Isten és más mesék

Státusza
További válaszok itt nem küldhetőek.

Tamas371

Állandó Tag
Állandó Tag
Kár,hogy Léó Taxil sem értette a jelképeket és allegóriákat..Biztos nem magyarázták el neki..

Ezt hogy érted?
Ő úgy állt hozzá, hogy szó szerint kell venni. Ha nem szó szerint kell venni, akkor hogyan kell venni? És mikor?
Ha a gyereklányomat belezem, akkor nem, ha Isten megnyilvánul valami módon, akkor igen?
Mondjuk a Nap megállítása az égen, az elég meredek sztori...
Azt lehet, hogy akkor sem hinném el, ha látnám...
Vagy a napórás.
Ezek azért nem átlagosak.
A sima halottból feltámasztás, az nekem könnyebben átmegy.
Oké, Lázár "eleve" nem volt túl jó állapotban, de még azért egy komolyabb defibrillálás visszahozhatta.

Ki tudja?
Jézus talán csak az akkori fogalmak, és orvostudomány szerint tett "csodákat", lehet, hogy van rá magyarázat.
 

Diogenes-44

Kitiltott (BANned)
Megpróbáltam...;)

KDina! Köszönöm a részletes magyarázatot, de sajnos ezzel nem megyünk sokra, hiszen UTÓLAG mondhatja bárki, hogy ezt vagy azt képletesen kell érteni.
Akkor konkrét leszek a kérdést illetően is:

- Mózes első öt könyvét szó szerint igaznak kell-e tekintenünk, vagy hamisnak?
- Ki dönti el, hogy mi az igaz belőle és mi a metafora?
- Ha vannak a Bibliában nem igaz részek, akkor miért nincs feltüntetve, hogy mit nem kell elhinni?

Folytathatnám, de hisz értitek, hogy mit szeretnék megtudni: LEHET-E A BIBLIÁT ÉRTELMEZNI? Azaz a Biblia tartalma ÉRTELMI síkon vitatható-e, vagy csak a vakhit könyve.

Nem is azért fontos ez, hogy kritizálni lehessen, mert azt nagyon egyszerű megtenni, ugyanis egyike a leggyengébb szövegnek amelyet valaha leírtak: következetlen, illogikus, logikailag hibás, önellentmondásoktól hemzseg, stb. Valójában mesekönyv, amely rémtörténetekkel van teli. Szóval nem ezért fontos, hanem, mert a hívők egy része (a valódi hívők) ezt a fércművet máig érvényes törvénykönyvnek, erkölcsi útmutatásnak, sőt kategorikus imperativusznak, isteni kinyilatkoztatásnak tartják. Ha pedig valóban metaforákkal van teli, akkor EGYIKNEK SEM ALKALMAS!

Szóval ezért kellene előre tudnunk, hogy miként is állunk a szöveg valóságtartalmával.
 

KDina

Állandó Tag
Állandó Tag
Blaise Pascal: „Két embert találok értelmesnek: az egyik, aki ismeri Istent,
és teljes szívéből szolgálja Őt, a másik, aki nem ismeri, de teljes szívéből keresi Őt.”
 

Diogenes-44

Kitiltott (BANned)
Ejnye Fagyis gonosz vagy. Tudod hogy a Dio tarsadalomtudomanyokbol vizsgazott csupa 4es-5osre nem quantum fizikabol ahol a "szuperpoziciot" tanittyak.

Fagyis! Nem vagy gonosz, csak ismét menekülsz. :p A templomokban nem kvantumfizikusok ülnek, hanem átlagemberek. Olyanok, akik számára a "valami vagy "A", vagy nem "A" az igazság.
Szóval ne gyere egy máig bizonytalan elmélet még elméletibb magyarázatával amikor ez egy köznapi kérdés.
Olyan ez, mint ha én hazaérve rémülten kezdenék sikoltozni, amikor a feleségem (ha lenne) kidugja a fejét az ajtó mögül, azt kiabálva, hogy valaki levágta a törzsét. Persze számomra a törzse valójában nem létezik, de azért köznapi emberként TUDOM (de nem lehetek benne bizonyos), hogy az egész feleség megvan, csak a törzsét az ajtó takarja. :p:p:p
 

Tamas371

Állandó Tag
Állandó Tag
Na ne.
Ez nem fair.
Az egy érett cucc volt.
Páleszhez a rohadtat nyomjuk.

Az olyan volt, hogy belesüketülsz, mikor harapod.
Nem egy petyhüdt szutymák, érted.

Nem ugyanaz.
Az ilyenért nem büntetni kell, hanem dícsérni.
 

Diogenes-44

Kitiltott (BANned)
Fagyis!
A "tud-e a mindenható Isten olyan követ alkotni, amelyet nem tud elmozdítani" - dilemmát egyáltalán nem tekintem paradoxonnak. Ennek ugyanis van megoldása: Nincs Isten, vagy ha van, akkor nem mindenható.
A "mindenhatóság" ugyanis képtelenség.
Én például halhatatlan vagyok... egyelőre. :)
 

KDina

Állandó Tag
Állandó Tag
KDina! Köszönöm a részletes magyarázatot, de sajnos ezzel nem megyünk sokra, hiszen UTÓLAG mondhatja bárki, hogy ezt vagy azt képletesen kell érteni.
Akkor konkrét leszek a kérdést illetően is:

- Mózes első öt könyvét szó szerint igaznak kell-e tekintenünk, vagy hamisnak?
- Ki dönti el, hogy mi az igaz belőle és mi a metafora?
- Ha vannak a Bibliában nem igaz részek, akkor miért nincs feltüntetve, hogy mit nem kell elhinni?

Folytathatnám, de hisz értitek, hogy mit szeretnék megtudni: LEHET-E A BIBLIÁT ÉRTELMEZNI? Azaz a Biblia tartalma ÉRTELMI síkon vitatható-e, vagy csak a vakhit könyve.

Nem is azért fontos ez, hogy kritizálni lehessen, mert azt nagyon egyszerű megtenni, ugyanis egyike a leggyengébb szövegnek amelyet valaha leírtak: következetlen, illogikus, logikailag hibás, önellentmondásoktól hemzseg, stb. Valójában mesekönyv, amely rémtörténetekkel van teli. Szóval nem ezért fontos, hanem, mert a hívők egy része (a valódi hívők) ezt a fércművet máig érvényes törvénykönyvnek, erkölcsi útmutatásnak, sőt kategorikus imperativusznak, isteni kinyilatkoztatásnak tartják. Ha pedig valóban metaforákkal van teli, akkor EGYIKNEK SEM ALKALMAS!

Szóval ezért kellene előre tudnunk, hogy miként is állunk a szöveg valóságtartalmával.


Szívesen!

Igazság szerint ezt már a legelejtétől fogva tudni kellett volna (de sztem sokan tudták is ezt anno-anno),hogy a Biblia jelképeket használ. Nem hiszem,hogy ez újkeletű dolog.

Akkor megint megpróbálok válaszolni a kérdéseidre:

1.Mózes törvényének két különböző része van: a Sinai hegyen kinyilatkoztatott isteni törvény és a Mózes által alkotott polgári vagy fegyelmi törvény; az egyik változhatatlan, a másik a nép erkölcseihez és jelleméhez alkalmazva idővel változásokat szenvedett.
A tíz parancsolat minden időre és minden országra szól és éppen azért isteni jellegű.
A többit maga Mózes alkotta, mert kénytelen volt a természeténél fogva zavargó és fegyelmezetlen népet valamivel megfélemlíteni, hogy az egyiptomi szolgaságból hozott előítéleteket leküzdhesse. Azért, hogy saját törvényének tekintélyt adjon, azokat is isteni eredetűeknek tüntette fel, amint azt az ősnépek összes törvényhozói tették.
A mózesi törvények a primitív nép fegyelmezésére szánva, átmeneti jellegűek voltak.

2. A szövegkörnyezet. De ha megfigyeled,akkor mi is hasznélunk metaforákat,hasonlatokat a mindennapi életben is. ("Szívemnek gyöngyháza..." nyilván itt el tudjuk dönteni,hogy ez egy metafóra; vagy: pokolian fáj,stb.)

3. A Bibliában nincs olyan,hogy "nem igaz részek",vagy itt mire gondolsz? Ha lefordítjuk a jelképeket és allegóriákat,akkor máris egy "értelmes", "igaz" szöveget kapunk

Szóval a kérdésedre a válasz: Igen,lehet értelmezni a Bibliát és sztem csak az nem érti meg,aki nem akarja...(minden rosszindulat nélkül!)
Én úgy gondolom,hogy a vallások teszik/állítják be vakhitű könyvvé,holott nem az. (Lásd ama érsek mondását miszerint mindent szó szerint kell venni..) Ehhez még hozzájön a papok -hogy is mondjam szépen?- butuska magyarázata,ami aztán tényleg mindent összezavar és érthetetlenné tesz.
 

Diogenes-44

Kitiltott (BANned)
A formális logika alkalmazása Istennel kapcsolatban mindig is problémás volt, nem véletlenül. Illusztrációul hadd emlékezzek meg a fenti, a formális logika szerint helyes állitás nehézségeiről.

A valami vagy "A", vagy nem "A" képlet érdekes és látványos problémába ütközött, amikor az elemi részecskékre akarták a kor legképzettebb fizikusai rákényszeriteni a vagy hullám, vagy részecske korlátokat. A fotonok, elektronok és társaik aztán jól orrba vágták őket. A kizárolagos igazságokon alapuló világszemlélet újabb monoklira tett szert, amikor kiderült, hogy elemi részecskék nem csak vagy itt vagy ott vannak, hanem itt is és ott is egyszerre. A vagy-vagy át kellett adja helyét az is-is modellnek. Amennyiben a kisérleti fizika képes volt erre, előbb utóbb talán más is képes lesz felfogni, hogy a világ megközelitésének van más útja is, mint a kizárólagos fogalmakban való gondolkodás.

Hát igen, az okoskodás, a logikai gondolatakrobataszaltók majd megmondják, van-e Isten vagy nincs! Annak, akinek alapálláspontja, hogy nincs semmiféle transzcendens lény, az ilyen érvelésmenetek kielégitő, végleges megoldást jelentenek, ami után az ember büszkén ledönt egy jó italt a torkán, hisz az ellenségnek megadta a "halálos döfést". Kellemes, felüditő dolog ez!

No de, ha már előkerült a nagy kő (avagy e logikai csavarmánynak más változatos formái, mint pl. "mi van akkor, ha az ellenállhatatlan szél találkozik a feldönthetetlen kővel"), akkor már előkerülhettek volna a "paradoxon" évszázadok alatt felhalmozott megoldásai és "megoldásai" is.
Mert egyelőre csak az ateista megoldást közölted. Volna kedved a többit is idehozni?
 
Meg nyilván tebenned is, hisz folyamatosan róla faggatsz mindenkit. Lehet, hogy csak meg akarod magad győzetni? ;)

Fagyis!
Nagyon szórakoztat az, hogy új és új ötletekkel bújsz ki a nagyon is egyszerű kérdéseim elől. ;)
Különösen ez az utóbbi megjegyzésed vicces: Azt állítod, hogy (bennem) létezik Isten, hiszen faggatlak róla titeket. :D
Nos, a gyerekeimnek is meséltem a hétfejű sárkányról, mégsem hiszek benne, sőt nem bizonyítja, hogy létezik is. :p Azt meg pláne nem, hogy meg akarom győzni magamat az Öreg létéről. :p
 

Diogenes-44

Kitiltott (BANned)
Szívesen!

Igazság szerint ezt már a legelejtétől fogva tudni kellett volna (de sztem sokan tudták is ezt anno-anno),hogy a Biblia jelképeket használ. Nem hiszem,hogy ez újkeletű dolog.

Akkor megint megpróbálok válaszolni a kérdéseidre:

1.Mózes törvényének két különböző része van: a Sinai hegyen kinyilatkoztatott isteni törvény és a Mózes által alkotott polgári vagy fegyelmi törvény; az egyik változhatatlan, a másik a nép erkölcseihez és jelleméhez alkalmazva idővel változásokat szenvedett.
A tíz parancsolat minden időre és minden országra szól és éppen azért isteni jellegű.
A többit maga Mózes alkotta, mert kénytelen volt a természeténél fogva zavargó és fegyelmezetlen népet valamivel megfélemlíteni, hogy az egyiptomi szolgaságból hozott előítéleteket leküzdhesse. Azért, hogy saját törvényének tekintélyt adjon, azokat is isteni eredetűeknek tüntette fel, amint azt az ősnépek összes törvényhozói tették.
A mózesi törvények a primitív nép fegyelmezésére szánva, átmeneti jellegűek voltak.

2. A szövegkörnyezet. De ha megfigyeled,akkor mi is hasznélunk metaforákat,hasonlatokat a mindennapi életben is. ("Szívemnek gyöngyháza..." nyilván itt el tudjuk dönteni,hogy ez egy metafóra; vagy: pokolian fáj,stb.)

3. A Bibliában nincs olyan,hogy "nem igaz részek",vagy itt mire gondolsz? Ha lefordítjuk a jelképeket és allegóriákat,akkor máris egy "értelmes", "igaz" szöveget kapunk

Szóval a kérdésedre a válasz: Igen,lehet értelmezni a Bibliát és sztem csak az nem érti meg,aki nem akarja...(minden rosszindulat nélkül!)
Én úgy gondolom,hogy a vallások teszik/állítják be vakhitű könyvvé,holott nem az. (Lásd ama érsek mondását miszerint mindent szó szerint kell venni..) Ehhez még hozzájön a papok -hogy is mondjam szépen?- butuska magyarázata,ami aztán tényleg mindent összezavar és érthetetlenné tesz.

KDina!
Köszönöm, így már pontosabb. Nem értek vele egyet, de már sejtem, hogy minden ellentmondásra az lesz a válasz, hogy nem kell szó szerint venni. Gondolom a hatnapos teremtést sem, a Paradicsomban történteket sem, a beszélő kígyót sem, a hal gyomrában utazást sem, Noé bárkáját sem, stb...
De akkor mit vegyünk komolyan? Mi az amit szó szerint kell vennünk? Kizárólag a tízparancsolatot?
Nem probléma, kezdhetjük azzal is.

Szerintem a tízparancsolat teljességgel értelmetlen és közel sem alkalmas erkölcsi dilemmák eldöntésére. Vegyünk egy hívőt, akinek a tízparancsolat szerint kellene élnie. Keressünk egy pontot, és kicsit piszkáljuk meg. Talán a legegyszerűbbet:

- Ne ölj!

Oké. A keresztény ember nem öl. Vagy mégis?
- Állatot ölhet? És ha a családját eteti vele? És ha megtámadja az állat?
- Embert ölhet? Mi van, ha háborúba kell mennie? Mi van, ha a kereszténység védelmében öl? Mi van, ha saját életét védi?

A Ne ölj! parancsolat teljességgel érthetetlen és semmitmondó.

Ráadásul ha valaki elhiszi, hogy Isten jó és az embert (a teremtés csúcsát) is jónak teremtette, akkor miért adta meg neki az ölés képességét, vágyát, kényszerét? A mindenható isten képtelen volt teremteni egy békés emberiséget? És Isten miért öl a Bibliában? Miért gyilkol folyamatosan és miért utasít gyilkosságra embereket? Sőt, mint ha jutalmazná a gyilkosságot: Káin gyermekeit sokasítja meg, egy gyilkosét.

Első körben ennyi. És talán még egy bónusz kérdés:

Ha Ádán és Éva volt az első emberpár, akinek két gyermeke született: Káin és Ábel, akkor ki volt Káin gyermekeinek anyja?

Szép estét! :)
 

tsz

Állandó Tag
Állandó Tag
Valaki már idehozta a Szendit (Isten az Agyban), de az az az idézet a „pro” oldalt lett volna hivatott erősíteni... Ez a részlet Mózes sztoriját magyarázza, és jól látszik belőle, hogy valójában szendi egy akkora „kontra”, mint ide alsódabas...
“….Mózes békésen legelteti a juhokat, mikor egy égő csipkebokrot pillant meg, de látja, hogy a csipkebokor nem ég el a lángoktól.<O:p</O:p
Máris gyanút foghatunk, hogy ez a temporális epilepsziában gyakorta előforduló fény és felvillanás élménye, vagyis hát a bokor nem ég, csak úgy látszik.<O:p</O:p
Ekkor Mózes hangot hall, amely nevén szólítja. Mózes a már fentebb megismert<O:p</O:p
módon beszélgetésbe elegyedik
a hanggal, aki az Úrként mutatkozik be, de Mózest erre félelem tölti el. Ez az epilepsziás roham emocionális kísérőjelensége.<O:p</O:p
Mózes idejében a félelem hitelesebb volt, mint később, ugyanis az Ótestamentum Istene meglehetősen zord,
nem olyan barátságos, mint az Újtestamentumé, … Míg Jézus a szeretetről beszél, Jahve kicsit másként van hangszerel ve:
"És most Izrael, mit kíván az Úr, a ti Istenetek mást, mint hogy féljétek az Urat, a ti Isteneteket"<O:p</O:p
Ha higgadtan nézzük az eseményt,
Mózes hanghallása és társalgása jószerivel csak abban különbözik a korábban ismertetett betegétől, hogy ő vallási vezető lett, míg a többieket
megoperálták, vagy begyógyszerezték isteni látomásaik miatt. Mózesbe a hang küldetést plántál, aminek Mózes megpróbál ellenállni.
Egyik érve, hogy dadog, ami temporális és homloklebeny-probléma, hiszen a beszéddel kapcsolatos központok itt találhatók.
Isten később újra és újra megjelenik hanghallások formájában Mózesnek, jellemző módon, például a negyvennapi éhezést és
imádságot követően. A középkor misztikusainál az éhezés és a test gyötrése különös jelentőséggel bírt, mert ezt Istenhez
vezető útnak tekintették. S valóban, az extrém állapotok könnyen provokálnak epilepsziás rohamot és ezzel
látomásokat. Ha vizsgálni akarják, van-e valakinek epilepsziája, alvásmegvonást alkalmaznak, és az EEG-n valószínűleg
megjelennek az epilepsziára utaló elektromos tüskék. Jeanne D' Arc ezért is tartotta fontosnak vallomásában<O:p</O:p
kiemelni, hogyahanghallása előtti napon nem böjtölt, ne higgyék, hogy az éhségtől voltak látomásai. Mikor Mózes
megjelenik a kőtáblákkal, melyekre Isten lediktálta neki a tízparancsolatot, odalent a zsidók épp a régi isteneket ünneplik.
Hajjaj, prófétának lenni nem könnyű dolog, folyton bizonyítani kell, és Mózesnek újabb és újabb csodákra és trükkökre van szüksége,
hogy a zsidókat meggyőzze, tényleg Istent hallotta. Mózes dühében összetöri a táblákat.
Ilyen volna egy szent ember?
Mint idéztem, a temporális epilepsziások közt nem ritka a gyilkos indulat és agresszivitás. Ne feledjük, Mózes Egyiptomban
körözött személy volt, mert meggyilkolt egy egyiptomi munkavezetőt. A sorsanalitikus Szondi Lipót egyik nagy felfedezése
volt az epileptoid karakter, amelynek hátterében valójában az izomrángásokkal nem járó
temporális epilepsziás
jelenségek személyiségformáló hatása áll. Mózesről írt könyvében pontról pontra végigkövetve
Mózes életének alakulását, egyértelművé teszi,
hogy Mózes - mai fogalmakra lefordítva Szondi terminológiáját - temporális epilepsziás.
Szondi Mózest úgy látja, mint aki gyilkos káini vonásait fokozatosan legyőzve végül szentté vált. Ez gyakori fordulat szenteknél,
de halandóknál is: kezdetben agresszív, gyilkos hajlamú, majd hirtelen jámborrá válik. Mózes
epilepsziáját a temporális epilepszia modem kutatói is feltételezik...”
<O:p</O:p
Ha valaki erre azzal jön, hogy “íme isten módszerei kifürkészhetetlenek” … összekarmolom magam… <O:p</O:p
 

pitti

Állandó Tag
Állandó Tag
KDina!
Köszönöm, így már pontosabb. Nem értek vele egyet, de már sejtem, hogy minden ellentmondásra az lesz a válasz, hogy nem kell szó szerint venni. Gondolom a hatnapos teremtést sem, a Paradicsomban történteket sem, a beszélő kígyót sem, a hal gyomrában utazást sem, Noé bárkáját sem, stb...
De akkor mit vegyünk komolyan? Mi az amit szó szerint kell vennünk? Kizárólag a tízparancsolatot?
Nem probléma, kezdhetjük azzal is.

Szerintem a tízparancsolat teljességgel értelmetlen és közel sem alkalmas erkölcsi dilemmák eldöntésére. Vegyünk egy hívőt, akinek a tízparancsolat szerint kellene élnie. Keressünk egy pontot, és kicsit piszkáljuk meg. Talán a legegyszerűbbet:

- Ne ölj!

Oké. A keresztény ember nem öl. Vagy mégis?
- Állatot ölhet? És ha a családját eteti vele? És ha megtámadja az állat?
- Embert ölhet? Mi van, ha háborúba kell mennie? Mi van, ha a kereszténység védelmében öl? Mi van, ha saját életét védi?

A Ne ölj! parancsolat teljességgel érthetetlen és semmitmondó.

Ráadásul ha valaki elhiszi, hogy Isten jó és az embert (a teremtés csúcsát) is jónak teremtette, akkor miért adta meg neki az ölés képességét, vágyát, kényszerét? A mindenható isten képtelen volt teremteni egy békés emberiséget? És Isten miért öl a Bibliában? Miért gyilkol folyamatosan és miért utasít gyilkosságra embereket? Sőt, mint ha jutalmazná a gyilkosságot: Káin gyermekeit sokasítja meg, egy gyilkosét.

Első körben ennyi. És talán még egy bónusz kérdés:

Ha Ádán és Éva volt az első emberpár, akinek két gyermeke született: Káin és Ábel, akkor ki volt Káin gyermekeinek anyja?

Szép estét! :)
Dio, meg vagyok dobbenve! Te fejlocc!
Csak igy tovabb! Tudod hogy biblialag teged tamogatlak....
 

Diogenes-44

Kitiltott (BANned)
Valaki már idehozta a Szendit (Isten az Agyban), de az az az idézet a „pro” oldalt lett volna hivatott erősíteni... Ez a részlet Mózes sztoriját magyarázza, és jól látszik belőle, hogy valójában szendi egy akkora „kontra”, mint ide alsódabas...
“….Mózes békésen legelteti a juhokat, mikor egy égő csipkebokrot pillant meg, de látja, hogy a csipkebokor nem ég el a lángoktól.<O:p</O:p
Máris gyanút foghatunk, hogy ez a temporális epilepsziában gyakorta előforduló fény és felvillanás élménye, vagyis hát a bokor nem ég, csak úgy látszik.<O:p</O:p
Ekkor Mózes hangot hall, amely nevén szólítja. Mózes a már fentebb megismert<O:p</O:p
módon beszélgetésbe elegyedik
a hanggal, aki az Úrként mutatkozik be, de Mózest erre félelem tölti el. Ez az epilepsziás roham emocionális kísérőjelensége.<O:p</O:p
Mózes idejében a félelem hitelesebb volt, mint később, ugyanis az Ótestamentum Istene meglehetősen zord,
nem olyan barátságos, mint az Újtestamentumé, … Míg Jézus a szeretetről beszél, Jahve kicsit másként van hangszerel ve:
"És most Izrael, mit kíván az Úr, a ti Istenetek mást, mint hogy féljétek az Urat, a ti Isteneteket"<O:p</O:p
Ha higgadtan nézzük az eseményt,
Mózes hanghallása és társalgása jószerivel csak abban különbözik a korábban ismertetett betegétől, hogy ő vallási vezető lett, míg a többieket
megoperálták, vagy begyógyszerezték isteni látomásaik miatt. Mózesbe a hang küldetést plántál, aminek Mózes megpróbál ellenállni.
Egyik érve, hogy dadog, ami temporális és homloklebeny-probléma, hiszen a beszéddel kapcsolatos központok itt találhatók.
Isten később újra és újra megjelenik hanghallások formájában Mózesnek, jellemző módon, például a negyvennapi éhezést és
imádságot követően. A középkor misztikusainál az éhezés és a test gyötrése különös jelentőséggel bírt, mert ezt Istenhez
vezető útnak tekintették. S valóban, az extrém állapotok könnyen provokálnak epilepsziás rohamot és ezzel
látomásokat. Ha vizsgálni akarják, van-e valakinek epilepsziája, alvásmegvonást alkalmaznak, és az EEG-n valószínűleg
megjelennek az epilepsziára utaló elektromos tüskék. Jeanne D' Arc ezért is tartotta fontosnak vallomásában<O:p</O:p
kiemelni, hogyahanghallása előtti napon nem böjtölt, ne higgyék, hogy az éhségtől voltak látomásai. Mikor Mózes
megjelenik a kőtáblákkal, melyekre Isten lediktálta neki a tízparancsolatot, odalent a zsidók épp a régi isteneket ünneplik.
Hajjaj, prófétának lenni nem könnyű dolog, folyton bizonyítani kell, és Mózesnek újabb és újabb csodákra és trükkökre van szüksége,
hogy a zsidókat meggyőzze, tényleg Istent hallotta. Mózes dühében összetöri a táblákat.
Ilyen volna egy szent ember?
Mint idéztem, a temporális epilepsziások közt nem ritka a gyilkos indulat és agresszivitás. Ne feledjük, Mózes Egyiptomban
körözött személy volt, mert meggyilkolt egy egyiptomi munkavezetőt. A sorsanalitikus Szondi Lipót egyik nagy felfedezése
volt az epileptoid karakter, amelynek hátterében valójában az izomrángásokkal nem járó
temporális epilepsziás
jelenségek személyiségformáló hatása áll. Mózesről írt könyvében pontról pontra végigkövetve
Mózes életének alakulását, egyértelművé teszi,
hogy Mózes - mai fogalmakra lefordítva Szondi terminológiáját - temporális epilepsziás.
Szondi Mózest úgy látja, mint aki gyilkos káini vonásait fokozatosan legyőzve végül szentté vált. Ez gyakori fordulat szenteknél,
de halandóknál is: kezdetben agresszív, gyilkos hajlamú, majd hirtelen jámborrá válik. Mózes
epilepsziáját a temporális epilepszia modem kutatói is feltételezik...”
<O:p</O:p
Ha valaki erre azzal jön, hogy “íme isten módszerei kifürkészhetetlenek” … összekarmolom magam… <O:p</O:p

TSZ!
Azt hiszem, megfogtad a lényeget. A Biblia valójában gyermeteg lelkű felnőtteknek szóló, igen következetlen mese, amelyben szinte minden ellentmondásban van. Csak az hihet isteni ihletettségében aki nem olvasta. Én mindig arra buzdítom beszélgetőpartnereimet, hogy olvassák el és olvasás közben használják a józan értelmüket.
A hit és a tudás úgy viselkedik mint a víz a pohárban. Minél több víz (tudás) kerül a pohárba, annál kevesebb levegő (hit) marad benne. Ha valaki ismeri és érti a Bibliát, akkor kizárt, hogy hívő maradjon. Én tanultam vallástudományt, de nem tudok egyetlen kollégáról sem, aki hívő lenne. A filozófiában két kiindulópont van. Az egyiknél a filozófus ELEVE feltételezi Isten létét (ő nem is igazán filozófus, mert nem a lehetőségek teljességét vizsgálja). A másiknál azt a kérdést is felteszi, hogy létezhet-e Isten, vagy egy mindent irányító akarat. Én is ezek közé tartozom.
A filozófia - meggyőződésem szerint - kizárólag azért érdemli ki a "teljes tudomány" titulust, mert nem szűkíti le saját mozgásterét, míg a teológia - bizonyíték nélkül, sőt a bizonyítékok ellenére - eleve bizonyosnak veszi Isten létét. Ez azonban számomra kizárja a tudományok köréből, ugyanis ha bármire azt lehet mondani, hogy "Isten akarata", akkor komolytalan lesz minden érvük.
 

Diogenes-44

Kitiltott (BANned)
Dio, meg vagyok dobbenve! Te fejlocc!
Csak igy tovabb! Tudod hogy biblialag teged tamogatlak....

Pitti!
Látod, az evolúció elért engem is. Fejlődök. :D Ha hívő lennék, nem tehetném, ugyanis a hit szerint kizárt a fejlődés, hiszen Isten alkotása TÖKÉLETES. A TÖKÉLETES pedig nem fejlődhet (és nem is romolhat, ugyanis a TÖKÉLETES képtelen a romlásra). :D

Ez a baj a "mindenhatósággal, a tökéletességgel, a végtelennel, stb...". :)
 

KDina

Állandó Tag
Állandó Tag
KDina!
Köszönöm, így már pontosabb. Nem értek vele egyet, de már sejtem, hogy minden ellentmondásra az lesz a válasz, hogy nem kell szó szerint venni.

Nagyon szívesen,örülök,ha tudok pontosítani.
Ellentmondásra nem ez lesz a válasz,ígérem. Ha az tényleg ellentmondás;)

Gondolom a hatnapos teremtést sem, a Paradicsomban történteket sem, a beszélő kígyót sem, a hal gyomrában utazást sem, Noé bárkáját sem, stb...

Így van. Ezeknek is meg van a magyarázata. (Bár Noé bárkájáról egyszer olvastam egy tudományos levezetést,ami mondjuk meglepően jól leírta,hogy meg lehetett oldani ezt a kérdés. Majd megpróbálom megkeresni,de nem tudom,hogy sikerül-e.)
A 6 napos teremtés az 6 világkorszakot jelent, a Paradicsomi story meseszerű leírása annak,hogy az elsődteremtett szellemek hogyan buktak el:Egy részük letért az útról,ennek a letérésnek törvényszerűen a szabad akarat is részese volt, mert Isten hagyta a szellemet, hogy megtapasztaljon mindent, amit szeretne, így a tiltás ellenére a rosszat is. (Most egy nagyon egyszerű példa,csak a könnyebb érhetőség végett:ugye egy szülő is mondhatja a kamasz gyerekének,hogy ne igyál alkoholt,mert bajod lehet belőle. De ha ez a gyereket nem érdekli,akkor majd iszik. Ja,hogy utána rosszul lesz,hány,esetleg alkohol mérgezést is kaphat, meg elvonóra is kerülhet? A szülő szólt,a szülő megtiltotta..,a gyerek meg pont lesz@rta.)
A teremtett elsőd szellemek egy része nem tartotta be a Törvényeket, ennek oka volt részint a kíváncsiság, (lásd a fenti példát,amikor kíváncsiságból egy tini mindent kipróbál) de sajnos más szellemek ráhatása, megtévesztése is, így sajnos egy részük eltérve az isteni úttól egyre lejjebb süllyedt;
a kígyó azokat a szellemlényeket jelképezi,akik a többeieket le akartak téríteni a helyes útról, ( "alattomos kígyó" ugye ,mi is mondunk ilyesmit),a tudás fája az ellentétet,a rosszat szimbolizálja.
Ezt most így nagyon-nagyon leegyszerűsítve mondtam el.
Az akkori értelmi szinten lévő embereknek ezt úgy kellett elmondani,hogy megértsék,így jöttek a jelképek,szimbólumok,a meseszerű leírás.
Ha megnézed,akkor sok olyan írást találsz a történelemben,ami pl kódokkal,titkosírással lett megírva,ami számunkra érthetetlen első ránézésre,de ha megvan a kulcs,akkor meg tudjuk fejteni.
A Bibliához a kulcs egyrészt önmaga (mint azt ugye írtam,hogy megmagyarázza a jelképeket),másrészt a szellemi közlések.



De akkor mit vegyünk komolyan? Mi az amit szó szerint kell vennünk? Kizárólag a tízparancsolatot?
Nem probléma, kezdhetjük azzal is.

Mindent vehetsz komolyan,a mélyebb értelmét kell meglátni,úgymond a "sorok között olvasni". De nem nehéz,ha tényleg foglalkozik vele az ember.
Ráadásul ha csak az Újszövetséget olvasod,akkor azokban szinte csak tanítások vannak.



Szerintem a tízparancsolat teljességgel értelmetlen és közel sem alkalmas erkölcsi dilemmák eldöntésére. Vegyünk egy hívőt, akinek a tízparancsolat szerint kellene élnie. Keressünk egy pontot, és kicsit piszkáljuk meg. Talán a legegyszerűbbet:

- Ne ölj!

Oké. A keresztény ember nem öl. Vagy mégis?
- Állatot ölhet? És ha a családját eteti vele? És ha megtámadja az állat?
- Embert ölhet? Mi van, ha háborúba kell mennie? Mi van, ha a kereszténység védelmében öl? Mi van, ha saját életét védi?

Az állatokra vonatkozó dolgokról van szó a Bibliában,így egyből kiderül,hogy a "ne ölj" nem az állatokra vonatkozik. Ne öld meg embertársadat. Isten sztem feltételezte rólunk,hogy tudjuk kire/kikre érti ezt a parancsot.
Na a háború...ez megoszlik két részre sztem:1. amikor kellett mennie vkinek,mert az állam besorozta -ebben az esetben nyilván nem tud kitérni ez elől, 2.vagy,amikor nem kötelező senkinek,hogy katona legyen,de ő mégis azt választja.
Mindkét esetben más lesz az elbírálás.
Én úgy értelmezem (de ez én vagyok!) a "ne ölj" parancsot,hogy szándékosan,előre kitervelt módon nem szabad ölni.
Ha a minden napi embereket vesszül alapul,akkor ezt a parancsot elég könnyű betartani.
Persze itt is van karma,úgyhogy ez elég összetett dolog.

Aki a kereszténység védelmében öl,az nagy hibát követ el.Olyat nem mondott Isten soha,hogy a nevében lehet,vagy kell ölni. Ezt az emberek találták ki mentségnek.
Pontosan erre értendők Jézus szavai:"Nem mindenki, aki azt mondja nekem : Uram ! , Uram! , megy be a mennyek országába, csak az, aki megteszi Atyám akaratát aki a menyben van. Sokan mondják majd nekem azon a napon: Uram! , Uram! Nem a te nevedben prófétáltunk, nem a te nevedben űztünk démonokat, és nem a te nevedben tettünk sok csodát? Akkor majd kijelentem nekik: Távozzatok tőlem ti, akik törvénytelenséget cselekedtetek"! Máté 7,21-23

A Ne ölj! parancsolat teljességgel érthetetlen és semmitmondó.

Ha felszínesen vesszük...De..mennyi tiltást is kaptunk mi a szüleinktől,ami értelmetlennek és semmitmondónak tűnt a számunkra akkor? Sokat.. Mi nem értettük meg,hogy miért nem szabad az ollóval játszani, vagy belenyúlni a konnektorba,de a szüleink tudták. Ők tudták,hogy mik azok a tiltások,amiket ha betartunk,akkor nem eshet bajunk.
Isten ugyan ezt csinálta ezekkel a parancsolatokkal is. Csak itt nem kimondottan fizikai bajok ellen,hanem szellemi bukás ellen.


Ráadásul ha valaki elhiszi, hogy Isten jó és az embert (a teremtés csúcsát) is jónak teremtette, akkor miért adta meg neki az ölés képességét, vágyát, kényszerét? A mindenható isten képtelen volt teremteni egy békés emberiséget? És Isten miért öl a Bibliában? Miért gyilkol folyamatosan és miért utasít gyilkosságra embereket? Sőt, mint ha jutalmazná a gyilkosságot: Káin gyermekeit sokasítja meg, egy gyilkosét.

Mint emberek nem vagyunk tökéletesek. Teremtés csúcsa..? Hát ezt az emberi egó szereti elhitetni velünk..
Ezért is vagyunk itt a földön: tanulni,fejlődni,jobbá lenni. Majd,ha elértünk egy szintet,akkor lehet tovább menni és sok-sok millió év múlva újra eljutunk a szellemi tökéletesség szintjére.
Ahogy azt már mondtam itt vhol az egyik hsz-ben Isten először szellemlényeket teremtett,nem embereket,melyeket szeretetből szabad akarattal ruházott fel (nem robotokat teremtett..). Ez a szabad akarat vezetett oda egyes szellemeknél ( egész emberiség- de mi csak a töredéke vagyunk az egésznek) a bukáshoz,melynek "büntije" nevelő célzattal- a földi,emberi lét.

Isten öl a Bibliában? Hol? Erre most én kérnék egy példát.

(Mi a halál egy olyan ember szemében,aki tudja,hogy a szelleme örök és a halál nem más,mint állapotváltozás és hogy a Föld csak egy átmeneti hely,egy iskola...?)



Első körben ennyi. És talán még egy bónusz kérdés:

Ha Ádán és Éva volt az első emberpár, akinek két gyermeke született: Káin és Ábel, akkor ki volt Káin gyermekeinek anyja?

Ádám és Éva jelképezi,hogy a szellemek duál (vagyis kettős) szellemek voltak- egy adó és egy elfogadó részből álltak- melyek a bukás során kettéváltak. Ezért is van az,hogy mindig keressük a másik felünket,a lelki társunkat.
Nem,mint első emberpárt kell elképzelni,hiszen tömegesen buktunk le és öltöttünk testet,így egyértelmű,hogy nem beltenyészetről van szó:cool:




Szép napot! :)
 

KDina

Állandó Tag
Állandó Tag
Pitti!
Látod, az evolúció elért engem is. Fejlődök. :D Ha hívő lennék, nem tehetném, ugyanis a hit szerint kizárt a fejlődés, hiszen Isten alkotása TÖKÉLETES. A TÖKÉLETES pedig nem fejlődhet (és nem is romolhat, ugyanis a TÖKÉLETES képtelen a romlásra). :D

Ez a baj a "mindenhatósággal, a tökéletességgel, a végtelennel, stb...". :)

A hit nem zárja ki a fejlődést....az ember nem tökéletes....
 

Tamas371

Állandó Tag
Állandó Tag
KDina,

"Isten öl a Bibliában? Hol? Erre most én kérnék egy példát.

(Mi a halál egy olyan ember szemében,aki tudja,hogy a szelleme örök és a halál nem más,mint állapotváltozás és hogy a Föld csak egy átmeneti hely,egy iskola...?)"


Szerintem a Vízözön nem rossz példa erre. Isten akkor ölt. Elég elegánsan, az igaz, tiszta maradt a keze, semmi vér, precíz, nett fulladás.
És mindenkit kivégzett, a gyermekeket is. Ezzel nálam elvágta magát.
Ha ez szimbólum, vagy metafora, azt is megértem, de elég nagy fantázia kell hozzá, az a gyanúm.

A zárójeles megjegyzésed esetén viszont kifejezetten remélem, hogy az egy elvont metafora a részedről.
:)
 
Státusza
További válaszok itt nem küldhetőek.
Oldal tetejére