Nem tudom, hogyan fogalmazzak, hogy ne megint bilifelrugás legyen belőle. Minden könyv a világon mondatokból van ollózva. Még a legeredetibbek is. Sajátokból és másokéból. Természetesen a spanyolviaszk a köbön annak felismerése, hogy a Biblia a mediterrán partvidék, Egyiptom, illetve a közép-kelet hagyományaira épül mutívumaiban, mitoszaiban, kifejezéseben. Ez abból döbbenetes tényből adódik, hogy a zsidóság ezeken a területeken mozgott, ezekkel a népekkel került kulturális kapcsolatba. Így került a teremtésmítosz magja a Bibliába, így kerültek az istenfogalommal kapcsolatos elképzelések be, és így van ez Jézus élete körűli bizonyos leírásokkal vagy a bölcsességekkel is. A Biblia (akár a Tanakh akár a keresztény Biblia a kérdés tárgya) viszont gondolati, filozófiai, teológiai egységet is hoz, ami e motívumokat harmonizálja.
A szövegkörnyezetből való kiragadás kritikája nálam nem arra vonatkozik, hogy valaki átemel egy motívumot egy másik helyről, hanem arra, hogy néhány szó kerül beidézésre anélkül, hogy az illető fárasztaná magát és kedves olvasóját azzal, hogy azt is odabiggyessze miről is van szó az idézet szavak környezetében. Jób és más hasonló könyvekből kiragadott szavak, a környezet ismeretében egyáltalán nem értelmezhetők úgy, mint a reinkarnáció biblikus alapjai, hanem költői, kifejezésbeli utalásokként a Teremtés könyvére, teremtettségünkre, porból való létünkre és az oda visszatérésre. Ez nem reinkarnációs tan, hanem az ember kicsinységének, végességének ábrázolása. Azé, hogy életünk felhalmozott javai mögöttünk maradnak, nem vihetjük magunkkal azokat a sírba. A "Mezítelen jöttem ki az én anyámnak méhéből, és mezítelen térek oda, vissza" (Jób 1:21) környezete ezt elég világossá teszi. Ha elolvassuk. A párhuzamos szövegek ismerete szintén segit az értelem tisztázásában.
"És monda: Mezítelen jöttem ki az én anyámnak méhéből, és mezítelen térek oda, vissza. Az Úr adta, az Úr vette el. Áldott legyen az Úrnak neve!" (Jób 1:21)
"Orczád verítékével egyed a te kenyeredet, míglen visszatérsz a földbe, mert abból vétettél: mert por vagy te s ismét porrá leszesz." (Teremtés 3:19)
"A mint kijött az ő anyjának méhéből, mezítelen megy ismét el, a mint jött vala: és semmit nem vesz el munkájáért, a mit kezében elvinne." (Prédikátor 5:15)
"Mindenik ugyanazon egy helyre megy; mindenik a porból való, és mindenik porrá lesz." (Prédikátor 3:20)
Ezek után ismét barátsággal javasolom, ne keressük feleslegesen a reinkarnáció tanait a Bibliában! Fogadjuk el, hogy nem arról szól!