Az elemek feletti uralom A történelemelőtti kor mágikus kultúráiból néhány nagy jelentőségű írás maradt fenn. Ezek a görög mitológia regéi Poseidonról, Neptunusról és Aphroditéről, a héber apokrif írások Henochról s az óind eposz, a Ramajana. A tenger istenének legendája atlanti szimbólum, Henoch könyve az ősi félisteni lények - 58 - bukásának korából való s magas cherubnemzedékek eltévelyedésének történetét tartalmazza. Ezt a történetet egészíti ki Prometheus mondája, aki az égi tüzet lopta le az emberek számára s ezért szörnyű büntetéssel kellett lakolnia. A Ramajana démoni királyságok, titánok fajtájának korszakát vázolja mitológiai lepelben; itt a Henoch könyvének, bűnös úton „angyalok és emberek leányainak" frigyéből származott nemzedékek háborúi vannak megörökítve. Az eposzban említett repülőgépek, a mágikus tűzfegyver és a sok féle démoni varázseszköz a titánok gonoszságának és végső pusztulásának. A mitológiai kutatás a Henoch könyvében leírt eseményeket a vízözönelőtti kor népének történetéhez számítja, noha azok valójában sokkal régebbiek s nagy részük Lemuriára megy vissza. Mindezekben a mítoszokban, legendákban és eposzokban a szereplők egy része mágikus képességekkel rendelkezik; a titánok és „őrzők”, az Édenkert „egregórái” az elemeknek parancsolnak. Tűz, víz, föld, levegő engedelmeskedik a titokzatos „őrzők”, vagy atlantidák szavának. A levegőt, földet, tengert és vizeket különös varázslények, szörnyetegek népesítik be, melyek az emberekkel együtt élnek, azoknak szolgálatokat tesznek. Az egregórák az elemekben lakó szellemeknek is parancsolni tudnak, vihart támaszthatnak s lecsendesítik a háborgó tengert, vagy a levegőbe emelkednek és repülnek. Mindezt a kozmikus erők formuláinak a harmadik szemen keresztül kivetített alkalmazásával érték el. Ez elemekben rejlő dinamikus energiákat az elemek gyökérszavaival hatalmas akaratuk tetszés szerint szabadította fel, vagy kötötte meg - élőlényeket, lelkes formákat teremtettek. Ezt a képességüket használták is és az általuk teremtett alacsonyabb lényekkel való faji keveredés hozta létre a titánokat, ezeken keresztül pedig az isteni nemzedék lesüllyedését, háborúkat, feketemágiát s végül a nagy népirtó atomháborút, Atlantisz pusztulásával. Az elemek fölötti uralom mágiája sok ezoterikus írásban maradt fenn megörökítve. Legjelentékenyebb ezek közül a káldeaí titkos manuál és a tibeti gyökérszavak tantrája. A káldeai invokációszövegek füstölővel, tűzzel és az extázis erején keresztül hatnak, a tibeti tantra hosszas előgyakorlatokat ír elő a harmadik szem felélesztésére, mantrikus imagináció-gyakorlatok segítségével. Itt bizonyos jógapoziturák is megköveteltetnek, egészen a kabalisztikus jóga embrionális üléséhez hasonlóan, a tobozmirigy stimulálására. A két módszer közül a tibeti vezet gyorsabban eredményre; a káld mágia ma már erőtlen ilyen mérető természeti megmozdulások kontrollációjára. Az invokáció csak a ceremoniális mágia legnagyobb mestereinek kezében vezet eredményre, de a felidézett erők többnyire nem fékezhetők meg, mert a káldeus rituálé feloldó része elveszett, a későbbi, hozzáfőzött befejező szövegek pedig hatástalanok. A csak alkalmilag működésbe lendített asztrális energia lavinához hasonló, amely megindulása után nem fékezhető meg többé s aminek elindulását bármely csekély ok, egy kavicsdarabnak a hegytetőről való legurítása is előidézheti. A tibeti tantra útmutatása ezzel szemben a neofita kezébe adja a védelem biztos módját; a tanítvány azonban ennél az irányzatnál már kezdetben is felsőbbrendű lény lehet csak! Bizonyos, hogy az elemi erők gyökérszavainak tibeti tantráját csak rendkívüli képességű individuum képes a gyakorlatba átültetni. Ehhez egy Milarepa, vagy Padmasambhava szellemi ereje szükséges. A mantrikus gyakorlatokat a keleti jóga valamelyik célszerű pozitúrájában végzik: a misztikus gyökérszavak a következők: Ram a tűz, Vam a víz, Lam a föld, Pam a levegő és Ham a világéter mantrája. A mantrák imaginatív elképzelésével összekötött pszichikai projekció bizonyos geometriai szimbólumoknak, vagy magának az elemnek misztikus objektiválódását idézi elő. A gyökér szóval és a kísérő természeti szimbólummal idézett elem magából a képzeleti úton kivetített magból tör elő. Például a tűz, melyet a Ram szóval, a tűz képével s a jógapoziturában afficiált harmadik szem működésével egyidejűleg projiciálunk valamely égő anyagra, azt lángra fogja lobbantani. A tibeti tantra tanítása szerint az elemi erők működése az asztrálsíkon kezdődik; mint az Upanishadok mondják: „a látható gyökere a láthatatlanban van”. - 59 - Aki mágikus tüzet kíván gyújtani, annak azt először saját lelkében kell lángra lobbantania s onnan a külső világba sugároznia. Egészen hasonlóan járunk el a tibeti elemeknél is, bármiféle mágikus operáció esetében. Elemi gyökérszavaink egyébként a hindu ezoterikus fizika tattváival egyeznek. Az akasha-tattvának megfelel az éter, Han szó: Váju tattvának a levegő, Pam szó; Tejas-tattvának megfelel a tűz, Ram szó; Prhithvi-tattvának a föld, Lam szó és Apas tattvának a víz, vagy Vam részlet a könyvből