"A cigányok õsei, mikor Indiát elhagyták, még Káli istenségét imádták. Távolodva õshazájuktól, elvesztették vele a kapcsolatot, s így Európa és a kereszténység hatása alá kerültek. Így lépett Káli helyébe a keresztény St. Sára kultusza. ... A cigány trushul /kereszt, Indiában trishula a neve/ szó is ind. eredetû. Shiva isten jele a trishula.
Mint ahogy St. Sára és Káli, valamint Szt. György és Indra esetében a cigányok felcserélték az isteni alakzatot, a vallási jegyeket, az egyes szerepeket is átruházták másfajta mitológiai személyekre. Shiva isten õsi emblémáját is feladták Krisztus keresztjéért."
"Valószínuleg a falvak szélén való megtelepedéssel egyideju a szokás, hogy a papok megkeresztelik a cigány csecsemôket. A cigányoknak mindegy volt, hogy római katolikus, görög katolikus, református vagy ortodox vallásra keresztelték-e ôket. Nem fordultak távolabb élô paphoz, hogy ne ilyen, hanem olyan vallásúak lehessenek. Mert hitük szempontjából a vallás közömbös..... A keresztségtôl nem lettek egyháztagok, és ez nem csupán a hívek elutasításán múlt, hanem rajtuk is. Nem alkalmazkodtak eléggé a gázsók vallási szokásaihoz, mert saját szokásaik fontosabbak voltak a számukra."
Giménez Malla Boldog Ceferinot, A spanyol polgárháborúban meg akarta menteni egy pap életét. A cigányok közt elterjedt legenda szerint megkérdezték tőle, hogy van-e fegyvere, azt mondta, hogy „Igen, van!” és elővette a rózsafüzért. Emiatt őt is bebörtönözték. Kb. két hét múlva, ítélet nélkül a papokkal és más világi hívővel együtt valószínűleg 1936. augusztus 9-én hajnalban végezték ki. Utolsó szavai ezek voltak: „Éljen Krisztus Király!”
A romák hitvilága megmaradt, de egyre nyitottabbak voltak a környezetük hitének befogadására. Majd jött a történelem és a "felvilágítás". Nekik is elmagyarázta a hatalom, hogy nincs Isten. Sokak számára nem maradt más, esetleg csak a babona. A Kádár-rendszer egyik legnagyobb melléfogása volt, hogy a magyar cigányság problémáit diktatórikus eszközökkel próbálta megoldani. A számukra fontos /a legfontosabb/ nagycsaládi környezetből kiszakítva, lakótelepekre, szétszórtan telepítette be őket, ahol a környezet megszólta a romákat. Eltérő mentalitással és szokásokkal rendelkező emberektől azt várták el, hogy egyik napról a másikra, minden átmenet nélkül átvegyék vagy elfogadják a másik szokásait. Nem az emberek hibája, de ebből csak gyűlölködés lett, és mind a két oldalról.
"Mivel a cigányság életmódja sok tekintetben eltér a többségi nemzetétõl, fontos, hogy némi ismeretet szerezzen a cigányokról, de az is mellõzhetetlen, hogy a romák saját szokás- és hagyományrendszerük mellett némiképp alkalmazkodjanak a nem cigányok értékrendjéhez. Kölcsönösen nem egyszerûen toleranciára, egymás szokásainak és életmódjának tûrésére van szükség, hanem megértésre, idõnként szolidaritásra."
Az összeszokást az egymás megismerését segítették a híres nótaénekesek, zenészek, költők, de valljuk be, a problémát nem oldották meg, a kialakított rendszer "békéjét" a hatalom tartotta fenn. A rendszervéltoztatás után a romák a nagypolitika játékszerei lettek. Okos politikusok igértek mindent a szavazatukért, programokat, szervezeteket kreáltak, de a segítség nem jutott el hozzájuk. Tipikus példa az önkormányzati lakások megvásárlása, ohol a segítségből csak az ügyeskedők jártak jól, mert az olcsón megvásárolható lakásokért vidéki "putrit" kínáltak fel nekik vagy külföldi új életet. Ott csapták be őket ahol lehetett. Az ügyeskedők révén a segítségek a pénzek valahogy mindíg elakadtak, elfolytak amiből sokan meggazdagodtak, romák és nem-romák vegyesen. Az ellenszenv mind a két oldalon nőtt, az egyik oldalon a hazugságok miatt, a másik oldalon pedig a segélyen élők meggazdagodása miatt. Erre jött a fekete-gazdaság, majd a gazdasági válság.... a megélhetési bűnozés, a másik oldalról pedig a szükségszerű védekezés. A kialakult helyzetből politikai erőt kíván gyártani a szélsőjobb és a baloldal egyaránt. Az már csak hab a tortán, hogy egyes igen értelmes politikusok külföldön nyilatkozgatnak, pártpropagandának megfelelően.
Most beszéljünk azokról a dolgokról amik nem szenzációk a napilapokban. "[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif, FrizQuadrata HU]Lankó József plébános a tisztán cigány lakosú Alsószentmártonban római katolikus gyakorlatot vezetett be az eredetileg ortodox vallású beás (muncsán) cigányok körében. A távolabb élô ortodox pap megköszönte, hogy gondozza híveit, a híveknek pedig teljesen mindegy volt, hogy ôk ortodoxok-e vagy katolikusok.[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif, FrizQuadrata HU]A fontos az, hogy papjuk érti és szereti ôket, felvállalja a gondjaikat, hivatását szociális és kulturális missziónak is tekinti. Két nevelt gyerekével és a nevelôanya szerepét betöltô cigány óvónôvel a pap családi életet él. Magányos férfiként nem lehetne hiteles a cigányok szemében.[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif, FrizQuadrata HU]Hadházy Antal református lelkész Nyíradonyban szervezett cigány gyülekezetet, kórust, kamarazenekart, amelyben maga is részt vett gyerekeivel. Felettesei nem nézték jó szemmel muködését és magyar hívei egyszer kijelentették: "Tiszteletes úr, válasszon, vagy mi, vagy a cigányok!" Választott. Határon túlra is terjedô tevékenységet folytat Nyíregyházáról, évente konferenciára hívja azokat a - nem csak református - papokat, akik hozzá hasonlóan úgy érzik, a cigányság helyzete fölött az egyházak nem hunyhatnak szemet."[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif, FrizQuadrata HU]"Erôteljes térítô tevékenységet folytattak az utóbbi évtizedekben a cigányság körében a különbözô kisegyházak, gyülekezetek - nevezzük ôket összefoglalóan szabad keresztényeknek -, és hatásuk az eddig jellemzettektôl eltérô hitéletet eredményezett. A térhódításnak több oka van. Az egyik, hogy ezek a gyülekezetek jóval melegebbek, befogadóbbak, szeretetteljesebbek a cigányok irányában, mint a történelmi egyházak. A másik, hogy az Istennel való kapcsolat közvetlenebb ezekben a közösségekben: az embereknek fizikailag is átélhetô istenélményük van. Racionálisan gondolkodó ember számára ez idegen, de a cigányok lelki beállítottságuk, transzcendenciára való fogékonyságuk okán képesek erre a tapasztalásra.[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif, FrizQuadrata HU]A gazdasági-társadalmi krízis a cigány nép körében katasztrofális. Reménytelen helyzetükben kapaszkodót jelent a közösségben megélt misztikus élmény, aminek nemritkán gyakorlati haszna van. Ahogyan egy tanult, hívô roma lány mondta: nem a munkanélküliség a démon, hanem a vele járó pótcselekvések. Ha az ember a Szent Szellem közremuködésével legyôzi a cigaretta, az alkohol, a kábítószer démonát (a függôséget), akkor a reménytelenségtôl is megszabadul, s meg tudja változtatni az életét. A cigányok - hit által történô - lelki gondozása, akárcsak a szociális munka, kétféle megközelítésu lehet. Az egyik a nép megismerésébôl, megértésébôl indul ki, a másik abból, hogy bunösök, ezért van szükségük megtérésre. Ez utóbbi felfogás egybeesik az önhibáról szóló társadalmi-politikai megközelítésekkel.[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif, FrizQuadrata HU]A hívô romák Bibliaolvasók. Szuz Mária helyét a Szent Szellem foglalja el hitvilágukban, bálványimádásnak minôsítik a szentképek, szobrok kultuszát. Rézmuves Melinda szerint: "Az esküvel kapcsolatos tradíciók átalakultak. Egy-egy ügy kapcsán hajlandók esküt tenni, de igazukat kizárólag igennel vagy nemmel erôsítik meg, tehát kerülik az átkozódást. Igazuk alátámasztására a Biblia idevonatkozó szövegét idézték: Mindezeknek elôtte pedig ne esküdjetek, Atyámfiai, se az égre, se a földre, se semmi más esküvéssel. Hanem legyen a ti igenetek igen, és a nem nem, hogy kárhoztatás alá ne essetek."[/FONT]
Nem az emberekkel van a baj, csak példát kellene venni azokról akik segíteni akarnak és nem politizálni. Egyformán kell segíteni az embereket pozitív és negatív megkülönböztetés nélkül.