ahol a miénk kezdődik. Annak lelkében, akit erre figyelmeztettek, bizony támadásba lendül ellenünk az illetőben lévő uralomvágy. E két szenvedés-összetevőnek vállalásához nagy bátorság kell. Neki volt bátorsága ehhez egészen a vérrel verejtékezésig. E bátorsága mindenkinek rendelkezésére áll, aki engedi, hogy benne éljen, aki engedi, hogy általa szeressen. Nem lehet föggetlen bátorságától. Ezt jelenti az, hogy övéi közül senkit sem enged erején felüli nehézségekbe bonyolódni.
Van olyan szenvedés, mely szerep, melyet az illető önmaga vállalt magára még földi élete előtt. Az Ővé is részben ilyen volt. Van olyan, melyet nem ő, a szenvedő vállalt, mert éretlen volt dönteni afelől, hogy számára mi a legjobb, hanem mások, akik őt nagyon szerették, döntöttek így helyette. Van olyan szenvedés, mely egyben vezeklés is, a mely csak itt a Földön lehetséges. És van olyan szenvedés, mely eleve kudarcra van ítélve: vagy azért, mert a Tőle kapott szerepet nem érinti, vagy azért, mert nem befolyásolja, tehát győzelmét igazolja, jelenti a szenvedések felett. Ilyenkor szokott gyógyítani.
Legyünk meggyőződve arról, hogy szeretete azért engedte meg eddigi szenvedéseinket, s engedi még most is, hogy a mi szeretetünk Iránta tudjon megnyilvánulni áldozatvállalásaink által azok felé, akik boldogaságukat nem Nála keresik, hanem olyan munlandó dolgokban, melyekben szükségszerűen csalódni fognak.
Mit jelent a szó "Szeretni" ? :
"Mert akiben valaha is csalódtam, azt az embert sohasem szerettem.
Sőt nem is voltam kíváncsi őrá. Elvárásaim álomképe érdekelt, nem ő.
És mihelyt megpillantottam Őt, megváltam tőle.
Én csak azt az embert szeretem, akinek nem szabok semmiféle feltételt,
aki felé semmilyen elvárást nem fogalmazok meg.
Akit nem akarok megváltoztatni.
Én csak azt az embert szeretem, akit elfogadok annak, aki, és olyannak, amilyen.
Enélkül nincs szeretet, csak önbecsapás van, és a másik kirekesztése.
A szívemet őrző védelmi fal nem engedi, lehetetlenné teszi, hogy odaadott legyek,
hogy valóban szeressek.
Védett vagyok - és iszonyúan magányos.
Még nem tudom, hogy aki szeret, az védtelen, gyenge és kiszolgáltatott.
Még nem tudom, hogy a szeretet ellentéte nem a gyűlölet, mert a gyűlölet a
kedvelés ellentéte. A szeretet ellentéte a félelem. Félelem a védtelenségtől,
a gyengeségtől, a kiszolgáltatottságtól. Még nem tudom, hogy a biztonságot,
amire mindannyian vágyunk, nem az erő, a másikon felülkerekedni törekvő erőszak
védelme adja meg, hanem a szeretetben való kiszolgáltatottság.
Mert az erő elvész és mindig akad erősebb.
De a vállalt gyöngeséggel szemben az erő tehetetlen.
Csak az igazán erős engedheti meg azt, hogy merjen gyönge lenni.
És aki gyönge, az igyekszik erősnek mutatni magát."
Gyémánt Út meditációk - Guru Jóga a 16. Karmapán
A Gyémánt Út Buddhizmus alapvető Guru Jóga meditációja
Kedves Barátaim!
A 16. Karmapa–meditáció jelenlegi változata 2001 telén készült. A hatvanas évek végén a 16.
Karmapa, Rangdzsung Rigpe Dordzse felhatalmazta Hannah-t és engem e megvilágosodást
célzó, gyakorlatias, átfogó módszer átadására. Tiszteletben tartva Karmapának azt a
kívánságát, hogy ezt a meditációt mindig frissen és naprakészen tartsuk a nyugati emberek
számára, a meditáció súlypontja többször megváltozott. A hangsúly jelenleg a meditációban
megtapasztalt tiszta látásmód hétköznapokban való aktív megtartásán van.
Miután reggel menedéket vettünk, a nap folyamán bármikor – a külsőségek mellőzésével –
hagyhatjuk, hogy a Láma megjelenjen előttünk, és fogadjuk be áldását.
Nem ismerek ennél hatékonyabb meditációt. Ezért gyakoroljátok és élvezzétek!
Minden jót,
Láma Ole
A négy alapgondolat
Érezzük a formátlan levegő áramlását orrunk hegyénél, s hagyjuk, hogy a gondolatok és az
érzések jöjjenek-menjenek anélkül, hogy megítélnénk őket.
Ezután a négy alapgondolatra összpontosítunk, melyek tudatunkat a megszabadulás és a
megvilágosodás felé fordítják:
Felismerjük jelen életünk értékes lehetőségét, hogy egy Buddha módszereit használva
számtalan lény javára válhatunk. Csak kevesen találkoznak a Gyémánt Út–tanításokkal, s még
kevesebben képesek ezeket használni.
Emlékezünk arra, hogy minden, ami összetett, mulandó. Egyedül a tudat határtalan, tiszta tere
maradandó, s bizonytalan, mennyi ideig állnak rendelkezésünkre a feltételek, hogy
felismerjük ezt.
Megértjük az ok és az okozat összefüggését. Csak tőlünk függ, hogy mi történik velünk.
Korábbi gondolatok, szavak, cselekedetek váltak jelenlegi állapotunkká, s most ültetjük el
jövőnk magjait.
Végül megnézzük, miért is dolgozunk a tudattal. Egyrészt azért, mert a megvilágosodás a
legmagasabb szintű időtlen gyönyör, másrészt pedig azért, mert nem válhatunk mások
hasznára, amíg magunk is zavarodottak és szétszórtak vagyunk.
Ezért most megnyílunk azok felé, akik taníthatnak minket.
Menedék
Minden lény javára menedéket veszünk a Buddhákban, a tudat teljesen kibontakozott
állapotában, ... Ők magukban egyesítik az áldást, a módszereket és a védelmet, ami szükséges
gyors fejlődésünkhöz.
Felépítő szakasz
Most – előttünk a térből – összesűrűsödik a mi Buddhánk Karmapa aranyló, áttetsző alakja:
ragyogó fény- és energiamező. A Fekete Koronát viseli, melynek formája felébreszti a tudat
legmélyebb tudatosságát. Arca aranyló és szelíd. Ránk néz, ismer minket, és minden jót kíván
nekünk. Karjait szíve előtt keresztezi, kezeiben dordzsét és csengőt tart, melyek az
együttérzés és bölcsesség elválaszthatatlan állapotát fejezik ki. Meditációs tartásban ül, fény
veszi körül.
E Buddha a tér és öröm egysége, minden Buddha aktivitása. Lényegisége jelen van
függetlenül attól, hogy alakját tisztán érzékeljük vagy sem. Erősen kívánjuk, hogy minden
lény javára megvalósíthassuk megvilágosodott tulajdonságait.
Ismeri kívánságunkat. Elmosolyodik, egyre közelebb jön a téren át, s egy kellemes távolságra
előttünk megáll.
“Legdrágább Láma, minden Buddha lényege, mutasd meg az erőt, mely eltávolítja a
nemtudást és az elhomályosulásokat minden lényből és belőlünk. Tedd lehetővé, hogy
felismerjük önmagunkban a tudat időtlen fényét!”
Áldás szakasz – Test
Most erős tiszta fény sugárzik ki Buddha szemöldökei közül, és ugyanott homlokunkba árad.
Erőteljes tiszta fénnyel tölti meg fejünket. A fény felold minden zavaró benyomást
agyunkban, idegeinkben és érzékszerveinkben. Minden ártó cselekedet oka és nyoma eltűnik,
testünk ellazul. Tudatos eszközzé válik, mely másokat védelmez és segít.
Addig tartjuk a tiszta fényt, amíg szeretnénk, s közben tapasztaljuk az OM szótag belső
rezgését.
Áldás szakasz – Beszéd
Buddha torkából ragyogó vörös fénysugár tör elő. Szánkba és torkunkba árad, s minden
nehézséget felold beszédünkben. Az ártó, zavaros szavak minden benyomása eltűnik, és
beszédünk tudatossá válik. Együttérzéssel és bölcsességgel teli erőteljes eszközzé, mely
mások javát szolgálja. A vörös fénnyel együtt tartjuk az AH szótag mély rezgését.
Áldás szakasz – Tudat
A Buddha áttetsző testének szívközpontjából intenzív kék fény tör elő. Mellkasunk közepébe
áramlik, megtölti azt. Minden ártó dolog elhagyja tudatunkat. A zavaró érzelmek és merev
elképzelések feloldódnak, tudatunk spontán örömmé válik. Tér és öröm elválaszthatatlan. A
mélykék fénnyel együtt vibrál a HUNG szótag.
Nagy Pecsét–átadás
Most mindhárom fény egyszerre áramlik belénk. A tiszta fény fejünket, a vörös torkunkat, a
kék pedig szívközpontunkat tölti meg. Így elérjük a Nagy Pecsét lényegi állapotát.
Miközben a fények belénk áramlanak, használhatjuk a KARMAPA CSENNO mantrát,
melynek jelentése: minden Buddha ereje hasson általam. Ismételhetjük hangosan vagy
magunkban.
KARMAPA CSENNO
Beteljesítő szakasz
Előttünk Buddha aranyló formája és a Fekete Korona szivárványfénnyé olvad. Belénk árad,
most mindenhol jelen van, és minden forma eltűnik. Csak tudatosság van, középpont és
határok nélkül.
Szünet
Minden gondolat és jelenség a tér szabad játéka.
Szünet
Cselekvés szakasz
Most környezetünk, ez a világ és minden világ megjelenik. Minden tökéletes és tiszta.
Minden atom örömtől vibrál, és szeretet tartja össze. Minden friss, jelentőségteljes, és
korlátlan lehetőségektől ragyog. A lények megjelennek közel és távol. Mindannyian Buddhák,
akár tudják ezt, akár nem. A hangok mantrák, és minden gondolat bölcsesség, csupán azért,
mert megtörténhet.
Érezzük, ahogy testünk összesűrűsödik a térből. Csupa erő és öröm. Lényeges változás
történt. Azelőtt mi VOLTUNK a testünk, azaz sebezhetők öregség, betegség, halál és
veszteségek által. Most azonban VAN egy testünk. Test és beszéd mások javát szolgáló
tudatos eszközök. Ami valójában vagyunk – és most már tudjuk ezt – az a tiszta tudatosság,
melyet éppen megtapasztaltunk. Ez jelen volt akkor is, mikor nem volt forma.
Elhatározzuk, hogy ezt a megértést az élet minden helyzetében megtartjuk, és azt kívánjuk,
hogy minden jó benyomás, ami megjelent, váljon határtalanná és vezessen minden lényt az
egyetlen tartós örömhöz, mely a tudat megismerése.
(forrás: Gyémánt Út)
Megjegyzés: Az itt leírt ismertető leírás az eredeti szerkesztett és általánosított változata, a
teljes szöveg olvasható az ismertető végén megjelölt honlapon.
Forrás:
http://www.scribd.com/doc/2990105/Shine-SZERETET-Mit-jelent-a-szo