Kedves Jászladány
-
Afrikában és más helyeken ahol az emberek éheznek, a lakoság 80%-a foglalkozik földmüveléssel. Ahol nincs éhezés, még a munkanélkülinek sem kell meghallnia ott egy mezögazdasági munkás 80-100 embert képes eltartani a munkájával.
Mondjuk, nem igazán tudom, hogy jön ez ide, de az "éhező" Afrika egy paradoxon, mivel egyáltalán nem kellene éhezniük, ha nem törzsi háborúsdit játszanának egymással folyton. És nem fegyverekre költenék a pénzt. Érdekes, arra futja. A többiek meg "nem dolgoznak, csak kóvályognak", ahogy valaki írta róluk. Pedig lehet, hogy ők is el tudnának tartani 80-100 embert/fő. De ez nem idetartozik.
Colonia Dignidad és hasonlo projektek jezsuitáktol már megmutatta, hogy ezek nem alternativák az emberiség problémáinak a megoldására.
Ernoe, a váci püspök egy szóval sem mondta, hogy az emberiség problémáját akarja ezzel megoldani. Ő csupán néhány helyi nyomorgó családon próbál segíteni. A problémáikat még azoknak se tudja megoldani, de talán több kenyér kerülhet így az asztalukra.
Panaszkodsz, hogy az állampolgároknak nincs földjük amit megmüveljenek.
Félreértettél, egyáltalán nem panaszkodtam. Én csak azokra a mérgelődésekre reagáltam, ami a cikkben is van, hogy a püspök terve a középkort, a feudalizmust, a jobbágyságot stb. restaurálja. Ezzel mondjuk pont nem azt csinálja, ez egy szociális kezdeményezés, de amúgy a feudalizmus meg a jobbágyság valóban visszajött, ami törvényszerű, mivel együtt jár a nagybirtokrendszerrel, ami szintén visszajött. Megint itt vannak az új földesurak, a "Zsíros-tótok", a "Talpalatnyi föld", hát itt van az egész harmincas évek, a rengeteg kivándorlóval, a zsellérekkel, a munkanélküliekkel, a hajléktalanokkal, az éhezőkkel, a zsidózással, a turullal, a nagymagyarországgal, a panamázással, mindennel! Hát tisztára történelem órán érzem néha magam!
Móricz meg Kosztolányi írásait aktuális újságcikkekként lehetne közölni.
Vagy javaslom mindenkinek Illyés Gyula Puszták népe című regényét, mint a mai valóság korrajzát.
De ez sem panasz részemről, csak ténymegállapítás, megfigyelés.
És pont a váci püspök lenne az, aki visszaidézi a feudális nagybirtokrendszert és a jobbágyságot, mert az egyházi földeken szociális alapon munkát kínál az ottani reménytelenül munkanélküli nyomorgóknak?
Az új, több ezer hektáros földesurakról senki nem asszociál a középkorra? Meg a többi dologról? Csak az egyházról? Én csak ezt akartam tisztába tenni.
Volt egyszer egy olyan szlogen, hogy "azé a föld, aki megműveli". Nem azé lett, mert amint megkapta, kolhozosították is, aminek az igazságosságán lehet vitatkozni, de az biztos, hogy akkoriban többen éltek jól vidéken, mint most. Senki nem éhezett, mindenkinek volt munkája és ha akarta, háztájija is.
Most újra zsellérek lettek a vidéki emberek tömegei, ha van egyáltalán munkájuk, és örülnek, ha lakhatnak a cselédsoron, ha nem itthon, akkor spanyolban, meg mittudoménhol, ahová elmennek "mezőgazdasági idénymunkára", magyarul zsellérnek.
Ez sem panasz. Ez van, ezt kell szeretni. Sztem senki sem ezt akarta, de nem csak ebben verték át az embereket.
Nem akarom sokat csépelni az egyházakat de a vallások hobbyk nem társadalmi vagy gazdasági megoldások.
-
Jó, akkor tiltsd meg a püspöknek, hogy munkát adjon a képzetlen, munka nélküli nyomorgóknak. Mert ez szerinted nem megoldás. Kérdezd meg azért a nyomorgókat is, szerintük ez megoldás-e. És szándékosan nem cigányokat írok, mert már a vidék nagy része nyomorog, cigány, nem cigány egyformán. A szegénység itt már régen nem etnikai probléma.