Pázmány Péter Katolikus Egyetem hallgatóinak nyílt levele.
“Tisztelt Rektor Úr!
Az egyetem hallgatóinak jelentős többségével egyetértésben arra jutottunk, hogy nyílt levélben fordulunk az egyetem vezetőségéhez és Önhöz, melyben szeretnénk kifejezésre juttatni „A holokauszt és emlékezete” nevű, újonnan bevezetendő órával kapcsolatos aggályainkat. Mint az már a híradásokból és – az amúgy meglepő hirtelenséggel felvetődött – döntésre adott első reakciókból kitűnik, a hallgatók egy jelentős része az egyetem identitásával összeegyeztethetetlennek érzi a téma ilyen formában való kezelését a következő okokból:
Úgy gondoljuk, hogy egyetemünk szellemiségét nagy mértékben meghatározza a keresztény vallás és kultúra. Viszont a tantárgy témaköre nem a vallásra fókuszál (mint ahogy joggal tenné ezt egy esetleges zsidó, illetve más vallásokat bemutató hitéleti óra bevezetése), hanem olyan politikai állásfoglalást rejt magában, amellyel többségünk nem kíván azonosulni semmilyen formában. Ezt a szemléletet ugyanis az izraeli külpolitika véleményformálásának is lehet értelmezni, mely sem jogszerűnek, sem humánusnak nem mondható például a palesztinokkal szembeni politika miatt.
Bár a tárgy valóban a holokausztról szól, de ennek ellenére nem esik szó benne a cigányság, a homoszexuálisok és egyéb kisebbségek deportálásáról, illetve megsemmisítéséről. A magyarországi cigányság ugyanúgy elszenvedte a holokausztot, mint a zsidóság.
Amennyiben a témának kifejezetten ezt a történeti, politikai aspektusát kívánná hangsúlyozni a vezetőség, abban az esetben mi célszerűbbnek érezzük egy “Népirtások az emberi történelemben”, vagy „Népirtások a XX. században” nevű óra bevezetését, melyben egyenlő arányban jelennek meg a különböző nemzetek és (vallási, etnikai) kisebbségek ellen elkövetett erőszakos cselekményekről szóló tananyagok – hiszen a keresztény szellemiség az egyenlőség és tisztesség nevében ezt követelné meg. A tárgy ezzel érzékeltetné minden emberi élet értékét, így minden népirtás egységes és egyenlő mértékű elutasítását.
A hallgatók egy részét érzékenyen érinti az a kijelentés, mely szerint Ön az óra bevezetését a fokozódó antiszemitizmus miatt tartaná indokoltnak, hiszen egyetemünk hallgatóira nézve ez olyan, mintha antiszemitizmussal vádolnák őket és családjaikat. Ezt a pejoratív feltételezést a lehető leghatározottabban visszautasítjuk. Mindazonáltal amikor a magyarországi emlékezetpolitikát a mindennapokban érzékelhető módon áthatja a holokauszt emlékének fenntartása, tematizálása, fentebb is említett átpolitizáltsága, könnyen lehet, hogy a kurzus erős ellenhatást vált ki – gondolva itt arra, hogy a diploma alapfeltétele lenne az óra elvégzése.
Kellemetlennek érezzük, hogy ez (a fentiekben jelzett módon) többszörösen terhelt téma, látszólag a hallgatók feje felett, külföldi „közreműködés” hatására valósult meg. Olyan hirtelenséggel az iskolai tanév végén, hogy erre a hallgatóság szinte reagálni sem tudott. A vezetőség semmilyen formában nem egyeztetett az egyetem hallgatóságával, sem az oktatókkal, amit aggályosnak tartunk. Problémásnak érezzük továbbá, hogy a tárgy anyagát izraeli professzorok állították össze. Véleményünk szerint egy magyar egyetemisták számára készült kurzust a leginkább magyar kutatók képesek összeállítani, hiszen ők ismerik a helyi sajátosságokat.
A fenti okokra hivatkozva kérjük, fontolja meg döntését, és vegye figyelembe a következő javaslatainkat:
Az óra maradjon a jelenlegi formájában, de legyen szabadon választható tárgy, illetve a történelem szakosok számára vezessék csak be kötelező jelleggel.
A tárgy maradjon a népirtás témakörnél, és legyen általánosan kötelező, de ebben az esetben általánosan vegyék végig a huszadik századi (vagy akár még korábbi) népirtásokat és emberiség ellenes bűnöket. Lehetséges javaslatok: délvidéki tisztogatások a magyarság ellen, örmény népirtás, palesztinok elleni bűnök, kommunizmus által elkövetett bűnök, kambodzsai népirtás, dél-afrikai apertheid rendszer, ruandai népirtás és természetesen a holokauszt is (beleértve a zsidóság mellett a cigányság és egyéb csoportok ellen elkövetett bűnöket).
A jelenlegi tárgy helyett legyen egy olyan óra, ami a népirtások és emberiség ellenes bűnök helyett a kultúrára helyezi a hangsúlyt. Javasoljuk, hogy kerüljön bemutatásra valamennyi világvallás, illetve különböző népcsoportok hiedelme, kultúrája, szokásai. Véleményünk szerint ez lenne a legideálisabb megoldás.
Bízunk a Rektor Úr bölcsességében, megfontoltságában és jó ítélőképességében, abban, hogy megfelelő döntést fog hozni. A tárgyat a jelenlegi formájában nem tudjuk támogatni.
Tisztelettel: Az egyetem hallgatósága.
Válaszát előre is köszönjük!”
-
Kedves Kyra_
-
Mind volt egyháziiskolás diák,
eltudom képzelni, hogy katholikus nevelésben részesülteknek nehézségük van a Holocausttal. Az iskola mindig is elöszerettel vett fel olyanokat akiknek a szülei, rokonai valami modon bepiszkitották magukat a nacionalista vérengzéssel, vagy pedig olyan naivak voltak, hogy az antiszemitizmust egy istennek kedvezö tartásnak, egy átoknak tekintették amin ök nem tudnak változtatni.
-
Gondolom a korábbi iskolatárs, az egyetem mai vezetöje, a Nagykancellár Dr. Erdö Péter is ennek a tudatában cselekszik amikor a deficitet felszeretné számolni.
-
A holocaust valoban nem hit kérdése de ne feledjük az egyetemen a hittudományi kar melett más, a reális világgal foglalkozo tanszék is létezik. Pl. Jog- és Államtudomány, Bölcsészet és Társadalom-tudomány söt Bionika.
-
Gondolom a jolfizetett professzorok nemcsak azzal foglalkoznak mind az én idömben, hogy "Tétel: vannak angyalok", hanem létezik egyháztörténelem is amiböl nem maradhat ki az egyházi vagyon eredete, a keresztes hadjáratok, a pogányirtás, a kereszténység elterjesztése véres eszközökkel, az eretnekek szisztematikus kinzása, a boszorkányégetés, a vallási háboruk, vagy a napjaink hireit befeketitö szexuális erkölcs talárthordok körében....
-
A holocaust egy majd 2000 éves szisztematikusan üzött antiszemitizmusnak az eredménye ami mögött a keresztény katholikus egyház tanitása áll, ennek a felismerése érhetö modon egy sokk minden joakaratu hivö számára.
-
Az ember nem tud semerre nézni egy városba, hogy ne ütközne a szeme egy bitofába. De már hozzá vagyunk szokva a képhez,
az elsöálldozo gyerek is tudni véli, hogy a zsidok felelösek Jézus haláláért.
-
-
Erdekes modon a Jézust elitélö biro Pilátus, a felesége, söt a gyilkos döfést leado romai katona Mauritius a keresztény egyház szentjei közé vannak számolva, maga a gyilkos lándzsa, "Szent landzsa" név alatt, állami szinboluma volt a Hitleri hatalomnak.
-
Sajnos felnött fejjel már nem foglalkoznak a fiatalok ezzel a témával, a sinre lettek helyezve.
-
Nem célom olajat önteni a tüzre, de bizony a német templomok és városfalak még a mai napig örzik a
zsidogyülöletet szito keresztény müvészet motivumait mind pl. a "Judensaut". Meglehet gyözödni rolla.
-
-
A kereszténység elterjedését elösegitette, hogy az irástudatlan szerzetesek és hivök számára elkezdték a mythoszok medium-hatásos terjesztését, comic-szok formájában. Telepingálták a templomok falait, szkulpturákat készitettek,
a szentek tulnyomo többsége mátyrként van ábrázolva, a gonosz megtestesitöjeként pedig a szemita, a Jézusgyilkos zsido került.
-
Néhány évvel ezelött itt a Canadahunon, még kézzel lábbal tiltakoztak emberek az ellen, hogy Jézus zsido volt és Jozsef az ö nevelö apja. Egy esetleges feketebörü Jézusrol hallani sem akart senki. A szent könyveknek a keresztény megnevezése, O- és Uj-testamentum - nem csinál titkot abbol, hogy a részükröl egy örökösédési perröl van szo, egy történelmileg páratlan eset.
-
2. Bár a tárgy valóban a holokausztról szól, de ennek ellenére nem esik szó benne a cigányság, a homoszexuálisok és egyéb kisebbségek deportálásáról, illetve megsemmisítéséről. A magyarországi cigányság ugyanúgy elszenvedte a holokausztot, mint a zsidóság.
-
Semmi akadálya annak, hogy az egyház egy generál-felmérést hajtson végre a berkein belül, a homoszexualitás témája egyébbként is kivülesik a keresztény felebaráti szeretet köréböl.
-
Látszik, hogy a hozzászolo állitolagos diáknak szüksége van egy továbbképzéshez mert még azt sem tudja mit jelent a szo holocauszt. Mondtam már, hogy a Tatárjárás nem Waterloo.
-
A politikai fogjokat, homoszexuálisokat, betegeket, cigányokat egészen más motivácioval gyüjtötték össze a nacik mégha a sorsuk azonosan is végzödött. Ezért a külön megnevezés.
-
De nem akarok az oktatásnak elébe vágni,
a diákurnak a hiányos müveltsége szinte követeli a korrekturát.
-
3. Amennyiben a témának kifejezetten ezt a történeti, politikai aspektusát kívánná hangsúlyozni a vezetőség, abban az esetben mi célszerűbbnek érezzük egy “Népirtások az emberi történelemben”, vagy „Népirtások a XX. században” nevű óra bevezetését, melyben egyenlő arányban jelennek meg a különböző nemzetek és (vallási, etnikai) kisebbségek ellen elkövetett erőszakos cselekményekről szóló tananyagok – hiszen a keresztény szellemiség az egyenlőség és tisztesség nevében ezt követelné meg. A tárgy ezzel érzékeltetné minden emberi élet értékét, így minden népirtás egységes és egyenlő mértékű elutasítását.
-
Egy nagyon bölcs gondolat, ugyanakkor egy önvallomás arrol, hogy a történelemoktatás a keresztény kézben levö iskolákban eddig nem volt objektiv.
-
Az oktatás célja egészen biztos nem a halottak számolása hanem annak a megvizsgálása hogyan jöhettek létre olyan diktaturák amiknek a vége ipari emberölés lett. Hogyan válhatott egy generatio az egyik pillanatrol a másikra gyilkossá, közömbös együttfutokká.
-
4. A hallgatók egy részét érzékenyen érinti az a kijelentés, mely szerint Ön az óra bevezetését a fokozódó antiszemitizmus miatt tartaná indokoltnak, hiszen egyetemünk hallgatóira nézve ez olyan, mintha antiszemitizmussal vádolnák őket és családjaikat. Ezt a pejoratív feltételezést a lehető leghatározottabban visszautasítjuk. Mindazonáltal amikor a magyarországi emlékezetpolitikát a mindennapokban érzékelhető módon áthatja a holokauszt emlékének fenntartása, tematizálása, fentebb is említett átpolitizáltsága, könnyen lehet, hogy a kurzus erős ellenhatást vált ki – gondolva itt arra, hogy a diploma alapfeltétele lenne az óra elvégzése.
-
Az egyházi iskolákba jutásnak feltételei vannak, én másképp csinálnám, nem keresztlevelet és bérmálkozási okmányt hanem emberi tartást követelék meg a hallgatoktol. Ahoz pedig hozzá tartozik, hogy ne csak a Trianonban elveszett területeket, hanem ebböl a pici országbol elhurcolt, a sajátjaink álltal kiszollgáltatott 600.000 honfitársuk történetétéröl is informálva legyenek.
-
Végülis a keresztlevelek alapján lett megállapitva ki szálljon be a marhavagonba. Ezt pedig a tisztelendöurak töltötték ki. Az antiszemitizmus Mo.-i mértékéröl legjobban ebböl az állitolagos "nyilt levélböl" lehet informalodni.
-
5. Kellemetlennek érezzük, hogy ez (a fentiekben jelzett módon) többszörösen terhelt téma, látszólag a hallgatók feje felett, külföldi „közreműködés” hatására valósult meg. Olyan hirtelenséggel az iskolai tanév végén, hogy erre a hallgatóság szinte reagálni sem tudott. A vezetőség semmilyen formában nem egyeztetett az egyetem hallgatóságával, sem az oktatókkal, amit aggályosnak tartunk. Problémásnak érezzük továbbá, hogy a tárgy anyagát izraeli professzorok állították össze. Véleményünk szerint egy magyar egyetemisták számára készült kurzust a leginkább magyar kutatók képesek összeállítani, hiszen ők ismerik a helyi sajátosságokat.
-
Meglehet, hogy az utobbi idöben intenzivebb lett a multunk feldolgozása, ez azért van mert az informátiok hozzáférhetöbbek, a tényeket egyre nehezebb tagadni, na és az europai közösség is normákat kényszerit ránk amik az eltussolást megnehezitik.
-
A Holocaust egy katasztrofa volt a zsidok számára mert senki sem tehet arrol, hova születik bele.
A nemzsidok számára viszont egy tragédia mert ellehetett volna kerülni. A szégyen nem az mit követett el az elöttünk lévö generatio hanem az ha mindent megteszünk az eltussolására.