sincomi versei

sincomi

Állandó Tag
Állandó Tag
Palóc vers

Adóságcsapda:(

Harmincezer fiatal(?) nemtud törleszteni. A csapdába estek vagy... . Még nem tudatosodott meg bennük hogy... .

Nem mérlegeli
pro és contre
hogy jobb lenne
ha nemvolna

mert mégiscsak kell
ezt a fontost...
az igény nagy
most kell de most

büszke voltál
hogy megvetted
de az adóságba
...belekeverted

az urad lett
aki eladta
tapasztalatlanságodat
kihasználta

a fiatalok
még nem értik
ha pénzüket
utólag kérik

palócföldi
 

sincomi

Állandó Tag
Állandó Tag
Gondolatok

:D Mit tehetünk ha begerjedünk III.

"Nehézségeim vannak, nemtudom kontrollálni magam. Mit csináljak hogy jól érezzék magukat azok is akik velem vannak?"

Sokan vannak akik ilyenféle problémákkal küzködnek. Ezenkívül rossz érzéseket vált ki másokban is ha valki felingerült a társaságukban. Az is megtörténhet ha példaul valaki kocsival van, hogy akkor egy különös szabadságot élvezve kijátsza a dühét/frusztáltságát/indulatságát stb pl a trafikban. Hány szerencsétlenség történik emiatt? Ezt szajnos nem regisztrálják.De azt hogy a kocsi ide vagy oda csúszott azt igen.

Ha ilyen a villámcsapáshoz közeli borult helyzetbe kerülünk több lehetöségeink vannak. A módszerek fajtái két csoportra oszthatók: a profán és a szellemi módszerekre. A választás a tied.

A. Profan módszerek

1. Elfojtjuk (magunkban). Pillanatnyilag talán mégis kényszerülünk ehhez. De az más ha ezt folyamatosan igy tesszük.

Ilona hozzáfüzi:
Az 1-es ponttal teljesen egyetértek. Elfojtani semmit nem szabad. Persze, ez nem úgy néz ki, hogy ha ellenállhatatlan ingerem támad arra, hogy valakiből fasírtot csináljak és hát megteszem, mert különben betegségbe esem… Inkább arra gondolok, hogy ha folyamatosan ilyen ingerült állapotba kerül valaki, természetesen a pillanat hevében mindenképpen el kell fojtani, mert a lelkiismeretem az legalább működik, reméljük… de azonnal jönnie kell a mentő 2. pontnak.

2. Kinyilvánítjuk (sport, veszekedünk, ordítunk, beverjük a fejünket a falba stb)

Ilona hozzáfüzi:
A végtelen indulati élet szerintem egy erős jelzés arra, hogy valami nagyon nem jól működik bennünk. Vagy ha már folyamatos elfojtásba kerültünk, akkor meg az jelez. Az indulat és az elfojtás egymás ikertestvérei, valami számunkra negatív hatásra reagálhatunk eltérően. Ez már a tudatosulás (3) folyamata, hogy felismerjük....

3. Tudomásulvesszük. Mint a test jelzését/üzenetét arról hogy...


3.1 hogy hogyan is érezzük magunkat és

3.2 hogy hogyan viszonmyulunk ehhez a meghatározott/kialakult helyzethez.

<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p></o:p>
Ilona hozzáfüzi:
Ez már a tudatosulás (3) folyamata, hogy felismerjük,
-valami nincs rendjén (ezt nem nehéz, mert nem érezzük jól magunkat; mindegy, hogy folyamatosan agresszívak vagyunk, vagy folyamatos elfojtásokat élünk meg, lehet ez vegyes is… de tény, hogy alaposan kibillentünk az egyensúlyunkból, ami mindenképpen rossz közérzettel jár: VISELNI kell az életünket, ahelyett, hogy boldogan élnénk azt.) és
-változtatni kell ezen.
A tudatosulás időszakában mindenképpen kell keresni valami levezetést (a takarítást kihagytad :), pedig ez igen erős jelzés arra nézve, hogy az ember tisztítani szeretné életét…), mert a megoldás nem jön csoda képében már másnap.


Ez az utolsó lépés(3)lenne talán a legfontosabb profan módszer de ehhez egy tudatosítási folyamatra van szügség ami majd csak egy bizonyos gyakorlat után sajátítható el. De mielött teljesen elsajátítottuk ezt a gyakorlatot mégis tenni kell valamit.

Mielött tehát megtanultunk okosabban viszonyulni és ezt a célt elértük addig jobb hogyha mégis megpróbáljuk valahogy kedvezöen (megbeszélni) kifejezni(2)az érzéseinket minthogy elfojtsuk azokat. Mert ha megmaradnának a szervezetben elfojtva akkor az történik hogy

a. elöbb utóbb kidurrannak vagy

b. megrontják a közérzetünket és az egézségünket

c. szennyezzük a környezetünket a rossz modorunkkal.

Ha az elfojtás technikáját alkalmazzuk akkor hamar kifáradunk - nemtudunk vidámak lenni - mert ez a folyamat/helyzet sok energiát követel. Magunknak okozzunk a legnagyobb kárral.

Egy jobb módszer(3) ekkor rájönni arra hogy mi is az ami tulajdonképpen idegesít bennünket. Persze ha veszekedsz emiatt akkor azért is mérges leszel hogy ide jutottál, de az eredeti okot kell keresni azt hogy miért lettél mérges tehát a kezdettöl fogva.

Gondolj ekkor arra is hogy mi történik/a folyamatra a testedben (figyeld a folyamatot mialatt az indulat hevülete veszi a hatalmába). De ekkor az történhet hogy mégjobban felháborít a dolot. Ez nagyon gyakori. De itt van egy megoldás is. Fogadd be a folyamatott mint a szelet/vendéget (ne ellenkezz a folyamat ellen hanem):
- Szia, látom hogy eljöttél. Na, és mit üzensz most? Hát igen! Utána pedig hagyd hogy fujjon el meletted az indulat szele. Passzold tovább.- Visszlát!
Igy szabadulást nyerhetsz és érzed majd hogy megkönyebültél. De ezt tudatosan kell tenned. A gondolataidat kell tudni ilyenképpen kontrollálni. - Menni fog!

B. Szellemi módszer (Ilona szempontjai alapján)

<o:p></o:p>
Ilona hozzáfüzi:
Igazán nem tudom pontokba szedni a gondolataimat a 4-eshez. Annyit mondanék, hogy szerető elfogadás. Önmagam elfogadása, jelzéseim komolyan vétele, önmagam szeretete, mert ki is szeret engem, ha én magamat nem? Másoknak a szeretete is az én elfogadásomból és a magam szeretetéből fakad.
Igazán nem tudom, hogyan jellemezném a „módszeremet”, talán annyi még, hogy ha a szeretet állapotába kerülök (Istent élem meg), akkor jobban meglátom a hiányosságokat, amik engem ilyen méltatlan szituációkba sodortak.

4. A szeretett alkalmazása/útja

<o:p></o:p>
Ilona hozzáfüzi:
A kenyér is csak egy módszer marad az elfojtáshoz, ha az igazi okokat nem kutatom fel…
Ezért a kenyeret én inkább az agresszív embernek adnám, nem pedig arra a belátásra kényszeríteném, hogy adjon ő kenyeret, mert szeretet nélkül úgysem fog tudni adni. Csakis
1.
önmaga elfogadása és szeretete által
és
2.
másoktól feléje áradó szeretet és elfogadás által.
Ebben a végtelen elfogadásban van jelen Isten.

<o:p></o:p>
Ilona hozzáfüzi:
Ezért olyan fontos a 4. pont, hogy a szeretet segítséget, támaszt adjon. Bízni, hinni kell magunkban - minden magunk, de főleg mások által negatívnak ítélt cselekedetünk ellenére!
A 4-es pontot lehetetlen megvalósítani, ha...


4.1 "Dobd meg kenyérrel"/viszonzás technikája alapján
4.2 Feloldozás/az Isten közremüködésével

A szellemi módszereknél már nemcsak magunkra gondolunk hanem az "ellenfelünkre" is. Tehát békét akarunk teremteni, gyógyítani.

4.1 Ennek a módszernek a gyakorlati technikája egyszerü. Tüzoltogatás. Az eredmény egy leállt "tüzharc" (egy külsö békeállapot megteremtése) Itt a tapasztalatokra van nagy szügség nehogy félresüljön a dolog.

4.2 Ennek a célnak a feltétele a feloldás/megbocsájtás és az azt követö javulás és ennek az elfogadása. Egy a leki béke feltétele. Itt már a technika - idáig jutni - nem segít.

<o:p></o:p>
Ilona hozzáfüzi:
Igazán a 3-ast és a 4-est együtt alkalmaznám. Ugyanis a tudatosulás az nagyon fontos, de nem mindegy, hogy a továbbiakban milyen reakciót vált ki: szeretettel elfogadom magamat (ezáltal jó irányba terelem a „gyógyulást”), vagy pedig szimplán marad a felismerés, és akkor a megoldás egy belső erődemonstrációvá alakul át bennem és mint erő, és akarat (=ego) mindig veszteségre van ítélve, legyen az bármilyen JÓ cél…
A felismerés időszaka nem könnyű, mert nem csak annak a felismerése történik, hogy valami nincs rendben, de az okok felkutatása is. Ráadásul nem jó az alap sem: indulati, ami gátolja a tisztánlátást.
Ezért olyan fontos a 4. pont, hogy a szeretet segítséget, támaszt adjon. Bízni, hinni kell magunkban - minden magunk, de főleg mások által negatívnak ítélt cselekedetünk ellenére!
A 4-es pontot lehetetlen megvalósítani, ha egy olyan fennálló helyzetben vagyunk, ami folyamatos negatív hatásokkal terhel bennünket (pl. rossz környezet, munkahely, házasság, család…) és ami megváltoztathatatlan! Ugyanis sokszor éppen ez az igazi ok, nem a magunk életét éljük. Ha ezen képtelenek vagyunk változtatni, megmarad a 2. pont, ami nekem jobban hasonlít egy folyamatos tűzoltáshoz.

<o:p></o:p>
Utószó Ilonától:
Remélem, érted, de méginkább érzed... ugyanis a tudatosult félelmeket vissza kell vezetni az érzelem világába, mert minden ott gyógyul, ahol keletkezett.
Ilona

<o:p></o:p>
Tudatosodjanak meg bennünk a gondolatok ha igazak.


palócföldi és Ilona
 

sincomi

Állandó Tag
Állandó Tag
Palóc vers

"Sok benned az ösz!"
<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p></o:p>
Neked is mondták már? Ezt mondta egyszer a Monica munkatársa neki.
<o:p></o:p>
- "Sok benned az ösz!"
mondta neki...
de hogy ez mit jelent
a magára nézve
csak lassan kezdte
felfedezni
<o:p></o:p>
- hát már ide értem,
mit mondot lehet igaz;
hát igy fest a képem,
ezt mutatja rólam
a természetrajz?!
<o:p></o:p>
mint omladozó falak
roskadozó alap,
az Isten szerelmére
kit csalogatna most
egy távozó alak?
<o:p></o:p>
amikor az élet
feloszlani készül
elöször a szinét
a festés ellenére
elveszti mert öszül
<o:p></o:p>
közeledni hozzá
az emberek félnek
mert nyivánossá váltak
hogy lett hordozója
egy nagyon ragályos
súlyos betegségnek
<o:p></o:p>
sehol sincs kereslet
csak leváló barátok
hol vannak kérdezem
most a védöszentek
a védö oltások
<o:p></o:p>
palócföldi
 

sincomi

Állandó Tag
Állandó Tag
Tejcsárdák hol vagytok?


Budapest a jövöben a tejcsárdák városa lehetne. Miért ne?


Az nem értem
ha Budapesten járok
csak sörözöt
és kávézót látok

de hol vannak
a hasznos tejelök
...egy csésze forró tejjel
megreggelizhetök?

Budapest mint tejváros
lehetne ismeretes
tejet inni mindenki tudja
lenne egézséghelyes

egy csésze forró tejet
vajjon hol kaphatok
hogyha arra járok
mondjátok magyarok

palócföldi
 

sincomi

Állandó Tag
Állandó Tag
Palóc vers

Magyarnak lenni...

"Ha azt akarjuk hogy a nép tudatosan környezetvédö legyen, akkor a politikusoknak kell elöször példát mutatni. Különben senkit sem érdekel a...." - A-K - Metro

Szegény nép
ha igy gondolkodol
és minden okot
a másra hányol

hiszed hogy a
politikusok istenségek?
olyan ember mint te
tehát ö is téved

ne várd el hogy elöször...
hanem mutass utat
jó példát mutatva
tanítsd a sarjadat

inteni isteneket
úgyis eredménytelen
"amit ma megtehetsz..."
magyarnak lenni jellem!

palócföldi
 

sincomi

Állandó Tag
Állandó Tag
gondolatok

Kritika a palócföldi(acsai) versit illetöen

"no, megértem így a problémát, ha majd otthon lesz saját géped, akkor majd megszerzed azt a Word-öt.
írtam: elbizonytalanodtam. nem véletlenül. az ilyen fejtegetések esetén továbbra is nagyon zavar a sok hiba, de a verseidnél rengeteget meditáltam már. ugye ismert, hogy a képzőművészetben létezik az ún. naív művészet. sőt, ha nagyon "belefaragok" a dolgokba, akkor Van Gogh, vagy a magyar Csontváry is egy "naív" festő volt, és mégis mennyire jókat, figyelemre méltókat alkottak, sőt! stílust teremtettek, ill. élvonalbeliként megtestesítettek. azon gondolkodtam tehát: ugyan az írásban, verselésben miért ne lehetne sikeres egy naív költő? akinek műveiből süt a természetes sete-sutaság (semmiképp nem mesterkélt!), és mégis figyelni érdemes rá.
tehát a magam részéről az ilyen írásoknál morcos vagyok a hibákra, de a versek esetében revideálom a kritikámat. a fenti szempont szerint (naivitására koncentrálva) fogom eztán értékelni. ám, hogy mások miképp látják...? ezt nem tudom. az idő eldönti, elfogadható-e az írásban is az ilyesmi...
bsgábor"

Ismertetés

palócföldi
 

sincomi

Állandó Tag
Állandó Tag
Palóc vers

"Jótékony" buzdítások

- Indulj neki
ragad meg az
alkalmakat!
aki mer az nyer
aki nem gyözni akar
az csak lemaradhat

kimozdulni kéne
kitörni vagy
ahogy mondani szokták
"valósítsd meg az álmaidat!"
ne ülj a sutban
rád vár a világ!

hasztalan felhívások
ha nemvagyok más
mint egy fekvö
mozgáskorlátozott
kitörni innen?
mond hogyan tudnék?
te tudod?!

persze hogy nemtudod
mert nemis tudhatod
azt hogy én hogyan érzek
súlyosabb is lehet az;
ne sulykolj tehát
többet ma nem tehetek,
kérlek!?

egy kis lépés a holdon
is tudod már
nagy kitörés lehet,
de hát nemlátod azt
hogy én már megtettem
add elismerésedet!

palócföldi
 

sincomi

Állandó Tag
Állandó Tag
Palóc versek

Miért nem...:(
<O:p</O:p
Azt képzeljük hogy minden ember vágyik a szeretettre. De ha nemtudják mi az
akkor hogyan elismerni és elviselni azt?
<O:p</O:p

Miért nincs válasz
miért a zárt ajtók
miért szeretni
magukat sem akarják
az emberek
ami van üres csók
<O:p</O:p

boldogságor kívánunk
a szeretett ünnepén
másnap elfelejtve...
a film izgat a tv-n<O:p</O:p

boldogságot kívánunk
képesek nemvagyunk
a boldogság fura
tegye ajándékunk!
<O:p</O:p

a szeretett mint madár
riadtan elretten
egyedül maradva...
a szeretett kinek kell?

<O:p</O:p
palócföldi
 

sincomi

Állandó Tag
Állandó Tag
Palóc vers

Hol volt hol nemvolt...

Miért küzdenek a népek a szabadságukért ha már van szabad akarat.

A "szabad akarat"...
engem nagyon zavar
amit köröttem látok
tapasztalok
nemtámasztja alá
ugyanis azt
hogy a valóságban van

ellenkezöleg!
- csak korlátokat látok;
betegek, dolgozók
gyermekek, tanulók
mit óhajtanának a legjobban
ha nem éppen
az akaratszabadságot

ha mégis volna olyan
hogy "szabad akarat"
akkor börtönben van
a rabságba tartja valami azt
megszabadulni akarna
de gyözelmet aratni nemtudot
csak szólásszabadságot kapott
talán itt ott

palócföldi
 

sincomi

Állandó Tag
Állandó Tag
Palóc vers

Szabad akarat

Nemis tudtam róla. De azt mondják van. Méghozzá nekem is.

Azt mondják hogy
ilyen is van,
hogy "szabad akarat."
de azt tudom hogy
nekem bizony nincs
hát akarjátok
hogy bizonygassak

kiskorom emléke
hogy voltam "Ludas Matyi"
csakugyan ez kellett
hogy szabad az akarat
mert megverték hátamat
amikor ludamat
a róka elvitte

szabad akaratból
az iskolába mentem
de semmi szabadságot
ottan neméreztem
nemmondhatom magam
sem jónak sem rossznak
szabad az akarat
tehát felpofoztak

nemis mondom tovább
mert nemlenne vége
szabad akaratom nemvolt
nincs nálam emléke se
mások mondják hogy van
de én nemtalálom
úgy tünik hogyha volt
volt mint egy szép álom

palócföldi
 

sincomi

Állandó Tag
Állandó Tag
Gondolatok

Az egyik versemmel kapcsolatban
<O:p</O:p
"Mindnekinek van szabad akarata" elhangzott.
<O:p></O:p>
Igen, sokan vannak akik ebben az illúziób an élnek. (Mellékesen szólva nemis volna jó ha mindenki szabadon gyakorolná az akaratát.)
<O:p></O:p>
Sokan jártak már az áruházakban ahol rengeteg a választási lehetöség amely gyönyörködteti a szemet. Mindent vehetsz, ha van pénzed. Itt születik többek között az illúzió. Hiszsen ezt a sokmindent szabad választani - az más dolog hogy nincas pénz. A gondolat áttolódik a pénzre. Az akarat szabad gondolja az ember csak a pénz hiányzik. Nem a szabad akaraton van a hiba úgye?
<O:p></O:p>
De fordítsuk meg a gondolatmenetet. Van valóban szabad akaratom amikor éppen az nincs mert nincs pénzem, mert ha a zsebembe nyúlok akkor tudom hogy a pénztárcám üres. Persze hogy nemszabad, csupán egy illúzió. Igy mindenkinek lehet illúziója még a legszebényebbnek is.
<O:p></O:p>
Persze hogy mégis megvan a szabad akaratom meg kirabolhatom a bakot és akkor lessz pénzem. Akik ezt teszi sokszor a szabad akaratra hivatkoznak, merthát az Isten adott nekik szabad akaratot tehát az ö felelösége hogy megadta és igy megengedte annak használatát. Az Isten megengedte ilyenképpen a rablást is. - Hát nem Ö az Isten hibázott?
<O:p></O:p>
Egy érdekes kérdés - van a csecsmöknek is szabad akarata?
<O:p></O:p>
palócföldi
 

sincomi

Állandó Tag
Állandó Tag
Gondolatok

Válsz az egyik versemhez jött kritikához


Az Isten nem bolond!<O:p</O:p
<O:p></O:p>
A "szabad akarat" akaratszabadságot jelent ha érdemess beszélni róla. - De mond, hol vagyunk még ettöl a szabadságtól!? Persze ez azért is van igy, mert tényleg nemvolna jó nekünk ha volna akaratszabadság. Igy a jó ahogy van, ugyanis amikor az akarat korlátozva van és csak bizonyos szituációkban érvényes- mégis van sok ilyen. <O:p></O:p>
Az Isten sem bolong hogy megengedte volna/legitimálta volna az akaratunk szabad gyakorlását - nemis azért lett az ember így teremtve. Az Éden kertjében lehetett, mert megvoltak a felételei, de azután...?<O:p></O:p>
<O:p></O:p>
Már voltak olyan izmusok is amelyek már a gondolatszabadságát is megtilltották voln ha lehetett volna. A szólásszabadsággal azonban már jobban sikerült. De hogy az akaratszabadságot valamely állam/párt/vallás célul tüzte volna ki...? abban az esetben már biztos nemlétezne. Tehát még nagyon távol vagyunk ettöl a lehetöségtöl és örüljünk annak is hogy ez igy van, vagyis annak hogy részben akaratrabbságban élünk.<O:p></O:p>
<O:p></O:p>
De ennek ellnére hogy nagyon távol vagyunk az akaratszabadságtól vannak olyanok akik azt vélik hogy mégis van/létezik mindenkinek szabad akarata ma is. Hát ez hogyan lehetséges? Ugyanakkor amikor minden gyakorlat azt mutatja hogy a választási lehetöségek elöre adottak már és az alternatívákat az akaraton kívülre rendezik/esnek több ok folytán. Nem azt választhatod amit akarsz hanem azt amit eléd tárnak hogy válasszál. Választási lehetöséged tulajdonképpen nincsen ha azt amit választani szeretnél nem választhatod. Söt veszélyes is lehetne ha szabadon választhatnál, akkor amikor az akarat szeretne uralkodna a valóság felett. Egy fiatalember akit ismertem agyonlötte magát mert a lány nem-et mondott. Hiába akarta a lányt....!<O:p></O:p>
<O:p></O:p>
Az akarat azért van hogy boldogabb legyél. Ezért válasz olyan dolgot ami boldogít és nem olyat ami lehetettlen. Vagyis ha választász amit akarsz a legjobb adott alternativák között történik.<O:p></O:p>
<O:p></O:p>
De ha vannak akik valami metafizikai alapon hisznek a szabad akaratban az nem más a gyakorlati szempontból mint egy illúzió. Egy összefüggésnélküli elképzelés/fantázia - ha mégis igaz is lenne - nem alkalmas itt egy eszmecserére.<O:p></O:p>
<O:p></O:p>
palócföldi<O:p></O:p>
 

sincomi

Állandó Tag
Állandó Tag
Sarkalatos kérdés

Megengedi Isten a gonoszságot? Egy sarkalatos kérdés.:confused:

"Tudjuk kik ök
de dismerjük öket"

M2 a Zárórában

Talán hasonló a probléma ebben akérdésben is mint a Zárórában. Tudjuk hogy kiröl van szó - a Mindendható Istenröl - de ismerjük öt?

Több istenkép van de itt kettö találkozik. Az egyik megengedi/jogszerünek tekinti/helyesli a szabad akarat által a gonosz cselekedeteket és az én istenképem nem. Söt az én istenképen bálvánnyá lett nyilvánítva.

A kérdés most az hogy a szócserénk alapján lehetséges-e ehhez a következtetéshez jutni?
Vagycsak útban vagyunk az ismeret megszerzése útján?

"Azt mondhatjuk tehát: valóban léteznek antropomorf hibás istenképek, amelyekb&otilde;l sugárzik az, hogy csak "emberi" és nem több. Tudvalev&otilde;, hogy minden népcsoportnál a faragott istenszobrok (bálványok) hasonlóak azokhoz, akik faragták. (A fehéreké fehérek, a fekete bennszülötteké fekete bennszülöttekre hasonlítnak. Stb.) Ezek az istenképek bizonyára hamisak, ugyanis egymásnak és önmaguknak is ellentmondók. Ellenben az, amit felvázoltunk (a teizmus istenképe) logikailag szükségszer&ucirc;; ha létezik Isten, akkor ezekkel a tulajdonságokkal feltétlenül rendelkeznie kell. "

palócföldi
 

sincomi

Állandó Tag
Állandó Tag
Palóc vers

Virtuális világ

Virtuel Reality - a valósághoz tartozik.

Hiába rugaszkodunk
az uj valóság
a virtuális reality
térthódit magának
nemcsak jönni fog
már itt van
és itt is marad
s lett az othonuk

a pénz
villámgyorsan repül
a föld körül
többször is ha kell
mint egy gondolat
nem fárasztva
a közlekedési
gondokat

virtuálissá vált
a valóság köröttünk
hogy hogyan müködik?
nemtudom- ki tudja?
virtuálissá vált
s egy rögeszme lett
a látszatott játszani
hogy mégis mindenki
uralkodni tud rajta

ha utazni akarsz
elég ha egy szám
birtokába kerülsz
s utazhatsz
a föld körül,
egy helikoptert vezetve is
egy helyen topogva
ha bizonságot akarsz
s a fáradság elkerül

palócföldi
 

sincomi

Állandó Tag
Állandó Tag
Gondolatok

"A SZABAD AKARAT EGY ILLÚZIÓ"

Az ember azt gondolja, amit az agy irányít. Miért járnak a neuronok egy kevéssel elöttünk?
"Öszintén szólva nem tudom mire gondolnak az emberek, amikor szabad akaratról beszélnek."-mondta Einstein. "Érzem, hogy a pipámat meg akarom gyújtani, teszem is, de ezt hogyan köthetem össze a szabadság gondolatával? Mi van amögött az akaratcselekvés mögött, hogy én a pipámat meggyújtani akarom? Egy másik akarat?"
Einstein elmélkedö volt. Az általános reletivitáselmélet, amit 1915-ben állított fel, évekkel késöbb 1919-ben egy napfogyatkozás alkalmával került elöször bebizonyításra. "A tudomány forradalma" nevezte akkoriban a londoni "Times".
Newton világképe, a klasszikus fizika megingott.
Az elsö tapasztalati bizonyítékok Einstein kételyére a szabad akarattal kapcsolatosan, még jóval többet várattak magukra. Idöközben sokasodnak a tények, amik a szabad akaratot is megingatják. Az agykutatás laboratóriumából származnak és néhány szakértönek máris forradalmat jeleznek elöre.
Ebböl az alkalomból rendezett a "Die Zeit" c. hetilap, hétfön, Berlinben egy eszmecserét, ahol a téma "Agykutatás és a szabad akarat elvesztése volt a téma".
Az este a brémeni agykutató, Gerhard Roth egyszemélyes showja lett. Elsö mondata a berlini-brandenburgi Tudományos Akadémián egyszerüen hangzott: "A szabad akarat egy illúzió".
Roth bizonyítéka. Egy OP Montreálban, Kanada, múlt század közepén. Egy idegsebész, nevezetesen Wilder Penfield, egy epilepsziás beteg felnyitott agykoponyája fölé hajol és elektródákkal stimulálja az agyát, a páciens öntudatánál van.Ami mint Sience-Fiction hangzik, a sebész számára szinte egy megszokás. Az 1940-50-es években epilepsziások százait operálta. Elektródákkal keresi az epilepsziás gócot, beteges szövetelváltozásokat, ahonnan az epilepsziás rohamok kiindulnak. Valamikor az OP közben a sebész elektódáival megérinti azt a régiót a férfi agyában, ami a kar mozgását irányítja. A férfi karja megmozdul. Furcsán hangzik a válasz, amikor Penfield a férfit megkérdezi, miért mozdította meg a karját: MERT AKARTAM-mondja a férfi.
Tények, mint ez, talált csemege Roth számára. Véleménye szerint nemcsak a szabad akarat egy illúzió. De az az elképzelés is, hogy a viselkedésünkre ésszerü magyarázatot tudunk adni szintén megtévesztés. Mi tudni véljük miért teszünk valamit, de igazán a sötétben tapogatózunk.
Megindoklása: Az hogy milyen cselekedetek mellett döntünk, a tudatalattinkból jön. De mivel az inkognitóban dolgozik, a tudatunknak rejtve marad, hogy a tudatalattink a "fönök", ahogy Roth mondja. Ennek kiktatásával a tudatos ÉN, nem mentesülve a nagyzási hóborttól, mindent magának tulajdonít.

MI AKARJUK; AMIT TESZÜNK

Egy további bizonyíték Roth teóriájára az 1970-es évekböl származik. Akkoriban indított Bejamin Libet, (Egyetem, Kalifornia, San Diego), látványos kisérletsorozatot, amik feje tetejére állította hagyományos elképzelésünket az akaratról és cselekvésröl."


beküldte

palócföldi
 

sincomi

Állandó Tag
Állandó Tag
Palóc vers

Szerelmesek

Szeretem önt
ez azt jelenti
hogy feladtam magamat
s az elhatározásunkat
a szerelem védi

voltam én én
de már nemvagyok az
mert egy csodás módon
a szerelem minket
együvé dagaszt

a világ tudja meg
hogy ujjá születtünk
ez elvárásunk oka
hogy adja a jó Isten
áldását felettünk

egy szigetre kerültünk
s nagy tenger vesz körül
de ne aggódjatok
mert ez lett életünk
és nagyon jó itt nekünk

palócföldi
 

sincomi

Állandó Tag
Állandó Tag
Palóc vers

Gyász a gyász után

A fia meghalt egy... Ne fojtsd el a gyászodat figyelmeztet az anyja

- Ezt feledni
sosem lehet;
hogy mi a gyász
sosem tudtam,
csak amikor engem is
a hatalmába vett

ha megtörténik
akkor tudjuk...
mert másképpen van
mint gondoltuk
mint amikor
egy élet vége;
de hogy mondjam el
hogy valaki megértse?

az sem igaz
hogy jön majd idô
s meggyógyít majd
csak várni arra kô
hogyha ilyet
prédikálnak
ne hallgass rá
élj a gyásznak
és adj helyett
ha szükséges
a sok sírásnak

a gyász gyásszal
gyógyítható
mert megérteni
hogy miért történt
mert nincs jó válasz
nem várható

palócföldi
 
Oldal tetejére