"Osho" Részlet Éberség c könyvből:
Ha van egyvalami, amiben a világ minden buddhája egyetért, az éppen ez – hogy az ember jelenleg alszik, pedig ébren kellene lennie. Az ébrenlét a cél, és az ébrenlét minden tanításuk íze. Zarathusztra, Lao-ce, Jézus, a Buddha, Bahaudin, Kabir, Nanak – minden felébredett egyetlen dolgot tanít… különböző nyelven, különböző metaforákkal, de a daluk ugyanaz. Éppúgy, ahogy a tenger sós ízű – akár északon ízleljük, akár keleten, akár nyugaton, a tenger mindig sós ízű – a buddhaság íze az ébrenlét.
Semmilyen erőfeszítést nem fogsz tenni azonban, ha továbbra is meggyőződésed, hogy ébren vagy. Akkor fel sem merül, hogy erőfeszítéseket tégy – minek bajlódnál vele?
És vallásokat, isteneket, imádságokat, rituálékat teremtesz az álmaidból – isteneid éppen annyira álmaid részei, mint bármi más. Politikád is csak az álmaid része, vallásod is az álmaid része, éppígy költészeted, festészeted, művészeted, minden, amit teszel – mert alszol, és a saját elmeállapotodnak megfelelően cselekszel.
Isteneid sem lehetnek mások, mint te vagy. Ki teremti őket? Ki ad nekik alakot, színt és formát? Te teremted őket, te formázod őket; olyan szemük lesz, mint neked, olyan orruk, mint neked – és olyan elméjük, mint neked! Az Ótestamentum istene azt mondja: „Én egy nagyon féltékeny isten vagyok!” Nos, ki teremtette ezt az istent, aki féltékeny? Isten nem lehet féltékeny, de ha mégis az, akkor mi a baj a féltékenységgel? Ha még Isten is féltékeny, akkor miért kellene rossznak érezned magadat, amikor feltámad benned? A féltékenység isteni tulajdonság!
Az Ótestamentum istene azt mondja: „Én egy nagyon haragos isten vagyok! Ha nem követed a parancsolataimat, elpusztítalak. A pokol tüzén fogsz égni mindörökké. És, mivel nagyon féltékeny vagyok, ne imádj senki mást. Azt nem tűröm el.” Ki teremtett ilyen Istent? Nyilvánvalóan a saját féltékenységünk, a saját haragunk következménye, hogy ilyen istent teremtesz. A te kivetítésed, a te árnyékod. Téged visszhangoz, senki mást. Ugyanez a helyzet minden vallás minden istenével.
Ezért nem beszélt a Buddha sohasem Istenről. Azt mondta: „Mi értelme Istenről beszélni azoknak az embereknek, akik alszanak? Alvás közben fognak hallgatni. Álmodni fognak mindarról, amit mondtak nekik, és megteremtik a saját isteneiket – ami teljesen hamis lesz, teljesen tehetetlen, teljesen értelmetlen. Jobb, ha nincsenek ilyen isteneink.”
Ezért nem érdekli a Buddhát, hogy istenekről beszéljen. Egyedül az érdekli, hogy felébresszen téged.
Azt mesélik, hogy egy megvilágosodott buddhista mester üldögélt egy este a folyóparton, élvezte a víz morajlását, a fák között elsuhanó szél hangját… Jött egy férfi, és azt kérdezte tőle:
– Meg tudnád határozni nekem egyetlen szóval a vallásod lényegét?
A mester csendben maradt, teljes csendben, mintha nem hallotta volna a kérdést. A férfi megkérdezte:
– Talán süket vagy?
A mester azt felelte:
– Hallottam a kérdésedet, és meg is válaszoltam! A csend a válasz. Csendben maradtam – ez a szünet, ez az időköz volt a válaszom.
A férfi nem volt elégedett:
– Nem tudok értelmezni egy ilyen rejtélyes választ. Nem fogalmaznál egy kicsit érthetőbben?
Így hát a mester beleírta a homokba az ujjával, apró betűkkel, hogy „meditáció”. A férfi azt mondta:
– Most már el tudom olvasni. Ez egy kicsit jobb, mint az előbb. Legalább van egy szó, amin elmélkedhetek. De nem tudnád még egy kicsit érthetőbbé tenni?
A mester megint leírta, hogy „meditáció”. Természetesen ezúttal nagyobb betűkkel. A férfi kissé zavarba jött, sértettség, düh támadt benne. Megkérdezte:
– Megint azt írtad, hogy meditáció? Nem tudnád egy kicsit érthetőbbé tenni számomra?
Mire a mester leírta csupa nagybetűvel: „MEDITÁCIÓ”.
A férfi annyit mondott: – Úgy látszik, őrült vagy!
A mester így felelt:
– Már így is nagyon sokat engedtem. Az első válasz volt a helyes válasz, a második már nem volt igazán helyes, a harmadik még rosszabb volt, a negyedik pedig teljesen rossz, mert amikor nagybetűvel írod a meditációt, istent csinálsz belőle.
Ezért írják az Isten szót nagy I-vel. Mindannyiszor, ha mindennél fontosabbá, egyedülállóan fontossá akarsz tenni valamit, nagybetűvel írod. A mester azt mondta:
– Már így is bűnt követtem el.
Eltörölte az összes szót, amit írt, és hozzátette: – Kérlek, az első válaszomra hallgass, csak akkor voltam igaz.
A csend az a tér, amelyben felébredünk, és a zajos elme az a tér, amelyben tovább alszunk. Ha az elméd folytatja a locsogást, akkor alszol. Csendesen ülve, ha eltűnik az elme, és meghallod a madarak csicsergését, és nincs elme belül, csak csend… ez a madárcsicsergés, a ciripelés, és nem működik elme a fejedben, teljes a csend… akkor feltör benned az éberség. Nem kívülről érkezik, benned születik, benned növekszik. Máskülönben, ne feledd: alszol.