A személyes vagy személytelen Isten kérdéséhez kapcsolódva,meg szeretném kérdezni:Mit jelent az hogy személy? Hogyan határozható meg a személy fogalma?
Akinek van kedve hozzá,kérem válaszoljon. Köszönöm!
Szerintem a helyes válasz Isten személyét igazolja.(A tapasztalati oldaltól most eltekintve,mint elméleti problémát kezelve..))
Kedves István!
A rövid válasz az az, hogy tévedsz, mert éppen elméleti alapon zárható ki legkönnyebben Isten személye.... (a 'személyes' Isten)S az egy kicsit hosszabb válasz kérdésedre pedig.... Vannak dolgok, amikre mindenkinek saját magának kell megtalálni a válaszokat. Eljutottunk oda, a világból annyit tekintünk valóságnak, amit elhiszünk belőle. A 20 század elején Max Planck a tudomány és az istenhit viszonyát így fogalmazta meg:..
a vallás és a természettudomány munkájához szükség van az Istenben való hitre. Csak a vallás számára Isten a gondolkodás kezdeténél, a tudomány számára a végénél van jelen. Az egyiknél az alapot jelenti, a másiknál a betetőzését minden világnézeti elmélkedés felépítésének... Az újkori fizika ezt a szemléletet is "túllépte". A fény kettős természete azt mutatja, hogy a bennünket körülvevő világ nem objektív. Valójában a több, a többek azonos szubjektív megfigyelését fogadjuk el objektívnak, megfeledkezve, hogy nem csak külső szemlélők vagyunk de azzal vagyunk részei az objektivitásnak hogy egyúttal mások szubjektivitásának is alanyai vagyunk... A tér, az idő, az anyag elveszítette abszulut jellegét. Az oszthatatlan atom nyilvánvalóan tovább osztható, az anyag megmaradása helyett energiáról beszélünk, s az állandó természeti törvényszerűségeket felváltották a statisztikai valószínűségen alapuló függvények sorozatai...A világegyetem elveszítette történelem nélküliségét, kiderült van kezdete, s feltételezhetően vége is...A matematika is kénytelen teret engedni a metafizikának hisz erőforrásai egyre kevésbé elégségesek a folyamatok leírására modellezésére. A keleti vallások és az iszlám is(ami számos elemet a 'keletből' épített be) számos hasonlóságot mutatnak a korszerű fizikával...Ez a személyes Istenképet kialakító kereszténységről nem mondható el. Ezt a szakadékot feltérképezendő számos dolgozat született, melyek közül csak a legfigyelemreméltóbbakat említeném, illetve azokat, amelyek mondandóm alátámasztását segítik.. Stephen Hawking
Az idő rövid történetében összefoglalja hogyan alakult ki a világ Isten Istenek nélkül. Erre válaszként Paul Davies
Isten gondolatai c. dolgozatában végigveszi egyenként az Isten létezésének bizonyítására született érveket.( A teológiában azokat az érveket amelyeket Isten(ek) létezésére dolgoztak ki,
teodiceáknak nevezik) Ezek Anzelm ontológiai istenérve, Aquinoi Szent Tamás öt érve Isten létezésére, William Paley isténérve a biológiai tervezettségről. Nos ezek cáfolatára Richard Dawkins kiadta
Isteni téveszme című dolgozatát amiben számos ellenérvet sorakoztatott fel. Ezt viszont John Lennox nem hagyta annyiban , Ő
A tudomány tényleg eltemette Istent címmel írt munkájával szállt ringbe(Egerben tartott előadást is, könyve kapcsán) Ennek megkoronázása volt egy vita 2007-ben, Lennox(aki matematikus) és Dawkins(biológus) között (ami itt a neten teljes terjedelmében fenn van videón), melyben az Istenhívők szerint a győztes Lennox volt, de belátható, hogy a '
személyes' isten fronton elvesztette a csatát. Sőt Dawkins kiadta
A vak órásmester címen átdolgozva addigi állításait, a kreacionizmus (leginkább intelligens tervezés) ellen erősítve Darwint, ami azért nem teljesen jött össze, viszont Paley elmélete kimúlt. Nos ezek után miért hangsúlyoztam, hogy csak a 'személyes' isten létébe vetett hit szenvedett vereséget a viták során? Azért, mert Davies dolgozatában is maradt egy nagyon lényeges terület, ahol Isten szilárdan megvetette a lábát, s ez a világegyetem finomhangolása. Ez az az egyetlen olyan terület, amelyen tudományos szempontoknak megfelelő érveket, válaszokat és kérdéseket lehet megfogalmazni.
(Egyébként a
Filozófia témakörben a
Mindennapi kozmológia témámban én is erre teszek kísérletet itt a Fórumon) Ezt a "bástyát szándékozott bevenni sikertelenül Stephen Hawking és Leonárd Mlodinov
Nagy Terv c. könyve....Bár Isten trónfosztása a cél, Ők is csak a 'személyes' Isten valószínűtlenségéig jutottak. Ezt már, mint előbb is hivatkoztam rá, Dawkins is elérte azt állítva, ha létezik egy teremtő, akkor ki teremtette a teremtőt, hisz ez esetben az univerzum komplexitásából adódóan a Teremtő még bonyolultabb, vagyis a hit egy kisebb komplexitású dolog magyarázatára egy bonyolultabbat tételez fel, vagy Hawking szerint csak eltoltuk a probléma magyarázatát annak kereséséhez, ki teremtette Istent.. Végül is Hawking és Mladinov a Multiverzum elméletnél köt ki arra hívatkozva, hogy Isten(Intelligens Tervező) csak egy magyarázati hiánypótló, hézagpótló arra amit nem tudunk, akkor inkább legyen számtalan Univerzum mert ebből egyről biztosan tudjuk hogy létezik (a többi meg csak hasonló lehet)...A dolog pikantériája egy másik világnézeti megközelítésből Pau Davies is a Multiverzum elméletet támogatja , s már jóval hamarébb óta..(Budapesten is tartott előadást a párhuzamos világegyetemekről))
Bízom benne sikerült követhetően összefoglalni(persze ahhoz, hogy jobban érthető legyen a hivatkozott dolgozatokba sem árt beleolvasni) miért tűnik valószínűnek, hogy az Írások Istene(a személyes Isten) nem létezik... (
Ugye a hitbeli vetületeivel nem foglalkoztam, s nem is foglalkozom, mert ez nem ebbe a témába tartozik, meg én hitbeli kérdésekkel, valláskritikával eddig sem foglalkoztam, meg a jövőben sem fogok) De miután emiatt nyitottam egy új témát Bárki kérdésére
ott, kimerítően válaszolok...