A tánc hatalmáról...

göröngy

Állandó Tag
Állandó Tag
Kormos István : A táncos bárány

Vakondtúráson ült a pásztor,
alatta föld, fölötte ég,
bámulta a levegőégben
egy messzi torony tetejét.
A legelő kövér füvében
békén legeltek a juhok,
dongók zümmögtek a virágon, csillogó ökörnyál úszott.

Ült a legény és furulyázott,
prücskölt hozzá egy kis prücsök,
a legelő mély vadvizében
egy felhő árnya tükrözött,
piros nyelvű kócos kutyája
téringette a lusta nyájt,
bíbic sírt, ölyű szállt a napban,
ült a legény és furulyáit.

Volt a juhok között egy fényes,
aranyszőrű bárány. - Mikor
a pásztorlegény furulyázott,
úgy táncolt, hogy porzott a por,
kiállt a nyájból, s billegette,
rázta az aranyos farát,
míg a pásztora furulyázott,
nem legelt az egy harapást.

Hét bárány volt a legény bére,
de ő nem kívánt egyebet
esztendő végén a gazdától,
csak azt a táncos szerzetet.
Ráállt az alkúra a gazda -
fizetett is jó áldomást,
s adatott útra a legénynek
egy cipót meg egy gomolyát.

Ment a legény s a szekérnyomban
előtte a bárány szaladt,
bámulták az úton a népek,
ígértek érte aranyat.
Ráncigálták a legény ingét,
de ő nem adta, nem bizony,
beszélhettek, hogy tíz bárányt is
vásárolhat az aranyon.

Éjjelre beszállt egy gazdához
valami apró faluban,
keresett egy szélvédte sarkot,
ahol egy nyaláb szalma van.
Elaludt - és a gazda lánya
a bárányhoz nyúlt, hogy vigye,
de a keze odaragadt a
bárány aranyos szőrire.

Reggel a legény útra indult,
s a tolvaj lány is ment vele,
mert nem vált le az aranyszőrű
báránykáról a tenyere.

Alig értek a szomszéd házig
szájhoz vette a furulyát
a legény és a táncos bárány
megrázintotta a farát.

Fölállt a hátsó két lábára,
s táncolt az utca közepén,
táncolt a lány is, talpuk alá
fújta veszettül a legény,
rúgta a port vígan a bárány,
bárány hátán forgott a lány,
nem hagyta egy szuszra se félbe,
fújta a jókedvű zsivány.

A pékné kinn állt udvarában,
dagasztotta a kenyeret,
kinézett, s látta a bolond lányt,
megkapta a lapátnyelet,
szaladt, hogy a hátára csapjon.

* Eriggy, te falu szégyene! -

ütötte a lányt a lapáttal,
s forgott a nyelve kereke.

Ha ütötte, hát meg is bánta,
a lányhoz ragadt a lapát,
hárman táncoltak a zenére
a falu utcáján tovább,
elöl a bárány, csillogó szőrén
a tolvaj lány - s az asszony is
sürgött-sergett a lapátnyélen. -
Így értek el a templomig.

Akkor fordult ki a templomból
a pap a falu népivel,
nézte az aranyszőrű bárányt,
s hogy a két csúfság mit mivel.
Szidta őket, mint a vadsóskát:

* Pogányok, menjetek haza!
De azok járták a bolondját,
mert folyton szólt a furulya.

Végül fogott a pap egy pálcát;
sipp-supp, csapkodott szaporán,
verte a lányt, a sütőasszonyt,
sipp-supp, verte, de igen ám -
az asszonyhoz ragadt a pálca,
a pálcához a pap keze,
táncolt a pap is, hogy a portól
nem látszott az út közepe.

A jámbor hívek megijedtek,
hogy elviszik a papjukat,
a táncolók után tolongtak,
elöl a vén kántor szaladt.
Húzták a papot, s táncolni kezdett
nagy kurjongatással a nép,
mintha a legény vad zenéje
elvette volna az eszét.

Táncolva értek a városba.
A legény szállást keresett,
éjjelre a kíséretének
egy nyugodalmas, jó helyet.

Kapott a király kastélyában,
az istállóban egy zugot,
s a táncoló népséggel együtt
illatos szénán alhatott.

Lámpafújáskor a sötétben,
mikor már mindenki aludt,
a pásztorlegény kérdezgette
a sánta istállófiút,
hogy láthatná-é a királylányt?
Azt bizony nem - szólt a gyerek.
Ágyban fekszik a szép királylány,
tizenhét napja nagy beteg.

Könnye csurgott ahogy mesélte,
kis úrnőjét siratta ott:

* nem segíthettek a tudósok,
és világhírű orvosok,
eleped a nagy búbánattól,
bohó szép szíve meghasad,
elhervad nyíló ifjúsága,
ha örömében nem kacag.

Reggel a legény a kastélyban
fölkereste az ősz királyt,
megkérte, hogy támogassák ki
a tornácra a bús leányt,
a többit ő majd elintézi.
Örült a király: - Hej, fiam!
Feleségül kapod a lányom,
s mint király élhetsz boldogan.

A tornácra vitték a szép lányt
zokogó udvarhölgyei,
potyogtak a beteg tündérnek
orcájára a könnyei,
sírt a király s a felesége,
a cselédek, a hercegek,
sajnálták mind a sírba hulló
gyönyörű ifjú életet.

Hát egyszer csak az udvar végén
a legény egy sort furulyáit,
ugrott az aranyszőrű bárány,
s megrázintotta a farát,
felállt a hátsó két lábára,
úgy táncolt át az udvaron,
vígan szólt a fafurujácskája
táncra ugrasztó hangokon.

Forgott a bárány és a szőrén
táncolt a lány, rúgta a port,
verte a lapát a lány hátát,
a sütőasszony is bomolt,
asszony hátán sipp-supp, a pálca,
pálca végén ugrált a pap,
a pap hátán a nép kurjongott,
földhöz verték a hasukat.

Nagy kacagás lett a tornácon,
a bús királylány kacagott,
csillagszeméből csurgott könnye,
olyan jóízűt mulatott.

Oldalát fogta a király is,
félrecsapta a koronát,
nem törődött a tekintéllyel:
táncba vitte az asszonyát.

A tánc után csaptak egy fényes,
hét napig tartó esküvőt,
hogy a világ nem látott szebbet
a föld kerekén azelőtt.
A pásztorlegény a szép lánnyal
kapott egy gazdag tartományt,
később az egész birodalmat,
s hozzá igazi koronát.
 

Ile57

Állandó Tag
Állandó Tag
Szilágyi Domonkos: Táncszó

Ugorjsza, Marcsa,
árokpart bogáncsa,
járd ki, de járd ki!
szoknyádat tartsa,
föl-le ne rántsa
forgószél, akárki!
Tele a bendő,
cifra a kendő,
magad kelendő,
járd, ki-ki lássa!
rengjen a padlat,
pengjen az ablak,
világa vaknak,
látónak légy vakulása!
Mari te, Marcsa,
Máriskóm!
legényszíveknek
- gebedjenek meg! -
áristom!
Hét tavasz, hét tél,
már nem is éltél,
fültél, féltél,
fáztál, égtél -
nyolc ősz, nyolc nyár -
hej, ha te volnál!
sose is voltál.
Ugorjsza addig,
hajnalig hallik
pikula, brácsa
ebvonítása,
szaporázz kopogóst,
járjál lassút,
csúgass csujogóst,
hadd hallgassuk!
Hej, Mari-Marcsa,
Máriskóm!
legényszíveknek
- gebedjenek meg! -
áristom!
Ugorjsza, Marcsa,
a szemed sás-nyárs,
a bukszán, a tüszőn,
a tinón, az üszőn
átláss!
Ugorjsza, Marcsa,
csurog a máslás,
járd ki te! Tartsa
szoknyád az áldás!
Járd vele, csizma,
járd vele, bakancs!
cincogj, hegedű,
bőgő, vakkants!
Rajta, de rajta,
Máriskóm!
legényszíveknek
- gebedjenek meg! -
áristom!
Ugorjsza, Marcsa,
árok bogáncsa,
járd ki, de járd ki!
szoknyádat tartsa,
föl-le ne rántsa
forgószél, akárki!
Csapkod a pendely,
szárnya nőtt,
hoppon hagy zsindely
háztetőt,
istállót hat ökör,
hombárt gabona,
markot az ököl,
boszorkát babona,
tudóst a tudomány,
koldust adomány,
fináncot a dohány,
holtat koporsó,
vizet a harcsa -
s itthagy utolsó
ingem!
Te pedig, Marcsa,
Mária,
engem.
 

Ile57

Állandó Tag
Állandó Tag
Népdal:

Édes rózsám szívem kedvese,
Hallod hív az ének.
Csengőn-bongón szól a víg zene,
Hadd táncoljak véled!
Jöjj, ó jöjj ide, édes párom,
Nótánk hangja ma messze szálljon,
Oly szép így ez az élet!

Cimbalmunk de vígan pengeti,
Búg a bőgő húrja.
Nézd a másik kedvet ad neki,
Cifra sípját fújva!
El nem fárad a táncos lábad,
Látom most csuda szívből járod,
Mindig újra meg újra!
 

göröngy

Állandó Tag
Állandó Tag
<table align="center" cellpadding="0" cellspacing="0" width="98%"><tbody><tr></tr><tr><td colspan="3" class="idezet" style="padding-bottom: 6px;" align="center">
keringr_76lightbox.jpg


Juhász Magda : Keringő

Anyácska vitt az első bálba,
szívem tőle, ma is remeg,
a fényárban, melódiára,
keringőztek az emberek.

A lányok közt zavartan ültem,
sehogy se tudtam, mit tegyek,
de meghajolt egy ifjú legény:
- Táncolna vélem, Kiskegyed?

Táncoltunk már a keringőre,
tovatűntek a fellegek,
s míg repültem a zene szárnyán,
szívemben gyúltak kis tüzek.

Pörögtem, forogtam boldogan,
karja őrizte léptemet,
észre se vette azt talán, hogy
rabul ejtette szívemet. </td></tr></tbody></table>
 

göröngy

Állandó Tag
Állandó Tag
Fehérvári Balázs
Keringő

álomszép tündérlány imbolygó valcert jársz
elszántan mély szívvel nagy buzgón koncentrálsz
fenséges léptekkel sasszézol hintázgatsz
meglátszik nyíltságod táncodban nincs álarc

habkönnyű estélyid szikrázó fényénél
nem látszik rajtad már hercegnő hogy félnél
biztosság érzéssel hajlítod térdecskéd
úgy szállsz és pördülsz mint villámgyors éjfecskék

egy-két-há rójad még egy-két-há rójad hát
forduljon váll csípő báltermed táncold át
fent lámpák dúdolnak hang nélkül lágy ritmust
kéz kézben pároddal bámul sok srác itt most

angolt vagy bécsit jársz mindegy mert álmod hajt
szép kedvenc nővéred biztatván áll oldalt
apjuk nagy büszkén néz anyjukkal száj-tátván
felhőtlen boldogság lánykáik látványán
 

göröngy

Állandó Tag
Állandó Tag
images


Juhász Magda

Mazurka

A keringőnek egyszer vége lett,
utána mazurka következett.
Finoman jártuk a táncot tovább,
kecsesen lendült fel, most minden láb.
Egyedül az volt csak a bánatom,
hogy ritkán karolt át, a táncosom.
 

Ile57

Állandó Tag
Állandó Tag
Szuhanics Albert:
Románc

Ma jól jönne egy kis románc,
egy tüzes, fülledt, régi tánc.
Oly lenge, könnyű kosztümöd,
szép testeden csak kis tűlök.​

A vágyam forró álmot sző,
mert táncruhád ily áttetsző.
A reflektor-fény ránk vetül,
és szívünk forrón felhevül.​

A tangó ritmusa vérem
úgy forralja fel mint régen.
A vágy kipirul arcodon,
s én hol vagyok, már tudom.​

Csak visz a lábam e zenén
vén álmok tarka tengerén.
Karomba tartalak, szívem
járjuk a ritmust már híven.​

A parketta szép, csillogó,
és lelkem büszkén hódoló.
Oly jól jön ez a kis románc,
egy régi bál, egy éji tánc.​

Úgy játszik most a zenekar,
ezer emléket felkavar.
A szívünk forrón feldobog,
mi oly rég voltunk boldogok!​

Hisz nem kell más csak kis románc,
egy vén tangó, egy régi tánc.
És újra ifjú pár vagyunk,
nézd, sötétre vált ősz hajunk...!​

Debrecen, 2009. 04. 25.

<hr>
 

göröngy

Állandó Tag
Állandó Tag
A belső tánc

Gilbert Edit

spacer.gif



Van, aki azt állítja, nem tud táncolni. Van, aki ellenben – imád, produkál és természetesen szereti, ha nézik, amit tud. Meg is találja közönségét, minthogy más pedig éppen nézni – és nem művelni – szokta a táncot. Eljár táncszínházba vagy táncelőadásokra, s ha olyan helyen fordul meg, ahol társas táncot űznek körülötte, irigyen sóvárog, s egyre frusztráltabb attól, hogy ez a készség belőle hiányzik. Kerüli az alkalmakat, amikor őt is „felkérhetik”. Ha aktívan kell részt vennie ebben a programban, feszeng.
A tánc elterjedtebb formáiban köz- és világérzékelésünk kifejezése nyilvánosan, kommunikáció, kapcsolatfenntartás, bevonzás. Egy ismert, kissé közhelyes, ám hatásos meghatározása szerint, mármint hogy az egyetlen nyilvánosan űzhető szexuális cselekmény, alapvetően feltételezi is a másikat. Tarr Béla Kárhozat című filmjének táncjelenete mindent elmond erről. Cserhalmi György szenvedélyes, a vonzással szembeszegülni nem tudóan ölelő, simogató, szorító mozdulatai a zene édes-tragikus dallamára, lüktető, kísértő ritmusára azt közlik leplezetlenül, milyen ellenállhatatlan tud lenni az az erő, amivel, amitől, aminek segítségével, aminek nyomán az ember a tánc által a másikkal, a világgal és önmaga késztetéseivel érintkezik.
Lehetőség nyílik általa a másikkal és a világgal való együttlobogásra. Nem feltétlenül önti el az embereket a tánc édes hevülete, lehet decensen vagy kényszeredetten topogni is közben, ahogy a többi pár teszi a filmen. Ők nem repülnek, amikor táncolnak, ez a tánc nem ragadja el őket, nem gyúlnak fel tőle, az adott tánc nem őket kell, hogy felizzítsa. Sőt: viccesen toporognak és ugrándoznak, amíg csak tart. Mások szépen lebegnek, harmonikusan, tetszetősen. Az egymásra találó párok pedig… a tánc lendülete által valamit megtudnak a másikról, ami nekik szólhat, s megkapnak valamit személytelenül-személyesen. Víg Mihály (az egész filmet meghatározó) zenéje sokféleképpen hat: lehet az általa teremtett közeg a játéké, a mókáé, a sporté, a szórakozásé, a tánc afelé is vihet – s lehet az érzelmi megnyílás csatornája.
Hogy a profi tánctudásnak mi a hatása a táncot megélőre, arról nem tudok nyilatkozni, amint arról sem, hogy az érzékkel űzött kötött táncok tudása miként befolyásolja a táncolót. Azokról inkább, akik egyszer csak hagyták, hogy beléjük, közéjük folyjon a tánc fluiduma, kötőanyaga.
Akik átengedték az irányítást a táncnak, bizalmat adva ezzel a harmónia lehetségességének.
Az ilyen, azaz szabad, spontán táncban a másik lény iránti derűs érdeklődés fejeződik ki. Hogy nincs áthatolhatatlan fal ember és ember közt. Annak az öröme, hogy szavak nélkül is lehet beszélgetni. Hogy csak-csak sikerül együtt mozogni valamiként, elkapni egymás ritmusát. A zene segít, ha hagyjuk.
A belső tánc, a transztánc, táncmeditáció nem rendelkezik ezekkel a partnereknek szóló ismérvekkel, és mégsem antitánc. Itt is kommunikálunk, de a másik most a táncoló önmaga.
Azt a figyelmet, amit eddig ő-rá, a hozzá való alkalmazkodásra és saját láthatóságunkra fordítottunk, visszaforgatjuk magunkra.
Nem lépünk kapcsolatba egymással, és nem is kívánunk esztétikusan megnyilvánulni. Sőt, táncolni sem tudunk. Ezért vicces, ha valaki csak nézni akar bennünket. Ez nemigen néznivaló. Ezek a spontán, mélyről jövő mozdulataink a zenének és önmagunknak felelnek. Az érdeklődők (mert híre megy az efféle különös táncos összejöveteleknek) kérdezni szokták, nem veszünk-e át egymástól mozdulatokat. Jó-jó, magunktól, magunkban, magunknak táncolunk, ismétlik hitetlenkedve, amit tőlünk hallottak, de mégiscsak egy helyen... Igen, önkéntelenül megtörténhet. Hathatunk egymásra némileg vizuálisan és energetikailag. A jobbára csukott szemmel, félsötétben áttáncolt órák alatt néha-néha kinyitjuk a szemünket, főleg, ha nekiiramodunk.
Egyedül magunknak táncolunk, magunkkal vagyunk elfoglalva, de egymás mellett mozgunk, s meghatározó bizonyos mértékben a közös tér, a mindannyiunknak szóló zene. Ezáltal azonos a külső ív. A külső történet pántként fogja az ott lévőket – egyenként, egyénenként, de védelmezően borul ránk.
Mintha tényleg más, a lehető legfelszabadultabb állapotban töltené a táncmeditáló ezt az időt a védett közös szobában, együtt másokkal, de önmagával foglalkozva, egységes, zárt külső – és végtelen belső – térben gyertyák, mécsesek közt. A meleg, biztonságos terem padlószőnyegén táncolva, vitatkozva, megbékülve saját lényével, lényegével. A lehető leginkább önmagaként, de nem magányosan.
A hitetlenkedő reakciók ellenében is úgy gondolják művelői: eleve ez lenne – s szerintük ez is – minden tánc lényege. A felszabadult önkifejezés, a zenével való együttlét, annak ritmusára, dallamára, szellemére, sugallataira történő mozgás, hullámzás, lüktetés. Néha tombolás, máskor kívülről alig megnyilvánuló mikromozdulatok.
A zene szövege is elindít féltudatos asszociációkat, dallama, ritmusa, hangulata ugyancsak.
Ezeket az impulzusokat fogadjuk be s engedjük át magunkon, s fejezzük ki viszonyunkat hozzájuk, polemizálunk, dialogizálunk velük polifonikusan.

Ez testima

a legkülönbözőbb zenékre, a táncmester által valamilyen tematika szerint arra az alkalomra előkészítve, máskor a zenegépre bízva a rendet. A legteljesebb kikapcsolódást idézi elő. A zene orientál, hangol, felszakadnak élmények a nyomában, asszociációk, traumák tolulnak fel, s ki lehet venni, mintegy kihúzni, valóban materializálni azokat, ha láthatatlanok is, valamilyen adekvát mozdulattal. Van esély semlegesíteni, spiritualizálni, megsemmisíteni őket – megharcolni velük, leküzdeni őket, megbékélni velük, elhelyezni őket. Ami történik, az szakrális kóddal mágia, humántechnológiailag: terápia. Misztikusan: meg lehet küzdeni démonainkkal, megérezni angyalainkat, hívni szeretteinket.
Köznapian: megoldódnak a problémák, megszületnek a megoldások az éppen gyötrő kérdésekre. Mert (valamelyest) kikapcsol a tudatos én, amihez a pörgő-forgó mozgás alapvetően hozzájárul, és másfelől érkeznek a jó válaszok. Helyreáll a fontossági sorrend, az egyén visszaágyazódik közegébe, átérzi szociális és spirituális hálózatát, s tudatosodik, mire támaszkodhat a világban, világában. Megsejti, szűkebb és tágabb környezetében és azon túl, ki és mi segíti, támogatja. Kezdi realitásként megérezni, mi van eleve körülötte, mi adott, miben él, milyen talajon mozog. Mivel függ össze. Kik szeretik. Ők, az ő lényük, szellemiségük bejelentkezik, valahogy érezhető, kitapintható a jelenlétük ebben a féltudatos állapotban. Az ilyen alkalmak után tisztább a valóságlátás, kialakul egy időre a tisztánlátás. Helyükre kerülnek a dolgok. Stabilizálódik a személy.
Tudatosabbá válunk a tudat átmeneti elengedése után. Érettebb tudati állapot köszönt ránk, az átmeneti egyensúly áldásaként. Amire a racionális értelmünk nem érzékeny, azt ez a testtudatosság, ez a táncbeli gondolkodás befogja, előhívja. Hogy ki is vagy, miként áll össze, mit tartalmaz a világod, s megtapasztalhatod: nem is veszítetted el a talajt a lábad alól.
Nincs alapvető különbség a társas és a belső tánc között. A kommunikáció magunkkal, énünk részei közt is folyhat, s a befelé tekintő mozdulat, a saját tartalmainkra összpontosító, magunkba fordított figyelem egy változata a világgal való testszövegnek. Igaz, nem tartunk igényt arra, hogy ebből a mozgássorból kifelé, a külvilágban csapódjon le bármiféle eredmény, mert ez önkommunikáció. Az adó és a vevő fél látszólag (kintről tekintve) azonos. Kint tartózkodó befogadó számára nincs üzenetünk. Hallgató, olvasó, néző részére nem rendelkezünk jelentéssel. Ebben különbözik a belső tánc azoktól a rá asszociáló létezésmódoktól, amilyen például az erotika – tágan vett párhuzamként –, valamint az esszé és a szabad előadás. Az utóbbiak mint műfaji kiindulású, de annál szélesebb értelmű, kiterjeszthetőségű megnyilvánulásmódok.
Az első világot átsugárzó, kommunikációra hívó bizalmi jellegéről már ejtettünk szót, s anélkül is jól tudott, kedvelt metaforája a jelzett tartalmaknak. A másik kettő ugyancsak befogadóra: olvasóra, hallgatóra irányul. Ám egyben, egyidejűleg dialógus – magunkkal. Belső beszéd, gondolatok továbbszövése, egymás általi gerjesztése, amikor önmagunkat akarjuk meggyőzni valamiről, ami foglalkoztat, s kezdetben még nem vagyunk egy véleményen, ám a tárgyalás előrehaladtával közeledünk, egyeztetjük álláspontjainkat. Azt a folyamatot közvetítjük kifelé, amit belül folytatunk, azt az érvelő-asszociatív munkát tesszük hozzáférhetővé, amit először a magunk számára végzünk el. Eztán – a szabad előadásban szinte szimultán időben – részesülhetnek belőle a ránk figyelők.
Írva, elmondva, eltáncolva. Az utóbbi a társas, látható formájában jelenti a kifelé történő kommunikációt. Így metaforája például a kapcsolatok rendbetételének,4 amely szerint meg kell próbálni kizökkenni a rossz táncból, megváltoztatva a lépésritmust, -irányt és -formát, de még a közös táncban maradva, a váratlan fordulatra reagálni kell, a rossz lépés ellen ellenlépést lehet tenni önmeghatározó, megerősítő módon, de a kapcsolaton belül stb.
Táncról üzentem azoknak, akik nem tudnak táncolni – azoktól, akik szintén nem, de szeretnek, mert megtapasztalták a felszabadulás élményét, az önkifejezésnek ezt a módját, rájöttek arra ösztönösen, hogy lehet felelni a zenére maguktól is. (Mint a nem tudós versfordító – átveszi a lüktetést, hangzást, nem ismerve a ritmikai, prozódiai képlet nevét.) Megengedték maguknak, hogy létezzenek ebben a valamiképpen közösségi, mégis befelé zajló kommunikációban. Kikísérletezik, hogy esik jól nekik a világgal együtt hullámzani. Bizalomból, amit ezzel építenek, ily módon is teremtenek. A bennünk élő másikkal való mozgásos érintkezés feltétele a mellettünk élő másikra hangolódásnak, a részesülésnek a harmóniájából.


Ahogy Tarr Béla filmbéli versében ez megjelenik – szinergikusan, szinesztézikusan, az összművészet eszköztárával és erejével. Látjuk, halljuk, borzongjuk, vágyjuk általa a kozmikus hívást:

Milyen szép is egy ilyen színes forgatag, jó mulatság.
Tánc: kéz és a láb, a derék és a váll mind összehangolt egész.
Minden szó nélkül megszólalnak
Mozdulatok.
Pillantás: túlemeli a táncost a földi gondokon.


Higgyen nekem, nincs is más,
Mint az egymásra találás,
Valami szívet melengető
Muzsika dallamára.
Két kéz összekulcsolódik,
Hogy az egyik pár láb megérzi,
Hova lép a másik.
Utána megy, bárhova is vezet ez a mozdulat.
Utánamegy, mert azt hiszi,
Innen már röpülés lesz minden lejtésből és minden fordulatból.
S ki tudja, talán
Tényleg röpülés ez már.





==EsszéLátó – 2010.május==
 

göröngy

Állandó Tag
Állandó Tag
images


Dutka Ákos : A fekete lány


Összefonódik lelkemen olykor
Sok szomjú vágy, sok szomorú kín,
Rám vigyorog a tűzszemü Élet
A város fényontó ablakain...
Valami tánc vad üteme zsong künn
Az illatos dalos alkonyaton,
S úgy rémlik, hogy egy fekete lány
Járja a táncot a nagy utakon
S be-bekacag az ablakomon...
E leány: az ujjongó, tűzszemü Élet.
Csábitgat, hív száz alkonyaton
S ígéri százszor, hogy megölel majd
S elnémúl sok-sok nagy sóhajom.
Ígéri a pompát, a hirt, a szerelmet
Ezer muzsikás alkonyaton,
Mikor ujjongva a fényben, a lángban
Járja a táncot a nagy utakon
S be-bekacag az ablakomon...
S nem adott eddig semmit a céda,
Itt felejtett a rongy nyoszolyán,
Hiába dalolt róla a lelkem,
Itt felejtett a fekete lány.
S ha majd az arcom szomorú, sápadt
Szoborrá fagy egy alkonyaton,
Halottan fekszem rongy nyoszolyámon:
Ő megjön, - jön a nagy utakon
S bekacag majd az ablakomon.
 

göröngy

Állandó Tag
Állandó Tag


Őri István : Öröm



Szellők szárnyán
bogár hátán
bejárom a világot.
Nap sugarán
hold mosolyán
ölelem a világot.
Erdő mélyén
csillag fényén
álmodom a világot.
Hegy tetején
völgy hűvösén
megértem a világot.
Örömömben táncra kelek
a szívedben otthont lelek.
El is mondom fűnek-fának
könnyű szárnyú kismadárnak:
Boldog vagyok, mert remélek,
kék ég alatt hazatérek.
Ének hallik ki a házból,
gyermekkacaj a konyhából.
Hol vagy, Kedves, kicsik s nagyok?
Hazaértem, itthon vagyok!
Gyertek ki, mind, ölelésre,
vigalomra, nevetésre!
Ha nem jöttök, én megyek be,
világszéles szeretetre.
Kéz kezembe, mosoly-ének,
érted halok, érted élek!
(Forrás: Őri István – Az élet és az út dalai -)
 

Ile57

Állandó Tag
Állandó Tag



farsangi vers:

Tóthárpád Ferenc:
Keszkenő vagy kendő



Füledbe súgom, mire is vágyom,
a nagy toronyból kikiabálom,
táblát teszek falára,
mindenik oldalára:
Te vagy a párom,
te vagy a párom!


Keszkenő vagy kendő,
egy pár ez a kettő!
Hat évem van, neked adom,
csizmám fényesre pucolom,
táncom neked járom!


Egy-két, egy-két, te vagy a párom,
te vagy a párom,
te vagy a párom!
Két-hár’, két-hár’ majd kitalálom,
mért nincs kötény a rokolyádon!


Keszkenő vagy kendő,
egy pár ez a kettő!
Kalapomat megemelem,
mosolyodon kacaj terem.
Táncom neked járom!
 

Ile57

Állandó Tag
Állandó Tag
Kosztolányi Dezső:
Zeneszónál


Te vaslovag!
Jöjj és tusázva,
kacagva, lökve
taszíts a táncba,
te vaslovag!
Csodás lovag!
A szőke haj
lobogva lendül,
szívem dobog
a szerelemtül,
te vaslovag!
Te tánclovag,
nyújtsd vaskezed te,
s röpíts szalag-
s hajförgetegbe,
te vaslovag,
te csóklovag,
lobogva lángol
szemem golyója
az ifjúságtól,
te szent lovag!
Te szívlovag!
megejt az álom,
készítsd a táncban
tüzes halálom,
ó, vaslovag,
ó, vaslovag!
1906
 

göröngy

Állandó Tag
Állandó Tag
SZEGEDI MARISKA


A HALÁLRA TÁNCOLTATOTT LÁNY


<table style="border-collapse: collapse;" border="0" cellpadding="0" cellspacing="0"> <tbody><tr> <td style="width: 256.05pt; padding: 0cm 3.5pt;" valign="top" width="341"> "J ó estét, j ó estét,
Csaflárosné asszony!
Hol van a Maris lány,
Talán lefeküdt már?"
</td> <td style="width: 256.1pt; padding: 0cm 3.5pt;" valign="top" width="341"> "Mozsikus cigányok,
Nem lehet megállni,
Szegedi Mariskát
Muszáj táncoltatni!"
</td> </tr> <tr> <td style="width: 256.05pt; padding: 0cm 3.5pt;" valign="top" width="341">
</td> <td style="width: 256.1pt; padding: 0cm 3.5pt;" valign="top" width="341">
</td> </tr> <tr> <td style="width: 256.05pt; padding: 0cm 3.5pt;" valign="top" width="341"> "Itthon van, itthon van,
Bennt van a szobába,
Fekszik már, aluszik
A csendes szobába."
</td> <td style="width: 256.1pt; padding: 0cm 3.5pt;" valign="top" width="341"> "Álljon meg, álljon meg,
Mer mingyár meghalok,
A csárda közepin
Kétfelé hasadok!"
</td> </tr> <tr> <td style="width: 256.05pt; padding: 0cm 3.5pt;" valign="top" width="341">
</td> <td style="width: 256.1pt; padding: 0cm 3.5pt;" valign="top" width="341">
</td> </tr> <tr> <td style="width: 256.05pt; padding: 0cm 3.5pt;" valign="top" width="341"> "Költse fel, költse fel,
Erejsze a bálba,
Lagszárú cipőjét
Hújza a lábába!"
</td> <td style="width: 256.1pt; padding: 0cm 3.5pt;" valign="top" width="341"> "Nem bánom, nem bánom,
Százfelé hasadsz is,
Ha nekem nem adtak,
Másnak se aggyanak!"
</td> </tr> <tr> <td style="width: 256.05pt; padding: 0cm 3.5pt;" valign="top" width="341">
</td> <td style="width: 256.1pt; padding: 0cm 3.5pt;" valign="top" width="341">
</td> </tr> <tr> <td style="width: 256.05pt; padding: 0cm 3.5pt;" valign="top" width="341"> Fel is kelt, elkészült,
Elindult a bálba,
Ződ selyemruháját
Vette fel magára.
</td> <td style="width: 256.1pt; padding: 0cm 3.5pt;" valign="top" width="341"> Átkozott az apa,
De jobban az anya,
Ki egyetlen lányát
Este elbocsájsa.
</td> </tr> <tr> <td style="width: 256.05pt; padding: 0cm 3.5pt;" valign="top" width="341">
</td> <td style="width: 256.1pt; padding: 0cm 3.5pt;" valign="top" width="341">
</td> </tr> <tr> <td style="width: 256.05pt; padding: 0cm 3.5pt;" valign="top" width="341"> "Hújzátok, cigányok,
Estétől regvelig,
Szegedi Mariska
Míg vérbe feredik!"
</td> <td style="width: 256.1pt; padding: 0cm 3.5pt;" valign="top" width="341"> Este elbocsájsa,
Regvelig nem lássa,
Regvel nyóc óra tájt
Halva viszik haza.
</td> </tr> <tr> <td style="width: 256.05pt; padding: 0cm 3.5pt;" valign="top" width="341">
</td> <td style="width: 256.1pt; padding: 0cm 3.5pt;" valign="top" width="341">
</td> </tr> <tr> <td style="width: 256.05pt; padding: 0cm 3.5pt;" valign="top" width="341"> "Álljon meg, álljon meg
Egy cseppet pihenni,
Lagszárú cipőmból
Vérem kiönteni!"
</td> <td style="width: 256.1pt; padding: 0cm 3.5pt;" valign="top" width="341"> "Na, lányok, na, lányok,
Rólam tanuljatok:
Két testvér-szeretőt
Sohase tartsatok!
</td> </tr> <tr> <td style="width: 256.05pt; padding: 0cm 3.5pt;" valign="top" width="341">
</td> <td style="width: 256.1pt; padding: 0cm 3.5pt;" valign="top" width="341">
</td> </tr> </tbody></table>
Én kettőt tartottam,
De meg is csalódtam,
Édes kedves anyám,
Lásd, mire jutottam!"


MAGYARCSÜGÉS (GYlMESVÖLGYE) 1962 Kallós Zoltán
 

göröngy

Állandó Tag
Állandó Tag






images





Drégely László: Farsangi bál



A zenészek
Muzsikálnak,
Fürge lábak
Táncot járnak,
Járja Sára,
Meg a párja,
Víg a kedvük
Itt a bálba'
Táncol a bohóc,
Huszár, medve,
Sanyi manó
Mek-mek kecske,
Mazsola is
Vígan járja,
Böbe baba
Lett a párja,
Sürög-forog
A sok népség,
Reggelig tart
A vendégség
 

göröngy

Állandó Tag
Állandó Tag



farsang.gif


Gyárfás Endre: Förgeteges ez a bál





Farsang van, farsang van,
járjuk a táncot gyorsabban!
Förgeteges ez a bál,
még a ház is muzsikál.
Kéménykürtőn hosszan kürtöl,
nagybőgőzik pincemélyből,
cimbalmozik betongerendáin,
gitározik tévéantennáin.
Az eresze csikorgató,
az ajtaja tárogató,
Ég a kisze, lánggal ég,
bodor füstje felszáll,
tavaszodik kék az ég,
meleg a napsugár.
Mire füstje eloszlik,
a hideg köd szétfoszlik,
egész kitavaszodik
 

Ile57

Állandó Tag
Állandó Tag
Egyed Emese: Kartánc

Nem pihenni, élni jöttünk,
Barbitosz, barómosz, barmosz,
Csuklónkra csörgőt kötöztünk,
Barbitosz, barómosz, barmosz,
Bokánkra bogoztunk csengőt,
Barbitosz, barómosz, barmosz,
Derekunkra selyemkendőt...
Barbitosz, barómosz, barmosz,


Már a nap nyugvóra hajlik,
Barbitosz, barómosz, barmosz,
Paripánkon könnyű tajték,
Barbitosz, barómosz, barmosz,
Lélegzünk már hevesebben,
Barbitosz, barómosz, barmosz,
S járjuk egyre kevesebben.
Barbitosz, barómosz, barmosz,


Szoktam immár közeledhez,
Barbitosz, barómosz, barmosz,
Meghalok ha eleresztesz,
Váll a vállhoz, haj a hajhoz,
Sípok sírnak, szívharanghoz,
Barbitosz, barómosz, barmosz,
Barbitosz, barómosz, barmosz.
 

göröngy

Állandó Tag
Állandó Tag
Pálfalvi Nándor: Farsang


Táncra, táncra kislányok,​
daloljatok kisfiúk.​
Itt a farsang, haja- huj,​
ne lássunk most szomorút.​
Mert a farsang februárban​
nagy örömöt ünnepel:​
múlik a tél, haja- huj,​
s a tavasznak jönni kell.​
 

Ile57

Állandó Tag
Állandó Tag
Gősi Vali:

Az utolsó tangó


ziháló mellkasban
ritmus remeg
ritkul a szívdobbanás
megriadt csend csitul
néha fáj néha szúr
… mi ez a lárma…
mi ez a furcsa
mellékzörej
szólít a hang
… már nem idegen
andante…!lépésben…?
megkéstél… inted le
és hív még a különös
élet - zene
divertimento…!
élsz még… bravó!
legalább utolszor
hallgass bele
suhanó léted nesztelen’
tűnő perceibe

… bent szól még
- bár gyengébb -
a meg-megrezzenő
lassan halkuló lélek-zene
szív-hangszerelte
lágy üteme
néha már csendre int
largó! - lassíts!
de amíg dobban a szív
addig csak lépdelj
táncolj vidám légy
és boldog akkor is
ha ez az utolsó
félholt tangó
járd hát - allegró!
és szorosan öleld még át
életed utolsó
nagy táncosát
simuljon el veled
- mindegy már egyre megy -
léted andalgó perceiben
amíg a Mester majd
végsőt int és megint
egészen földig hajol
s a közönség felállva
tapsol és tombol
… majd csend
és … largó…

fölötted már
rekviem szól.


(andante: lépésben
divertimento: könnyed (többtételes mű)
largó: a leglassúbb tempó jelzése
allegró: vidáman, gyorsan
rekviem: gyászmise)
 

göröngy

Állandó Tag
Állandó Tag


Papp Tibor



Pogány ritmusok
Az ötvenéves Weöres Sándornak
tiszta az ünnepi tisztás
kard hegye éles a hold
fákon lóg a sötétség
kör közepében a tűz
*
zene zúg zene bőg / tűz ég puha tűz
vad zene zúg bőg / dob – – –
dob – – – / dob dob dob zene
dob – – – / kürt szól duda szól
síp szól duda szól / duda szól kürt szól
síp szól húr peng / bong zsong buja hang
bőgő zene búg / tűz ég puha tűz
harsona harsog / dob pergésben
ének kórus / zeng – – –
üst-dob kong bong / peng – – –
kong peng bong zsong / cseng – – –
síp szava siklik / s tűz ég fű közt
dob szó kürt szó / szík szál égig a
rozsdás égig / föl csak csíkban a
füst – – – / dob dob dob zene
üsd – – duda / dob dob dob duda
dob duda dob duda / üsd – – –
*
– – – – / fut a lova fut a lova
dob tőr tánc tűz / tíz – – –
dob tőr tánc tűz / tíz tűz tánc tőr
dob – – – / dob – – –
dob doboló zene / dob – – –
bőr duda duda szól / dob – – –
fényes doboló / dob – – –
síp szava kürt szava / csattog a ló pata
ordít a bömböl a / duda duda duda duda
síp szava kürt szava / duda duda duda duda
két kéz két kés / duda duda duda duda
két kupa négy kupa / duda duda duda duda
dob – – – / dob tőr tánc tűz
tíz tűz tánc tőr / vér völgy víz vár
füst-csík tűz-csőr / dob – – –
doboló fényes / dob – – –
duda zene zene duda / dob duda dob duda
dob – – – / – – – –
*
– – – – / ide oda fut a lova
tíz tíz tíz lova / csattog a ló pata
futnak a vad pari / pák – – –
ide oda fut a lova / síp szava kürt szava
hívja a várja a / dob tör tánc tűz
tíz tűz tánc tőr / fűszál vas-víz
kő-kút tűz-csőr / dob – – –
dob duda duda dob / dob – – –
szép szügye fényes-e / éles e kés hegye
szőre sötét feje / csupa hab csupa dér
fúj a szél köp a vér / míg a tőr szívet ér
síp szava kürt szava / duda duda dob duda
harsog a harsona / duda duda dob duda
duda duda dob duda / duda duda dob duda
tűzben a ló pata / bőr szaga bűzlik a
réten a nádas ö- / lén – – –
*
hajlik az ünnepi táncos
táncol a kör közepén
föld víz nap hold föld
föld hold nap víz tűz
szél fák fű víz hal
tűz tánc fül láb kar
zöld szem két szem zöld
föld víz nap hold föld
tűzből futnak az árnyak
tűz közepéből a füst
hajlik az ünnepi táncos
szél fúj dob pereg üsd
dob dob dob duda / duda duda dob duda
dob zene dob dob / duda duda dob dob
duda – – – / dob duda duda duda
dob zene zene dob / dob – – –
dob dob duda dob / dob dob duda dob
dob dob duda duda / üsd – – –
 

göröngy

Állandó Tag
Állandó Tag
Robert Sabatier

HA HALADOK


Ha haladok, egy kapu becsukódik.
Ha hátrálok, máris kitárul újra.
Mindaz, mi hívna, egyszersmind taszít is.
Amire vágyom, örökké tilos.

Ha mi, zihálók, félünk a világtól,
azért van, mert emez létezni szólít,
de közben illan, távol tartva egyre
azt, aki minden kapuját kinyitná.

Mint tánc, mint egy-egy balerina-lépés,
vagy mint forgástól ódzkodó keringő,
várjuk a dolgok jóindulatát.
Méltók leszünk-e válaszra, ki tudja?

Egyaránt vonz börtön és menedék.
Ki ítél arra, hogy ott rostokoljunk
a küszöbön s markunkban szorongassuk
kaput már nem nyitó vén kulcsainkat?
 
Oldal tetejére