Sziasztok!
Tudna nekem küldeni valaki egy már elkészített mese, vagy verstervezetet?
Nagyon hálás lennék! Köszönöm! Leja
Szia!
Találtam egy párat, remélem segít!
A fejlesztés tartalma: A kiskakas gyémánt félkrajcárja – bábelőadás
A fejlesztés feladatai:
1. Esztétikai nevelés:
- hangulat érzékeltetése
- gondos kiejtés
- metakommunikációs eszközök alkalmazása
- színes előadásmód
2. Anyanyelvi nevelés:
- párbeszéd ritmusának érzékeltetése
- indulatszavak, kötőszavak hangsúlyozása
- szókincsbővítés
3. Érzelmi nevelés: a jó elnyeri méltó jutalmát
4. Erkölcsi nevelés: szeretetélmény, hűség, illetve a közös mesehallgatás élménye
Szervezeti forma: kötetlen
Fejlesztés típusa: ismétlő
Módszer: bemutatás
Eszközök: kesztyűbábok, krajcár
KIDOLGOZÁS (a tevékenység várható menete)
I. Motiváció: „mocorog a mesezsák” – a csoport életében ez a mondat már önmagában is tudatja, mi következik. A szokásrendszerhez alkalmazkodva ezzel invitálom őket magam köré, akkor veszem elő a paravánt, amiből már következik, hogy bábelőadás kezdődik (ilyenkor mindenki visz magának széket és szükség esetén megbeszéljük, hogy illik viselkedni egy előadás alatt)
II. A feldolgozás várható menete:
A kiskakas gyémánt félkrajcárja [a címet hangosan, utána hatásszünet]
„Nini, egy szemétdomb! Nézzük csak, hátha találok valami szép kincset benne…”
[a kiskakas megjelenik a színen]
„Ó, nicsak, egy csillogó-villogó gyémánt krajcár, hej de fog örülni az én drága gazdasszonyom.”
[a császár megjelenése]
- Megállj, te kakas! Mi az ott nálad? Add csak ide!
- Dehogy adom! Én találtam!
- Hogy mersz nekem ellentmondani? Tudod, ki vagyok én? A török császár! Add ide izibe, vagy elveszem!
[birkózás - visszatérő mondat, a mese fontos eleme]
„Kukurikú, török császár, add vissza a gyémánt félkrajcárom!”
[a császár a palotába megy, a kakas felszáll az ablakára]
„Kukurikú, török császár, add vissza a gyémánt félkrajcárom!”
- vessétek a kútba! (1)
Szídd fel begyem a sok vizet!
…
„Kukurikú, török császár, add vissza a gyémánt félkrajcárom!”
- vessétek a kemencébe! (2)
Ereszd ki begyem a vizet, hadd oltsa el a tüzet!
…
„Kukurikú, török császár, add vissza a gyémánt félkrajcárom!”
- vesétek a darazsak közé! (3)
Szídd fel begyem a sok darázst!
…
„Kukurikú, török császár, add vissza a gyémánt félkrajcárom!”
- tegyétek a bő bugyogómba! (4)
Ereszd ki begyem a darázst, hadd csípje meg a farát!
…
„Kukurikú, török császár, add vissza a gyémánt félkrajcárom!”
- vigyétek a kincstárba, hadd keress meg a krajcárját! (5)
Szídd fel begyem a sok pénzt!
[a mese narrációval zárul]
A kiskakas felszítta a császár három kád pénzét, hazavitte a gazdasszonyának, akiből gazdag asszony lett. Ha a kiskakas a császár eszén túl nem járt volna, az én mesém is tovább tartott volna.
III. Befejezés: aki szeretné, megsimogathatja a bábokat, aztán kimehettek a mosdóba kezet mosni és leülhettek reggelizni. Reggeli után pedig játszhattok majd velük. Akinek lesz kedve, lerajzolhatja a mesét vagy kiszínezheti a képeket, amiket a meséhez hoztam.
Tartalma: A répa (orosz népmese)
Előzményei: a vers, mese, dramatikus játék keretein belül ugyanaz a mű kerül feldolgozásra két héten keresztül, így a gyerekek már ismerik a mesét
Feladatai: 1.) esztétikai nevelés: majdani potenciális olvasóvá nevelés
2.) anyanyelvi nevelés: beszéd- és mondatalkotó képesség fejlesztése, szókincsbővítés
3.) érzelmi nevelés: zeneiség, mozgás, integrálás énekkel, vizuális neveléssel
4.) erkölcsi nevelés: rejtetten (tanulságokat nem kell megbeszélni)
5.) közösségi nevelés: szociális érzékenység, alkalmazkodókészség, tolerancia, kapcsolatteremtés fejlesztése, közös élmények
6.) értelmi nevelés: figyelem, emlékezet fejlődése, analizálás, szintetizálás, fantázia kibontakozása
Eszközök: síkbábok
Szervezeti forma: kötetlen
Munkaforma: frontális
Kidolgozás
I. motivációs lehetőségek:
A mese megismerése ebben az óvodában két héten keresztül folyik, naponta legalább egyszeri interpretálás történik, de valamikor kétszer is elhangzik. Az első alkalom délelőtt, szervezett formában, aztán a délutáni csendes pihenő előtt, később aztán be lehet vonni segédeszközöket, pl. bábokat. Mivel a félév másik feladata a vizuális nevelés, ezért a kettőt összekötve készítettem előre megrajzolt, színezhető, vágható alakokat, melyekből akár önállóan is elkészíthették a szereplőket. Később már ők is eljátszhatják saját bábjaikkal a mesét.
II. a tartalom feldolgozásának várható menete
Az apóka ültetett egy répát, és így biztatgatta:
- Nőj, nőj, répa, növekedjél, gyökérke, jó édesre, szép kövérre, óriási nagyra!
Meg is nőtt a répa, jó édes lett, szép kövér lett, óriási nagy lett.
Ment az apóka, hogy kihúzza.
Húzta-húzta, tépte-cibálta, ráncigálta, de hiába – nem mozdult a répa.
Hívta az apóka az anyókát.
Anyóka húzta apókát,
apóka húzta a répát -
húzták-húzták, ráncigálták, de hiába – nem mozdult a répa.
Hívta az anyóka az unokáját.
Unoka húzta anyókt,
anyóka húzta apókát,
apóka húzta a répát -
húzták-húzták, ráncigálták, de hiába – nem mozdult a répa.
Hívta az unoka a kutyát, Bogárkát.
Bogárka húzta unokát,
unoka húzta anyókt,
anyóka húzta apókát,
apóka húzta a répát -
húzták-húzták, ráncigálták, de hiába – nem mozdult a répa.
Hívta Bogárka a tarka macskát.
Macska húzta Bogárkát,
Bogárka húzta unokát,
unoka húzta anyókt,
anyóka húzta apókát,
apóka húzta a répát -
húzták-húzták, ráncigálták, de hiába – nem mozdult a répa.
Hívta a macska az egérkét.
Egérke húzta a macskát,
macska húzta Bogárkát,
Bogárka húzta unokát,
unoka húzta anyókt,
anyóka húzta apókát,
apóka húzta a répát -
húzták-húzták, hót rántottak rajta – erre aztán engedett a répa, kifordult a földből.
- a verses mesét fejből, bábok segítségével mondom el
- mivel a bábozásnál nincs narrátor, ezért szöveget írok a szereplőknek (pl. „Nini, meg is nőtt a répa! Na gyere, kihúzlak, hadd mehess a levesbe finomodni!”)
- a kevés dialógust hangokkal színesítem (pl. az erőlködésnél)
- a „húzták-húzták” részt szokták leghamarabb megtanulni, ezért éreztetem, mikor ez jön a mesében, akár a kezemmel is mutatom
- kiszólok a közönséghez is: „gyertek gyerekek, segítsetek nekem, húzzuk együtt … húúúúzd meg!!”
- az utolsó szereplő előtt hatásszünetet tartok, őket kérdezem, vajon kit lehetne még megkérni, hogy segítsen
- a csattanó, a boldog végkifejlet
III. [hatásszünet]
Megvárom, mit csinálnak maguktól, érdekli-e őket továbbra is a mese, szeretnének-e még ebben maradni vagy más tevékenységbe kezdenének? Együtt marad-e a csoport? Szabad játék vagy együttes foglalkozás vegye-e kezdetét. Mindez sok összetevőn múlik, de ilyenkor az óvónő igazodik a gyerekekhez.
IV. befejezés:
Ha érdeklődésük megmarad, ha nem fáradtak még el túlságosan, akkor attól függően, első bemutatásról vagy későbbi szakaszról van-e szó, el lehet kezdeni a bábok készítését, vagy amennyiben már készen vannak, eljátszatni a mesét a gyerekekkel.
A fejlesztés tartalma: A három kismalac és a farkas (angol népmese)
Lelőhelye: Bauer Gabriella: Gyermekirodalmi szöveggyűjtemény 103.o.
A fejlesztés előzményei:
beszélgetés a háziállatokról vagy állatkertről/ Ki járt már ott? Milyen állatokat látott? ... stb./, találós kérdés a malacról
állathangok utánzása, Egy kis malac röf, röf, röf... kezdetű dal eléneklésével figyelem felkeltése
képeskönyv nézegetés
A fejlesztés feladatai:
Esztétikai nevelési feladatok:
irodalom megszerettetése mélyen átélt előadásmóddal
esztétikai élmény nyújtása: hangsúly, hanglejtés, hangszín változtatásával, s ezek segítségével
Anyanyelvi nevelési feladatok:
tiszta hangképzés, helyes artikuláció az egész mesélés alatt
szókincsbővítés szómagyarázattal pl.: zsúpszalma-rozsszalma/ a rozsból aratás után kiverték a szemeket, majd kévékbe (összekötött növényszálak csomója) kötötték, tetőfedésre, szőlőkötözésre is használták/; hetyke- neveletlen, pimasz, tiszteletlen, beképzelt, öntelt
Erkölcsi nevelési feladatok:
közösségi érzés fejlesztése, együttes élmény nyújtása a közös mesehallgatással, a közös átéléssel
a mese mondanivalójának közvetítésével a testvéri szeretetre, és a segítségnyújtásra nevelés
Érzelmi nevelési feladatok:
a mese tartalmához kapcsolódó testvéri szeretet érzelmének felismertetése, kiváltása a gyermeki lélekben
Fejlesztés módszerei: bemutatás, beszélgetés, magyarázat, ismétlés
Munkaforma: frontális
Szervezeti forma: kötetlen
Kidolgozás (a tevékenység várható menete)
I. Szervezési feladatok:
A mese utáni vizuális tevékenységhez a megfelelő hely kiválasztása, anyagok, eszközök előkészítése (asztal, szalma, hurkapálca, téglamintás lapok, rajzlap, olló, ceruza, ragasztó).
Motivációs lehetőségek:
Állatokkal kapcsolatos dalok éneklése, vagy állatok hangjának utánzása.
- Ismeritek azt a dalt, amelyik úgy kezdődik, hogy Egy kis malac röf, röf, röf?
Énekeljük el! Hoztam nektek egy mesét, amelyik 3 kismalacról szól, akik saját házat építenek maguknak!
Beszélgetés a háziállatokról, állatkertről, vagy képeskönyv nézegetése közben utalok a mese cselekményére.
- Mondjatok nekem olyan állatokat, amik a ház körül élnek! Mondok nektek egy mesét, melyben 3 kismalac és egy farkas is szerepel!
Szalma, deszka, tégla bemutatása, megtapasztaltatása, érzékeltetése.
( Magam mellé rakom egy zsákban az asztalra, letakarva.) Az Egy kis malac... éneklése után előveszem a zsákot.
- Képzeljétek, gyerekek! Találkoztam 3 kismalaccal, akik nekem adták ezt a zsákot! Nyúljatok bele, tapintsátok ki, hogy mi lehet benne! Ki tudja megmondani, hogy mit fogott meg? Felismeritek? Megnézhetitek, és így is megfoghatjátok. Mik ezek? Mindegyikről tudjátok, hogy micsoda? Szerintetek mire használják őket? Most elmondok egy mesét a három kismalacról, akik házakat építettek ezekből az anyagokból!
II. A tartalom feldolgozásának várható menete:
A mese szerkezete, esztétikai Az előadás módja
sajátosságai
1. A három kismalac és a farkas A címet hangosan közlöm
„ Volt egyszer...” A bevezető formula első szava
főhangsúlyos
A „három”, mint bűvös szám
3 kismalac, 3 ember, 3 „ajándék” kiemelése.
2. „ Egyszer csak találkoztak...” Nyomatékosan, hangsúlyosan ejtem.
3. „ Szalmás bácsi...Deszkás bácsi... Hangszínváltoztatással, kérlelve,
Téglás bácsi...” emelkedő, ereszkedő dallamvonal.
4. „ Most már csak...” Lassú beszédtempóban adom elő.
5. „ De egyszer csak arra tévedt...” Nyomatékosan, érthető előadásmóddal
hangsúlyozom.
6. „ Gyere ki, te kismalac...” Fokozott hangerővel, mélyebb
hangszínnel fejezem ki a mérges,
fenyegetőző állapotot, és mimikai
eszközökkel erősítem.
7. „ Lompos farkas...” Váltakozó emelkedő, ereszkedő
hanglejtés, nyomatékos, hangsúlyos
ejtés, fokozott hangerő,
hangszínváltoztatás.
8. „ A farkas felmászott..., csakhogy a Nyomatékos, hangsúlyos ejtés,
tűzhelyen... lobogott, forrt a víz...” sejtelmes hangulat, tagolt előadásmód.
9. „ A három kismalac azóta is...” Feszültségfeloldás, a mese
cselekménye a végéhez közeledik.
Hatásszünet.
III.. Befejezés:
Igény szerint újramesélés, beszélgetés.
Más tevékenységek ajánlása:
Kismalacok házának elkészítése rajzlapra különböző anyagokból nyírás, ragasztás segítségével
meseillusztráció
állatfarm építése a szőnyegen
fémépítő készlet, lego segítségével házikók építése
a babaszobában megvendégeljük a kismalacokat.
Segítségadás a választott tevékenységeknél.
- Gyerekek! Biztosan van olyan köztetek, aki szeretné még egyszer hallani a mesét! Az óvónéni figyelt, és azt mondta, hogy ebéd után elmeséli majd nektek!
- Gyertek velem az asztalhoz, és elkészítjük a malackák házait! Mindenki választhat, hogy szalmából, hurkapálcából, vagy téglamintás papírból szeretné-e megcsinálni. Vegyen mindenki egy-egy rajzlapot, és arra megrajzolhatja a házikók körvonalát, majd ráragaszthatja a választott anyagot.
Szerintetek milyen volt a három kismalac? Szerették egymást? Jó testvérei voltak egymásnak?
- Aki meg szeretné építeni a kismalacok házát, az asztalnál és szőnyegen is elkészítheti a fémépítőből vagy legoból, esetleg kockából.
- A szőnyegen állatfarmot is létrehozhattok!
- Akinek rajzolni van kedve, az jöjjön a másik asztalhoz, és lerajzolhatja a kedvenc részét a meséből.
- A babaszobában főzőcskézhettek valami finomságot! Meghívhatnánk a malackákat vendégségbe!
…
A fejlesztés
Tartalma
Vass Albert: Tavaszébresztő cinege c mese
Előzménye
A mese új anyagként történő feldolgozása
Madarak képeinek nézegetése
Beszélgetés a tavaszról, a madarakról
Zelk Zoltán: Tavaszi dal c vers tanulása
Vizuális nevelés: hóvirágok készítése színes papírból, ragasztással
Típusa
Ismétlő
Feladatai
Esztétikai élmény nyújtása az átélt előadásmód, a mese hangulatának érzékeltetése által, esztétikus szemléltető eszközök alkalmazása. Változatos hangszín, hangerő, hangsúly alkalmazása
Anyanyelvi: párbeszédek ritmusának érzékeltetése, tartalom szerinti hangsúlyozás, szókincsbővítés, a szövegfonetikai eszközök változatos használata
Érzelmi: a mese tartalmához kapcsolódó érzelmek felismertetése és kiváltása, pl.: együttérzés, megértés, szomorúság, félelem, öröm
Erkölcsi: a mese mondanivalójának közvetítésével a kitartás, a hűség, a szeretet, segítségadás érzésének kiváltása, felismertetése a gyermeki lélekben. Együttes élmény nyújtása, a közös átéléssel a közösségi érzés fejlesztése, együttműködés.
Értelmi: gondolkodás, képzelet, problémamegoldó gondolkodás, emlékezet, figyelem, önfegyelem, ismeretek
Módszerei
Bemutatás
Szemléltetés
Eszközei
Bábok: szereplők. Bábtípus: papír síkbábok, Díszlet: havas erdő, és tavaszi erdő virágokkal. Forgó fatányér
Munkaformája
Frontális
Szervezeti formája
Kötetlen
KIDOLGOZÁS – A tevékenység vártható menete
I.
Szervezési feladatok
Helyszín megválasztása:
A tevékenység megvalósításához szükségem van egy asztalra, melyet előzőleg a kiválasztott helyszínre tolok. Az eszközöket letakarva helyezem el a csoportszobában az asztal közelében, hogy néhány mozdulattal elővarázsolhatóak legyenek.
Az eszközök elkészítésekor figyelembe vettem, hogy esztétikusak, és megfelelő méretűek legyenek.
A helyszín jól látható legyen a vizuális ingerek nyújtotta teljes élmény befogadására.
Motiváció
Zöld erdőben, zöld mezőben sétál egy madárka c. dal eléneklésével felkeltem a játszó gyerekek figyelmét.
Előveszem a cinege bábot, és a dal közben, körbejárok a gyerekek között.
A cinege báb segítségével beszélgetést kezdeményezek:
Szervusztok, gyerekek! Felismertek engem? Nagyon messziről érkeztem, hogy hírül adjam nektek: Itt a tavasz! Vajon honnan tudhatjuk, hogy tavasz van? Mi változott meg az időjárásban, a növényeknél? Tavaszi virágok felsorolása: hóvirág, ibolya, tulipán, stb.
Gyertek, szálljunk át arra a tisztásra! Csip, csip… Üljetek le!
Tudjátok-e, hogy nálunk az erdőben hogyan érkezett meg a tavasz? Elmesélem a történetét.
Eszközök előkészítése
II.
A tartalom feldolgozásának várható menete
A mese szerkezete, esztétikai sajátosságai
Az előadás módja
Bábmozgatás
Díszletet az asztalra helyezem
Havas erdő
cinege
Cím:
Tavaszébresztő cinege
A címet tagoltan mondom
1. Expozíció
Kezdet: Találkozás az erdő angyalával
Hát te miért maradtál itt?
Csodálkozó, vidám hangszín
Az angyal és a madárka mozgatása
„Hát, ide figyelj, kis cinege!
Nagy szeretet s nagy hűség lakozik benned, bármilyen apró is vagy”.
Ünnepélyes, komoly előadásmód, hatásszünet
A bábot csak finoman, lassan mozgatom
Az angyal elmeséli, hogyan találja meg a cinege az aranycsengettyűt
Lassú, tagolt beszéd
Bábok lassú mozgatása
2.Bonyodalom
A cinege felkerekedik, hogy megtalálja az aranycsengettyűt
Találkozás a fával
A fa mérgesen rákiált: a hangulat megváltozását, a feszültséget, a hangszín és beszédtempó megváltoztatásával érzékeltetem. A hangomat is mélyebbre változtatom.
A cinegét gyorsabban mozgatom.
Találkozás a rókával
A róka ravasz, fondorlatos szándékát újabb hangszínváltozással érzékeltetem. Lassan, tagoltan, elnyújtva beszélek, míg a cinege beszéde gyors, ártatlanságot sugalló.
A rókát lassan mozgatom, a hangszínnel megegyezően, míg a cinege ugrálását a báb gyors mozgatásával fejezem ki.
A nyuszi közbelép…
A nyuszi beszéde félénk, riadt. Felhívás a veszélyre
A báb gyorsabb mozgatása
A végén, a róka és a nyuszi bábokat kiviszem a díszletből
Hóvirág, hóvirág, merre vagy?
„Kétségbeesetten, szomorúan beszélek
Sírás imitálása
A madarat ráhelyezem a nagy tölgyfára, nem mozgatom.
3.Kibontakozás
A tölgyfa megszólal:
”Ne keresd a hóvirágot!”
„Itt alszik a hóvirág alattam.”
A tölgy mély hangját tagoltan, érthetően, atyai hangon adom vissza.
A feltámadt reménytől, felélénkülve, gyorsuló beszédtempóban, szinte sürgetve beszél a kis cinege.
A cinegét a tölgy lábához helyezem, közben gyorsan mozgatom az izgatottságát kifejezve.
Kaparni kezdi a havat.
Izgatottan, végül, fáradtan
Mozgása lelassul, fáradságát kifejezve.
Arra jött a szarvas.
„Hát te, miért kapargálod a havat, kismadár?”…
Baráti, sajnáló hangon, lassan beszélve.
A szarvast lassan mozgatom
„Hát, ha csak ennyi a baj, azon könnyen segíthetek!”…
Felcsillanó remény
A cinege újra gyorsabban kezd ugrálni.
4. Tetőpont
A hóvirág meglelése
Hóvirág, hóvirág!! Ébredj, hóvirág! Izgatottan.
Egyre gyorsabban mozgatom a bábot.
Végre felébred a hóvirág
Ki ébresztett föl? Hiszen még hideg van! Havat látok mindenütt. Álmosan, kicsit ingerülten.
A hóvirágtündér lassabb mozgatása
„Rázd meg csengettyűdet!” „Hadd legyen tavasz!”
Izgatottan, könyörgő hangon.
A hangulat, az izgalom fokozódik
Izgatott, gyors mozgások.
Bizonyára nagyon jólelkű madárka vagy, ha az Erdő angyala téged küldött el hozzám.
Kedves, tiszta hangon
Csúcspont:
Megszólal a csengettyű!!
Csak a csengettyű hangja!
Előtte, utána csend!
Egy báb sem mozog, feszült csend
5.Megoldás
A téli táj tavaszira fordul
Csend van.
A téli díszletet, megfordítom, és megjelenik a tavaszi táj!
A cinege megjelenik a tavaszi erdőben
Hangos, vidám hangszín. A cinege boldogan repdes a tavaszi erdőben.
A báb mozgatása gyorsan fel-le, oldalra.
Milyen gyönyörű, és mennyi virág!
Vidám, rácsodálkozó hangon.
Olyan szép itt minden, hogy énekelni volna kedvem!
Énekelve: Hosszú erdő, széles az erdő, vígan dalol a madár, de nagy ez az erdő!
A madár ráül a fára, onnan énekel.
S végül minden jóra fordult.
Hatásszünet
III. Befejezés
Más tevékenységek ajánlása igény szerint:
saját cinege báb elkészítése
általam készített tavaszi témájú memory játék
felajánlom, hogy tavaszi témájú kirakóval játsszanak
fészek építése természetes anyagokból: szalma, fű (természet sarokban) nagycsoportos fiúknak
mesével kapcsolatban rajzolhatnak
A játékokkal a mese világában való tartózkodás, és a mese világából való fokozatos kilépést segítem.