A spirit of reiki c. cikkgyűjteményben olvastam az alábbi rövidke cikket és nagyon megtetszett. Nagyon hasonló gondolataim vannak a reiki mibenlétét illetően. Persze Petter elég misztikusan fogalmaz, ezért nem feltétlenül az én fordításom az érthetetlen és azt sem fejtem ki, hogy mi az amiben közösek a gondolataim Petterrel.
"Utazás a fejből a szívbe és a szívből a hasba.
Frank Arjava Petter
Kivéve a romantikus szerelem állapotában töltött néhány percet, amelyek azonban kevés esetben adatnak meg számunkra, sokan vagyunk, akik teljes egészében a "fejünkben élünk". Ráadásul szerelem élménye túl vannak azon a határon, hogy ellenőrizhessük, befolyásolhassuk érzelmeinket. A romantikus szerelemmel együtt letrejön körülöttünk egy olyan érzelmi aura, ami megkötöz minket. Valóban, a szerelmet sokszor egyfajta kényszerítő erőnek érezzük. Ha szabadok akarunk lenni, akkor ebből a gúzsba kötött állapotból ki kell törnünk.
A feltétel nélküli szeretet egy egészen másfajta létállapot; túl van az elme és a szív által létrehozni képes korlátokon. Akkor jön létre, amikor a lélek virágba borul: a szellemi fejlődés végső állapotában megtörténik a csoda. Az ehhez vezető úton az első lépés az, amikor az elméből leszállunk a szívbe, a második, amikor a szívből az ember középpontjába, a "hara"-ba (has, lunar plexus, alsó dantien, szeika tanden). A feltétel nélküli szeretet kizárólag a "hastájékban való létből" fakadhat.
Amikor a fejben, az emlében élünk, gondolkodás által közelítjük meg a jelenségeket és a tapasztalatainkat racionális okfejtéssel rendezzük rendszerbe. A modern társadalmak többnyire kis jelentősséget tulajdonítanak a szívből induló cselekedeteknek. Ha mégis van olyan társadalom, ami odafigyel a "szív-jellegű" tudásra hamar eltűnik a többi észközpontú társadalmom támadásának hatására. Az észérvű társadalmakban a kapzsiság, a számító befolyásolás és az egyén előnyszerzésének szándéka sokkal erőssebb és célravezetőbb hajtóerőt jelent mint a szerető odafigyelés és gondoskodás. Pont ezért meglepő, hogy a szeretet erőssége pont a feltárulkozásban és a sebezhetőség nyilvánvalóvá tételében mutatkozik meg. A reiki egyik előnye pont az, hogy ezt a szeretetben megnyilvánuló erőt mutatja be nekünk.
Barátom Walter Lübeck a következő címen írt könyvet: "Reiki -- a szív útja". Csodálatos módon pont ezt a címet szántam első könyvem számára magam is, mert úgy érzeztem ez fejezi ki a legjobban a reiki alapvető jellegét. Miután áttanulmányoztam Walter könyvét, a "Reiki tűz" címre neveztem át a készülő könyvem. A reiki egy olyan módszer, ami leszállítja az energiát a fejből a szívbe. Az energia leszállásának folyamata során az érzelmek robbanásszerűen boríthatnak lángba minket. Hirtelen azt érezhetjük, hogy a reikivel való találkozásunk előtt valahogy nem éltünk teljes életet; felnőtt életünk során először élettel és pulzáló energiával telünk meg. Azt érezhetjük, hogy kivételesek, jobbak vagyunk azoknál a szegény lelkeknél, akik még mindig a fejükben élnek. Ám, a problémák pont itt kezdődnek!
Amikor tanfolyamokon arról beszélek, hogy a psziché egyes gyakorlatokat, technikákat negatív következményekkel terhel meg gyakran tapasztalok homlokráncolást a tanítványok részéről. A psziché a "szívben való életet" gyakran ürügyként használja fel, hogy elvonja a figyelmet az ebben az állapotban való lét árnyoldalairól. Márpedig ezek az árnyak nem tűnnek el, azzal, ha nem gondolunk rájuk, sőt, csak a szembenézés és az elengedés az egyetlen mód arra, hogy megszabaduljunk tőlük és áttérjünk a spirituális fejlődés újabb állapotába.
New Age-es körökben az alacsonyabb és magasabb csakrák szembeállítása gyakran hibás értékeléssel zárul. A magasabb csakrákat jobbaknak tekintik mint az alacsonyabbakat, mondván, hogy az utóbbiak alacsonyabb energiaszinten működnek. Ez azonban helytelen érvelés. Sőt, pont az ellenkezője igaz: a has a tudatosság központja. Pont az a célunk hogy a nagy láng helyett spirituális éberségünk kis lángját keressük, hogy ez a láng örökké égjen a haraban (az alsó dantienban, 3 ujjnyira a köldök alatt). A hara az a hely, amelyben élve megtanulunk úgy viszonyulni embertársainkhoz, hogy ez a viszony mentes legyen mindennemű egyéni vonatkozástól, "személyes érzelmi mellékzöngétől"; az egó helyett egyfajta spirituális ürességből kapcsolódunk másokhoz.
Egy másik félreértelmezés a haraval kapcsolatban, hogy ez csak a nyers, fizikai erő helye lenne. A hara ezen aspektusa csak az első, a legkézzelfoghatóbb tulajdonság. Minden spirituális központunknak számos különféle feladata van. A haranak csak az alsórendű funkciója, hogy a tiszta erőért felel. Egy másik az akaraterő. Nincs saját akaraterőnk, ha nem fejlesztjük a harat. Ezért van, hogy a harcművészetekben elsődleges a hara feljlesztése. Ám, sajnos könnyű ennél az alsóbb funkciónál leragadni. Hasonló dolog történik akkor, amikor sokak megragadnak a szív szintjén a fejből a haraba menő spirituális utazás során. Ez még akkor is így van, hogy tudjuk, tényleg igaz, hogy a "szívben lét" valóban csodálatos dolog. A szívben való lét keltette mellékzöngék súgják meg nekünk, hogy mit kéne és mit nem kéne tennünk, hogy mely dolog jó és mi az ami rossz.
A szívből a haraba való lesüllyedés fájdalmas lépés. Ne gondoljuk azonban azt, hogy immorálisaknak és hidegnek kell ettől lennünk. Bár, az igaz, hogy lehet olyan érzésünk az út elején, hogy valami rosszat, mások iránt érzéketlent teszünk. Én szomorúságot és magányosságot éreztem, amikor először ereszkedett le a tudatosságom a hara szintjére. A szív táplálta érzelmi kötődések voltak kizárólag azok a módok, ahogy a világhoz viszonyultam. Mindig túláradó öröm töltötte el a szívem, ha a gyönyörű naplementére gondoltam, vagy mosolyogni láttam egy a szívemnek kedves embert. Ám, elérkeztem egy pontra, amikor hirtelen semmit sem éreztem, csak ürességet a haraban. Ez a belső üresség kiterjedt másokra is és megérintette bennük a lelkük mélyén lévő hasonló ürességet. Ekkor egy ideig semmi örömöt nem éreztem, mígnem rájöttem, hogy egyszerűen megváltozott bennem az a mód, ahogy a külvilághoz viszonyulok. Ami történt, hogy a haramban egy alacsony lángon égő reiki tűz gyulladt be. Eltartott néhány hónapig, amíg ehhez a jelenséghez hozzászoktam.
Uszui tanítsai szerint a Dzsosin Kokjuu-Hó nevű rendkívül hatékony technikával lehet lemenni a "haraban való lét" élményéhez. A módszert az elmúlt három évben magunk is
gyakoroltuk és a tanítványainknak is tanítottuk rendkívül jó eredményekkel. Feltűnt, hogy a haraba való mély légzés nem csak fizikai erőt kölcsönöz, de az immunrendszert is fölpörgeti.
kb. 2001"